چگونه نوزاد خود را ساده و آسان بخوابانیم

0

چگونه نوزاد خود را ساده و آسان بخوابانیم

ما درباره خواب نوزاد در سایت مجله اینترنتی حرف تازه برای شما آموزش میدهیم که چرا فرزند دلبند شما شبها کم خواب یا بیخواب است :
نگهداری از کودکان، دربرگیرنده غذا دادن، خواب نوزاد ، شستن، گرفتن ناخن و دیگر کارها است, نگهداری از یک نوزاد تازه متولد شده کار سخت و پر استرسی است و احتیاج به دقت و اهمیت فراوان دارد. زمانیکه شما خود را با مسئولیت های جدیدتان بعنوان یک مادر سازگار می کنید، این احساس هیجان کاملاً طبیعی است و نیازی به هیچگونه استرس و نگرانی نیست. با کمی آگاهی از چگونگی انجام کارها، بزودی شما مادری خواهید شد که تمامی مراقبت های اصلی را به سرعت انجام می دهید. تمامی کارهایی که برای نوزادتان انجام می دهید از لباس پوشاندن به نوزاد و حمام کردن گرفته تا برطرف کردن تمامی نیاز هایش بزودی برای شما طبیعی شده واحساس می کنید که در سراسر زندگیتان اینکار ها را انجام داده اید. از مهمترین بخش نگهداری از نوزاد خواب نوزاد است که یکی از مشکلات پدر و مادران عزیز است , حتما در اطرافیان شما کسانی هستند که تازه صاحب نوزاد شده اند و حتما از آنها شنیده اید که ما تا صبح بیدار بودیم و نوبتی مشغول نگهداری و خواباندن نوزادمان بودیم.

خواب نوزاد
بطور میانگین یک نوزاد روزانه ۱۸ تا ۲۰ ساعت خواب دارد ولی چون خواب نوزاد یکنواخت نیست شما فکر میکنید که نوزاد شما دچار بیخوابی میباشد ولی اینطور نیست.

مهمترین مشکلات کودکان و نوزادان

از مهم‌تریم علل بی‌خوابی کودکان زیر دو سال دردهای انقباضی روده‌ها، مشکلات گوارشی غذا، گوش درد، انگل،‌ محیط پر سر و صدا و پرتنش، عدم مراقبت کافی همه از عوامل بی‌خوابی کودکان زیر دو سال است.

روش هایی برای مقابله با بی خوابی نوزاد

تغیر زمان خواب نوزاد

هنگامی که شما در دوران بارداری در طول روز به اطراف حرکت می کردید، برای نوزادی که در رحم تان بود حکم گهواره ای را داشتید که تکان می خورد.
این تکان ها باعث می شد نوزادتان در طول روز به خواب برود و شب هنگام که شما حرکت نمی کردید شروع به لگد زدن می کرد. پس نوزاد زمانی که به دنیا آمد , هم زمان خواب شبانه نوزاد و روزش عوض میشود و هم از بستر و گهواره ی خدادادی خود بیرون آمده است مادر نقش بسیار مهمی در فرایند بزرگ شدن این نوزاد ایفا خواهد کرد پس صبور باشید.

کودک را نوازش کنيد

از مهمترین راههای خواب نوزاد نوازش کردن نوزاد میباشد , سعی کنید کودک خود را بشناسید, وقتي نوزاد را براي خواب به تختخوابش منتقل مي کنيد، سعي کنيد دست تان را با مهرباني روي شکم، بازوها و سر کودک , گردن , پاها گذاشته و به آرامی نوازش دهید خواهید دید که در آرام کردن کودک دلبندتان چقدر تاثیر خواهد داشت.

خواب نوزاد

کمک به نوزاد

اگر والدین هر شب ، خودشان کودکان را بخوابانند، او یاد نمی گیرد که خودش به تنهایی بخوابد و ممکن است برای به تخت خواب رفتن وجلب توجه والدین، گریه کند.او را هنگامی که هنوز نیمه خواب است و کامل نخوابیده در تخت خواب بگذارید. با این روش می آموزد که برای خوابیدن به خود متکی باشد، حتی اگر نیمه های شب از خواب بیدار شود.

محيط خواب

اتاق خواب گرم يا سرد، روشن و يا پر سر و صدا باعث بيخوابي نوزاد مي شود. پوشك مرطوب، لباس خواب نامناسب، تخت خواب غيراستاندارد، ملافه زبر و به طور كلي يك محيط نامناسب باعث بیخوابی کودک میشود.

گرسنگی و تشنگی

از دلایل بی خوابی شبانه نوزادان گرسنگی و یا تشنگی نیز میتواند باشد که باید به آن اهمیت خواصی بدهید.

پوشک

از پوشک مخصوص شب استفاده کنيد؛ پوشک خيس هم مي تواند از عواملي باشد که مانع خوابيدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هايي که قدرت جذب بسيار بالا دارند استفاده کنيد تا اگر نوزاد با پوشک خيس خوابش برد، مجبور نباشيد او را بيدار کنيد.

حمام

آب گرم و بعد از آن نوازش آرام با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک مي کند.

خواب نوزاد را تنظیم کنید

اگر چند شب متوالی، نوزاد خود را به خوابیدن در یک ساعت مشخص عادت دهید ساعت خواب او منظم می شود و خود به خود نوزاد با رسیدن به آن زمان مشخص، احساس خواب آلودگی می کند.

خواب نوزاد

بی‌خوابی غیر‌عادی

معمولا در صورتی که بی‌خوابی غیر‌عادی باشد، باید دنبال علتی برای آن گشت. گاهی عفونت گوش، عفونت ادراری،‌ و یا عاملی دیگر باعث می‌شود که سیستم عصبی نوزاد مختل شود. بنابر‌این نوزادای که روند خوابش خوب بوده اما حالا بهم خورده و یا بچه‌ای که کم‌خواب بوده و حالا کم‌خواب تر شده، باید معاینه و بررسی شوند تا مشکلشان تشخیص داده شود.

یادگیری مهارت های جدید

رشد کودک همراه با یادگیری رفتارهای جدید است. او اخیرا سینه خیز ، لگد زدن، غلت زدن، نشستن یا ایستادن را تجربه کرده و احتمالا هیجان زده است که آن را حتی در هنگام خواب امتحان کند . تجربیات جدید ، می تواند شبها او را از خواب بیدار کند و به تمرین وا دارد .
در طول روز، زمانی برای تمرین مهارت های تازه به کودک بدهید . اگر او فقط در نشستن تسلط دارد به او دوباره دراز کشیدن را یاد دهید. کودک در شب سعی می کند مهارتهایش را تمرین کند، در نتیجه، اغلب در شب برای کمک خواستن از والدین گریه میکند، چون احتمالا ، درحالتی گرفتار شده که نمی داند چطور از آن خلاص شود .

نکته مهم : مادران و پدران گرامی در نهایت شما که تازه صاحب فرزند شده اید صبور باشید چون خود شما نیز همانند این کودک تازه متولد شده خود در حال یادگیری و تجربه یک زندگی جدید هستید و باید با صبر و حوصله در این راه قدم بردارید چون کودک دلبند شما نیاز به حمایت و پشتکار شما برای بزرگ شدن و وارد شدن به این دنیای بیکران است.

نظرات