آشنایی با چند اصطلاح مهم فرش ماشینی

0

آشنایی با چند اصطلاح مهم فرش ماشینی

شاید اصطلاحاتی مانند نخ آکریلیک هیت ست شده یا فرش آکریلیک هایبالک به گوشتان خورده باشد، اما معنی و کاربرد آن ها را ندانید و اگر قصد خرید فرش دارید کمی سردرگم شده باشید در ادامه این مقاله سعی داریم تا شما را با این مفاهیم آشنا کنیم.

فرش ماشینی

فرش ماشینی (هیت ست) شده به چه معنی است؟

نخی که در بافت فرش استفاده می‌شود را ممکن است بعد از تولید و ریسیده شدن، طی عملیاتی تثبیت کنند. این تثبیت نخ معمولاً با بخار و حرارت انجام می‌شود. اصطلاحاً به این فرایند، “هیت ست” و نخ یا فرش بافته شده با چنین نخی را “هیت ست شده” می‌نامند. این واژه در اصل همان واژه ی انگلیسی “Heat Set” است.

مزایای فرش ماشینی هیت ست شده چیست؟

یک فرش ماشینی هیت ست شده مزایای زیادی نسبت به فرش ماشینی تولید شده با نخ معمولی دارد. یکی از این مزایا، ثابت بودن رنگ فرش است که به دلیل رنگ پذیری بیشتر نخ هیت ست شده است و در هنگام شست و شوی چنین فرشی دیگر نباید نگران از رنگ و رو رفته شدن آن باشید.

از دیگر مزایای فرش ماشینی هیت ست شده، پرتر نشان داده شدن تراکم آن است. برای مثال، فرض کنید دو فرش از نظر تراکم و شانه و حتی طرح و اندازه مشابه هم بافته شوند. تنها تفاوت این دو فرش این است که در یکی از آن‌ها نخ هیت ست شده و در دیگری نخ معمولی به کار رفته شده است. در نهایت، فرش ماشینی با نخ هیت ست شده به نظر تراکم بیشتری نسبت به فرش ماشـینی دیگر خواهد داشت.

همین پرتراکم دیده شدن این نوع فرش ماشینی دو مزیت دیگر هم به همراه خود خواهد داشت. مزیت این است که فرش ماشینی هیت ست شده بسیار لطیف تر می‌شود. دومین ویژگی مفید هم حجیم تر شدن فرش است که باعث می‌شود حتی با دارا بودن طرح مشترک با فرش ماشینی معمولی، زیباتر دیده شود.

فرش هیت ست شده، با دوام و زیباتر

علاوه بر مزایای فوق، باید به این نکته اشاره کنیم که نخ هیت ست شده، مقاومت و دوام بسیار بیشتری خواهد یافت. در نتیجه، فرش ماشینی تولیده شده با نخ هیت ست شده نیز با دوام تر خواهد بود و عمر مفید بیشتری خواهد داشت.

برتری دیگر چنین فرش ماشینی، مقاوم بودن آن در دمای بالاتر است. این امر باعث می‌شود در مکان‌هایی که دما هوا بالاست و یا فرش در معرض نور مستقیم خورشید است، فرش ماشینی هیت ست شده دوام بیشتری نسبت به فرش ماشینی معمولی داشته باشد.

همچنین، نخ هیت ست شده کمتر پرز می‌دهد و گرد و خاک کمتری جذب آن می‌شود. بنابراین، فرش ماشینی بافته شده با این نخ هم همین مزایا را دارد و بسیار تمیز تر نسبت به فرش ماشینی معمولی می‌ماند.

فرش دستباف گونه

هر فرش ماشینی دارای دو مشخصه شانه (تعداد ریشه در هر متر مربع از عرض فرش) و تراکم (تعداد ریشه در هر متر مربع از طول فرش) می باشد. هرچه تراکم فرش ماشینی بیشتر باشد فرش تو پر تر و سنگین تر و باعث فشردگی فرش می شود و هرچه شانه فرش بیشتر شود فرش ماشینی ریز نقش تر می شود. به فرش ۷۰۰ شانه به بالا مانند فرش ۱۰۰۰ شانه و فرش ۱۲۰۰ شانه ، فرش ماشینی دستبافت گونه گفته می شود.

تا اینجا با تعریف فرش دستبافت گونه و ویژگی آن یعنی همان ریز نقشی فرش آشنا شدید. در ادامه مطالب با مزیت و فواید فرش ماشـینی دستباف گونه اشنا خواهید شد.

به طور کلی فرش های ماشینی دو نوع یعنی فرش های ماشینی و فرش دستبافت تقسیم می شوند. فرش های دستباف قیمت بسیار بالایی دارند و هرکسی توانایی خرید آنها را ندارد. در بافت فرش های دستباف بافنده فرش، نخ خود را به دور نخ تار(چله) با یک گره مخصوص می زند به طوری که در فرش های دستبافت گره های زده شده توسط بافنده محکم شده و به هیچ وجه نخ خاب آن از فرش جدا و بیرون نمی آید، ولی در فرش های ماشینی به وسیله دستگاه به دور نخ تار یک گره سطحی و یو مانند زده شده و به وسیله چسب به کار رفته در فرش، مستحکم می شود به همین دلیل فرش ماشینی به مرور زمان در اثر شستشو این چسب ها را از دست می دهند و امکان باز شدن گره ها و شل شدن فرش وجود دارد اما این تغییرات به مرور زمان و پس از چند سال و چندین مرتبه شستشو به وجود می آید. این گونه است که فرش ماشینی دستبافت گونه شباهت زیادی به فرش دستبافت دارد زیرا در این فرش ها نخ خاب رفتگی بیشتری دارد و باعث استحکام فرش می شود به طوری که اگر به پشت آنها نگاه کنیم شباهت بسیار زیادی به گره های فرش دستباف دارد.

امروزه بیشتر خریداران فرش ماشینـی به سراغ فرش دستبافت گونه کاشان می روند و به دلیل دوام و مقاومت بیشتر نسبت به دیگر فرش ها چندین سال است فروش چشمگیری داشته است و همه ساله تعدادی زیادی از آن به فروش می رسد و حتی به کشور های دیگر صادر می شود.

نخ اکریلیک هایبالک و فرش گل برجسته

قسمت‌هایی از فرش که نخ هایبالک به کار می‌رود، فرورفته تر و قسمت های دیگر برجسته می‌شوند. معمولا این دسته از فرش ها نازک ترند یا اصطلاحاً کم خواب ترند. برای مثال در فرش‌های ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰، بلندی نخ هایبالک به کار رفته در حدود ۵ میلی‌متر و نخ اکرلیک هیت ست شده، ۷ تا ۹ میلی‌متر است. همین اختلاف میان دو نخ است که باعث می‌شود در زمان بافت و پرداخت فرش، نقوش برجسته شوند.

در بافت یک قالی ماشینی همیشه آن چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، حجم نخ است. به همین علت استفاده از ۲ الی ۳ نخ با تعداد ۸ تا ۱۰ رنگ یک قالی از جنس‌ هایبالک، باعث می‌شود که در مرحله‌ی آهارزنی، قسمت هایی که هایبالک در آن به کار رفته با عبور از غلطک ‍‌‌های داغ از روی آن ها، فرآیندی مثل آب شدن انجام شود.

نخ ها کمی منقبض تر و جمع شده شوند، پایین رفته و در نتیجه باعث شود فرش ماشینی گل برجسته به وجود آید. به عبارت دیگر قالی وقتی از دستگاه بافندگی خارج می‌شود صاف و بدون برجستگی است. این برجستگی در نقوش قالی زمانی اتفاق می‌افتد که از حوضچه های آهار عبور کرده و کاملا خیس می‌شوند.

همچنین پیش از خیس شدن، چسب‌های مخصوصی به پشت قالی می‌زنند. بعد از انجام این مراحل، قالی از روی غلطک‌های داغی عبور کرده و در این مرحله، قسمت‌هایی که نخ هایبلاک بافته شده‌اند به ‌خاطر حرارت ناشی از خشک‌کن منقبض می‌شوند. درحالی‌که مقاومت دیگر نخ های به کاررفته در بافت فرش، نسبت به نخ هایبلاک مقاومت است و به همان شکل اولیه ‌باقی می‌مانند، این نخ در بافت پایین می‌رود و فرش نقش برجسته یا گل برجسته تولید می‌شود.

فرش‌های نقش برجسته در اندازه و ابعاد ۶ متر، ۹ متر و ۱۲ متر به عنوان ابعاد استاندارد به همراه انواع قالیچه ها و تابلوها در بازار عرضه می‌شوند، اگر قصد خرید گل برجسته یا صدرصد آکریلیک را دارید، شرکت کاشان سرا در دسته بندی فرش کاشان با تضمین قیمت و کیفیت و بررسی آنلاین فرش به همراه ارسال رایگان به سراسر کشور همواره پذیرای شما مشتریان عزیز است.

نظرات