نکاتی که باید در مورد خواب نوزاد بدانیم

0

نکاتی که باید در مورد خواب نوزاد بدانیم

تنظیم خواب نوزاد به بدن او کمک می کند تا انرژی هایش را نگهداری و ذخیره کند، همچنین خوابیدن برای رشد مغزی نوزاد نیز بسیار مهم است. نوزادان به طور متوسط بیشتر طول شب و روز را در خواب سپری می کنند و هر چند ساعت یکبار برای شیرخوردن بیدار می شوند.

به طور معمول نوزادان حدود ۱۵ تا ۱۸ ساعت در روز می خوابند اما تنها در دوره های کوتاه مدت ۲ تا ۴ ساعته. معمولا نوزاد در ماه های ابتدایی زندگی اش، هرزمان که خسته باشد به خواب می رود به همین دلیل است که در ماه های اولیه تقریبا خواب نیمروزی او زیاد است و در طول روز می خوابد.

به طور متوسط نوزادان در حدود ۸ تا ۹ ساعت در روز و حدود ۸ ساعت در شب می خوابند. البته اکثر نوزادان در ابتدا نمی توانند در طول شب بطور پیوسته در حدود ۶ تا ۸ ساعت بخوابند و معمولاً تا سن ۳ ماهگی چندین بار در طول شب بیدار می شوند. در اغلب نوزادان آنها هر ۳ تا ۴ ساعت برای شیر خوردن بیدار می شوند. اگر نوزاد شما خود برای شیر خوردن در طول شب بیدار نمی شود، لازم نیست که برای شیر خوردن نوزاد بیدار کنید مگر آنکه پزشک او به شما این را توصیه کرده باشد. البته تا هفته پنجم و ششم اجازه ندهید نوزادتان بیش از ۵ ساعت بدون شیر بخوابد.

تنظیم خواب نوزاد

روشهای تنظیم خواب نوزاد در شبانه روز

تنظیم روشنایی اتاق نوزاد

اگر نوزادتان در طول روز بیشتر می خوابد و شب ها کمتر، می توانید با رعایت این نکته ساعات خواب روز و شبش را متفاوت کنید تا در طول شب مدت طولانی تری بخوابد. برای تنظیم خواب نوزاد هنگام روز، نوزاد را در اتاق روشن مثلا اتاق نشیمن بخوابانید تا سروصداها را بشنود و هنگام شب، او را در اتاق خوابش که تاریک و ساکت است، بگذارید.

شیردهی قبل از خواب

اگر جزو والدینی هستید که هرچه تلاش می کنید، نوزادتان به خواب نمی رود، از این مسئله غافل هستید که ممکن است خواب نوزادتان زمانی اتفاق بیفتد که با تغذیه او همراه است. بنابراین اگر می خواهید نوزادتان بدون تلاش و کمک به خواب رود، لازم است گاهی اجاز بدهید آنقدر شیر بخورد تا خوابش بگیرد؛ البته نه تا زمانی که کاملا به خواب رفته، وقتی احساس کردید او خوابیده است دیگر به او شیر ندهید تا موقع خواب چیزی در دهانش باقی نماند. فراموش نکنید همیشه سروصداهایی مانند گریه کردن، غرغر یا مثل اینها نشانه بیدار شدن نوزاد نیست، بلکه گاهی در میان این صداها، کاملا خواب است.

خستگی پیش از خواب

هفته پس از تولد کودک می توانید الگویی برای تنظیم خواب نوزاد پیدا کنید. طولانی ترین دوره خواب در این دوره بین ۴ تا ۶ ساعت و گاه بیشتر است. یکی از دلایلی که باعث خواب نوزاد می شود، خستگی است و در این هنگام، رفتارهای او همان علائم خستگی است. هنگامی که یک نوزاد مجبور است بیدار بماند در حالی که بسیار خسته است، از این وضعیت ناراضی است. به تدریج این نارضایتی بیشتر می شود و در نتیجه بدنش بیشتر به خواب نیاز پیدا می کند. در این حالت الگوی مطلوب برای خواب نوزاد، به هم می خورد.

تنظیم خواب نوزاد در طول روز

نگذاريد شير خوارتان بيشتر از ۳ ساعت در طول روز بخوابد تلاش كنيد او را بيدار و سپس سرگرم نماييد. اين عمل باعث می شود كه خواب طولانی او به طرف شب جابجا شود.

راحتی نوزاد قبل از خواب

قبل از خواب او را به حمامی گرم ببرید. لباسش را عوض کنید، خوب گرمش کنید و قبل از اینکه بخوابانیدش خوب تغذیه اش کنید. برای فرزندتان در هر سنی که باشد لالایی بخوانید و یا داستانی را آرام و با لحنی ریتمیک برایش تعریف کنید تا به خواب برود. فقط مطمئن شوید که او در راحت ترین فرم خود قرار دارد. کاری نکنید که کودک از نظر ذهنی تحریک شود چون با این کار به بیدار ماندن ادامه می دهد و به جای اینکه شما او را بخوابانید او این کار را با شما می کند!

نادیده گرفتن گریه های نوزاد

در تنظیم خواب نوزاد اگر کودکتان در دستانتان به خواب رفت، بیدارش کنید تا متوجه شود که او را در گهواره اش می گذارید. قصدتان از این کار این است که متوجه شود محل خواب گهواره اش است. شاید با این کار کودک برای اعتراض شروع به گریه کند، و صدای گریه اش گوشتان را آزار دهد، اما تحمل کنید. اگر نتوانید معنای گریه های دیگرش را درک کنید جای نگرانی دارد و تا زمانی که پاسخ نیازهایش را می دهید گریه های اعتراضی نباید دلواپستان کند. کودک هرچه کم سن تر باشد تمرین دادنش نیز ساده تر است. اگر کودکتان پنج ماه یا بیشتر دارد، بیشتر به تغییراتی که انجام می دهید اعتراض می کند.

علائم خواب نوزاد

۱-بی قراری

۲-خمیازه

۳-سکوت

۴-از دست دادن علاقه به اسباب بازی

۵-نگاه سست و بی حالت

عکس العمل نوزادان پس از بیدار شدن

نوزادان معمولاً بلافاصله پس از بیدار شدن، بسیار هوشیار هستند و به اطراف نگاه کرده و متوجه پیرامون خود می باشند. در صورت شنیدن صدا به آن پاسخ نیز می دهند. اما بلافاصله پس از این زمان آرام ولی هوشیار، زمان گریه نوزاد فرا می رسد که او دست و پای خود را به شدت تکان داده و شروع به گریه می کند. بنابراین اگر بلافاصله پس از بیدار شدن نوزاد به او شیر بدهید می توانید از وارد شدن او به فاز گریه جلوگیری کنید.

تنظیم دمای اتاق نوزاد

– در اتاق نوزاد یک دماسنج روی دیوار نصب کنید. حرارت اتاق باید بین ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتیگراد باشد.

– هوای سرد موجب می شود تا کودک انرژی خود را صرف گرم نگه داشتن بدنش کند، در حالی که این انرژی باید برای رشد او صرف شود.

– نوزاد نمی تواند گرمای بدن خود را نگه دارد. وقتی کودکی سردش باشد بی قراری می کند و سریع تر از معمول نفس می کشد. سرمای بیش از حد حتی می تواند موجب مرگ نوزاد شود.

– از پوشاندن لباس زیاد به تن نوزاد خودداری کنید و به جای آن دمای هوای اتاق را تنظیم کنید.

– در گرمای زیاد کودک خیلی عرق می کند و آب بدنش کم می شود. در این حالت باید شیر بیشتری به نوزاد داد تا دچار کم آبی نشود.

نکات مهم در تنظیم خواب نوزاد

۱- شيردهی شب هنگام خود را كوتاه نماييد. به او آموزش دهيد كه شب فقط هنگام خوابيدن می باشد. اگر در نيمه های شب بيدار شد به جز شيردادن چراغ اتاق را روشن ننماييد و با او صحبت یا بازی ننماييد. اين رويكرد ها باعث طولانی شدن خواب شب او خواهد شد.

۲- شير خوار خود را در طی شب برای عوض نمودن كهنه بيدار ننماييد. مگر اينكه مدفوع كرده باشد. و يا به دليل قرمزی ناحيه كشاله ران تحت درمان باشد. اگر مي خواهيد كهنه را عوض نماييد به سرعت با سكوت و فقط با نور كم ( مثلا با چراغ خواب ) انجام دهيد. و در زمان تعويض كهنه با او سرگرم نشويد.

۳- نگذاريد شير خوار در بستر شما بخوابد. اگر شير خواري به بستر شما عادت نمايد براي جا بجايي او به بستر خود در آينده با مشكل مواجه خواهيد شد. در ۲ تا ۳ ماه اول مي توانيد شير خوار را در تخت (گهواره اي) در مجاورت خود بخوابانيد.

۴- آخرين شير وی را در زمان خواب خود بدهيد. سعی كنيد شير خوار براي اين شيردهي حداقل ۲ ساعت بيدار نگه داريد. رفتن همزمان به بستر با شير خوار باعث ايجاد عادت مناسب خوابيدن خواهد شد.

۵- همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید.

۶- هنگام خواب نوزاد وسایل نرم مانند ضربه گیر، متکا، کوسن و پتوهای اضافی را از داخل تخت کودک خارج کنید.

۷- خواباندن نوزاد به جهات مختلف خوب است اما اگر والدین فکر کنند خواباندن به یک جهت سبب برطرف شدن شکل نامناسب سر می ‌شود و می‌ توانند به سر بچه شکل دهند، این ‌طور نیست و باید بدانند که این یک عقیده غلط است.

 

نظرات