خلاقیت محوطه سازی باغ

0

با به کارگیری خلاقیت محوطه سازی باغ و استفاده از المان های مختلف می توان فضایی شیک و کاربردی در محوطه ایجاد کرد. چنانچه قصد محوطه سازی ویلا، حیاط و یا منزل خود را دارید با ما همراه باشید تا با خلاقیت های طراحی فضای سبز آشنا شوید.

 محوطه سازی باغ و ویلا

محوطه سازی باغ

به طور کلی محوطه سازی یا لنداسکیپ به ایجاد فضایی زیبا در باغ یا دیگر فضاهای سبز اطلاق می شود. که بخشی از چشم انداز ملک بوده و منظره ای زیبا و رویایی را ایجاد می کند. با توجه به کاهش فضاهای سبز و افزایش زندگی شهر نشینی امروزه محوطه سازی باغ اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

برخلاف تصور برخی از افراد که محوطه سازی را تنها به کاشت گل و گیاه محدود می کنند، باید بدانید در اصل محوطه سازی باغ به معنای استفاده از المان های مختلفی همچون باربیکیو، آبنما، برکه، آلاچیق و… با رعایت استانداردها می باشد.

ایده های جالب محوطه سازی باغ

برای  افزایش جذابیت در محوطه سازی باغ لازم است به موارد ذیل توجه داشته باشید.

محوطه سازی باغ و ویلا

کف سازی مارپیچ

در صورت امکان سعی کنید از مسیرهای مارپیچ در محوطه ی باغ استفاده نمایید. چرا که به گفته ی بسیاری از طراحان استفاده از شکل های مارپیچ حس غافلگیری را در افراد ایجاد می کند. استفاده از اشکال شطرنجی در محوطه سازی نیز از دیگر روش های خلاقیت در محوطه سازی باغ می باشد.

پاسیو

طراحی پاسیو نیز سبب افزایش زیبایی و جذابیت باغ خواهد شد و ایده ای متفاوت و جدید می باشد.

سازه های فضای باز

استفاده از نیمکت های چوبی یا فلزی، حصارکشی، آلاچیق، مبلمان و دیگر سازه های فضای باز همواره سبب زیباتر دیده شدن محوطه باغ خواهند شد.

ایجاد نهر و برکه

از دیگر روش های خلاقیت محوطه سازی باغ ایجاد برکه و نهر در فضای بیرونی باغ خواهد بود. که علاوه بر القای حس آرامش سبب زیبایی محوطه ی باغ خواهد شد. می توانید از انواع گیاهان در اطراف نهر و جانوران آبزی نیز استفاده نمایید.

 

کف سازی محوطه باغ

یکی از عواملی که سبب افزایش زیبایی در محوطه ی باغ خواهد شد کف سازی مناسب می باشد. استفاده از مصالح مناسب، تقسیم بندی صحیح و دسترسی به دیگر فضاها در کف سازی اهمیت ویژه ای دارد. معمولا کف سازی محوطه باغ به روش های ذیل انجام می شود:

کف سازی با بتن: از رایج ترین روش های کف سازی باغ، کف سازی محوطه با بتن می باشد. این روش هزینه ی پایینی داشته و برای باغ های با متراژ بالا بسیار مناسب می باشد.

کف سازی با موزاییک: استفاده از موزاییک برای کف سازی باغ را می توان از جمله قدیمی ترین و رایج ترین روش های کف سازی دانست. این روش هزینه ی مناسبی داشته و از آن جایی که موزاییک ها در طرح و رنگ های مختلفی به بازار عرضه می شوند.

کف سازی با کاشی: کف سازی با کاشی را می توان از قدیمی ترین روش های کف سازی باغ دانست. البته امروزه کاشی های مدرن در رنگ و طرح های گوناگونی به بازار عرضه شده اند، که می توان از آن ها برای کف سازی باغ استفاده کرد.

کف سازی با چوب: استفاده از چوب برای کف پوش محوطه باغ به دلیل دارا بودن ظاهری طبیعی می تواند در زیبایی محیط تاثیر فراوانی داشته باشد. کفپوش های چوبی را می توانید در رنگ و اندازه های متنوع تهیه نمایید. استفاده از کف پوش های چوبی یکی از روش های خلاقیت محوطه سازی باغ می باشد.

کف سازی با سنگ: سنگ های مرمر و گرانیت از جمله پرکاربردترین انواع سنگ ها برای کف سازی باغ می باشند. با استفاده از این مصالح که در رنگ های متنوعی تولید شده اند می توان لوکس ترین کف سازی را برای باغ ایجاد کرد.

کف سازی با سنگفرش: معمولا در این روش کف سازی، از انواع سنگ های رسوبی یا آذرین به منظور کف سازی استفاده می شود. سنگفرش ها در ابعاد و طرح های مختلفی تولید شده و جهت کف سازی باغ مناسب می باشند.

زیباترین محوطه سازی ویلا

با انجام زیباترین محوطه سازی ویلا می توان ویلاهای ساده و معمولی را شیک و دیدنی کرد. در ادامه به برخی از روش های مهم در جهت زیباتر ساختن محوطه ویلا خواهیم پرداخت.

محوطه سازی باغ و ویلا

لازم به ذکر است معمولا محوطه سازی ویلا به روش های ذیل انجام می شود.

  • محوطه سازی ویلا مدرن
  • محوطه سازی ویلا کلاسیک
  • محوطه سازی ویلا مدیترانه ای

مسیر ورودی

یکی از نکات مهم در جهت زیباسازی محوطه ویلا توجه به مسیر ورودی یعنی از درب تا ساختمان ویلا می باشد؛ بهتر است از ایده های خلاق در این زمنیه استفاده نمایید. استفاده از نورپردازی، گیاهان آپارتمانی ارزان قیمت و با کیفیت، طرح های مارپیچی و سنگفرش ها می تواند به زیبایی این بخش بیافزاید.

فضای سبزویلا

همواره سعی کنید در محوطه سازی ویلا از فضاهای سبز به شکل متعادل استفاده نمایید. بهتر است گلکاری در ویلا با مرزبندی و نظم خاصی انجام شود. یکی از زیباترین و خاص ترین گل هایی که می توانید استفاده کنید گل یوکا است.

استخر و آب نما

از آن جایی که آب نمادی از زندگی و شادابی است. استفاده از آندر محوطه سازی ویلا از جمله المان های مهم برای زیباتر شدن محوطه ویلا می باشد. بهتر است آب نما یا استخر در نزدیکی درختان ساخته نشود.

آلاچیق

علاوه بر اینکه از آلاچیق یا سایه بان به جهت فضایی مناسب برای دورهمی ها و استراحت استفاده می شود. ساخت آن در محوطه ی ویلا یکی از روش های مناسب برای محوطه سازی ویلا می باشد. می توانید از آتشدان یا شومینه در آلاچیق ها نیز استفاده نمایید.

محوطه سازی باغ و ویلا

نورپردازی محوطه سازی

اجرای نورپردازی می تواند در زیباتر دیده شدن محوطه ی ویلا تاثیر بسیاری داشته باشد. می توانید با نورپردازی های سراسری یا موضعی علاوه بر افزایش زیبایی محوطه ویلا مدت زمان  بیش تری از شب را در محوطه ی ویلا سپری کنید.

محوطه سازی باغ ویلا

همان طور که می دانید باغ ویلا به قرارگیری یک خانه ی ویلایی در مرکز یک باغ اطلاق می شود. معمولا ساکنین شهرهای صنعتی و بزرگ برای گذران اوقات فراغت خود خریداری یک باغ ویلا را انتخاب می کنند. از مهم ترین المان هایی که برای محوطه سازی باغ ویلا به آن توجه می شود استفاده از باربیکیو، درختان میوه، آلاچیق، آب نما و استخر می باشد.

معمولا باغ ویلا به سبک های مختلف کلاسیک، مدرن، سنتی و روستیک طراحی و ساخته می شود. اصلی ترین وجه تمایز این سبک ها در جنس و مدل متریال به کار رفته در محوطه سازی باغ ویلا می باشد.

باغ ویلا به سبک کلاسیک

غالبا جنس متریال استفاده شده در باغ ویلا به سبک کلاسیک سنگ می باشد. استفاده از پل ها، مسیرها، آلاچیق، آتشدان یا شومینه و … معمولا از جنس سنگ است.

باغ ویلا به سبک روستیک

در محوطه سازی باغ ویلا به سبک روستیک معمولا از چوب استفاده می شود. نیمکت های چوبی و میزهایی با الوارهای چوب، آلاچیق و دیگر المان ها غالبا از جنس چوب های کنده ای می باشند.

باغ ویلا به سبک مدرن

در محوطه سازی باغ ویلا به سبک مدرن در کنار درختان و باغچه معمولا از پرگولاهای شیشه ای یا فلزی و انواع فلاورباکس ها استفاده می شود.

نظرات