۶ مقاله و انشا درمورد حضرت فاطمه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

1

۶ مقاله و انشا درمورد حضرت فاطمه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

مقاله و انشا درباره حضرت فاطمه (س) با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی برای سنین کودک و نوجوان از ابتدایی کلاس دوم ، کلاس سوم ، کلاس چهارم تا کلاس پنجم و شش و انشا درباره حضرت فاطمه زهرا (ولادت ، وفات)، انشا درباره حضرت فاطمه برای کودکان با مقدمه و نتیجه و انشا در مورد توصیف حضرت فاطمه و اگر حضرت فاطمه حرم داشت و زائر حرم حضرت فاطمه زهرا (س) باشم ، مقاله تحقیق کوتاه در مورد ولادت تا وفات حضرت فاطمه، انشا درمورد ویژگی های حضرت زهرا، مقاله کوتاه انشا در مورد آنچه باید از حضرت فاطمه آموخت و مقاله و انشا درباره شهادت حضرت فاطمه را بطور کامل در این بخش از مجله حرف تازه دانلود کنید:

6 مقاله و انشا درمورد حضرت فاطمه س با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

۸ انشا درباره حضرت فاطمه زهرا و تحقیق درباره ایام فاطمیه

با فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) الگو زنان عالم در این بخش از مجله حرف تازه درباره ۸ انشا درباره حضرت فاطمه زهرا و تحقیق درباره ایام فاطمیه آورده ایم که خواهید خواند. با ما همراه باشید.

مقدمه:

به نام خدا انشایم را آغاز می کنم و چند جمله ای درباره بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا دختر گرامی حضرت پیامبر سخن می گویم، هر چند بزرگی و کرامت ایشان در کلمه و جملات نمی گنجد

بدنه:

فاطمه زهرا س دختر حضرت محمد مصطفی (ص) پبامبر ما مسلمانان اسا که القابی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است. فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه (علیها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

زهرا به معنای درخشنده و صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود و طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت است و کنیه‌های فاطمه (علیها السلام) نیز عبارتند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و…م باشد

ام ابیها به معنای مادر پدر می‌باشد و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دخترش را با این وصف می‌ستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه (علیها السلام) بسان مادری برای رسول خدا بوده است.

فاطمه (علیها السلام) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد در ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می پردازند.

ازدواج و فرزندان

امام علی (ع) از خواستگاران فاطمه (س) بود و حضرت رسول بنا بر آنچه که ذکر گردید، به امر الهی با این وصلت موافقت نمود. در روایات متعددی نقل گشته است که پیامبر اکرم (ص) فرمود: اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت. بدین ترتیب بود که مقدمات زفاف فراهم شد. حضرت فاطمه (س) با مهری اندک – بر خلاف رسوم جاهلی که مهر بزرگان بسیار بود – به خانه امام علی (ع) قدم گذارد.

ثمره این ازدواج مبارک، ۵ فرزند به نامهای حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن بود. امام حسن و امام حسین (ع) از امامان ۱۲ گانه می‌باشند که در دامان چنین مادری تربیت یافته‌اند و ۹ امام دیگر (به غیر از امام علی (ع) و امام حسن (ع) از ذریه امام حسین (ع) می‌باشند

تحقیق درباره حضرت فاطمه از ولادت تا شهادت

حضرت زهرا(س) در ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و در ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می پردازند.

فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (س) می‌باشد.

درباره خاکسپاری و تدفین حضرت فاطمه روایت شده که چون پاسی از شب گذشت، حضرت امیرالمؤمنین و حسن و حسین عل و عمار و مقداد و عقیل و زبیر و ابوذر و سلمان و بریده و گروهی از بنی هاشم و خواصّ آن حضرت بر حضرت فاطمه نماز کردند و در همان شب او را دفن کردند. حضرت امیر (علیه السلام) بر دور قبر آن حضرت هفت قبر دیگر ساخت که ندانند مزار آن حضرت کدام است. و به روایتی دیگر، چهل قبر دیگر را آب پاشید که قبر آن مظلومه در میان آن‌ها مشتبه باشد، و به روایت دیگر قبر آن حضرت را با زمین هموار کرد که علامت قبر معلوم نباشد.

این‌ها برای آن بود که عین موضع قبر آن حضرت را ندانند و بر قبر او نماز نکنند و خیال نبش قبر آن حضرت را به خاطر نگذرانند و به این سبب در موضع قبر آن حضرت اختلاف واقع شده است.

بعضی گفته اند که در بقیع است نزدیک قبور ائمه بقیع و بعضی گفته اند ما بین قبر حضرت رسالت (ص) و منبر آن حضرت مدفون است؛ زیرا که حضرت رسول (صلی اللّه علیه وآله وسلم) فرمودند: ما بین قبر من و منبر من باغی است از باغ‌های بهشت و منبر من بر دری است از در‌های بهشت؛ و بعضی گفته اند که آن حضرت را در خانه خود دفن کردند و این اَصَحّ اقوال است چنانکه روایت صحیحه بر آن دلالت می‌کند.

6 مقاله و انشا درمورد حضرت فاطمه س با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

انشا درمورد زندگینامه از ولادت تا شهادت حضرت زهرا (س)

مقدمه

سلام بر فاطمه س دخت گرامی پیامبر ص سلام بر بانوی دو عالم

بدنه:

حضرت فاطمه زهرا (س) دختر حضرت محمد پیامبر بزرگ اسلام(ص)، همسر حضرت علی(ع) نخستین ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت و مادر امام حسن(ع) کریم اهل بیت و امام حسین(ع) سرور جوانان اهل بهشت و حضرت زینب کبری(س) قهرمان کربلا می باشد، ایشان از هر نظر یک الگوی بی نظیر نه تنها برای زنان بلکه برای تمام عالم بشریت است.

حضرت زهرا (س) در ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و در ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می پردازند.

دوران کودکی

حضرت زهرا(س) در کودکی زیر نظر پدر و مادرش رشد یافت و جوانی ایشان مصادف با ترویج رسالت پیامبر اسلام(ص) برای نشر اسلام بود، بنا به نقلی، ایشان در محاصره شعب ابی‌طالب مادرش را از دست داد. پس از هجرت به مدینه، در سال دوم هجری با حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) ازدواج کرد.
حضرت فاطمه(س) یکی از چهارده معصوم به شمار می‌ آید که دارای مقام های ویژه معنوی مانند عصمت است، ایشان همچنین از اهل بیت پیامبر(ص) و یکی از پنج تن آل عباست، براساس احادیث و روایات اهل سنت و شیعه، برخی آیه های قرآن کریم درباره حضرت فاطمه زهرا(س) است.

مصحف فاطمه، خطبه‌های «فدکیه» و «عیادت»، «حدیث لوح فاطمه» و «دعای نور» از آثار به‌جای‌مانده از این بانوی بزرگ اسلام می باشد، در مورد نام حضرت فاطمه زهرا(س)، ابن حجر هیتمی در الصواعق المحرقة و نسائی در سُنَن آورده است: خداوند او را فاطمه نامید چراکه او و دوستدارانش را از آتش جهنم قطع کرده‌است و فتال نیشابوری در روضةالواعظین از امام جعفر صادق(ع) نقل کرده‌است: فاطمه نامیده شد چون از بدی‌ها بریده شده‌است.

ازدواج

ازدواج حضرت فاطمه(س) و امیرمؤمنان حضرت علی(ع) از مهم ترین اتفاق های تاریخ شیعه است که ثمره این پیوند میارک و سراسر مملو از عشق و محبت، درخت گهربار امامت است. در تقویم رسمی ایران روز یکم ذی الحجه به عنوان تاریخ این ازدواج تعیین شده است.

او در کنار همسر به کارهایی چون پختن نان و انجام امور خانه پرداخته و به تعادل در تقسیم کار بین زن و مرد اعتقاد داشته است. همچنین همیشه سعی کرده با محبت با همسرش برخورد کند و ادب و احترام را حفظ می‌کردند. حضرت علی (ع) درباره‌ی رفتار خود و حضرت فاطمه فرموده: به خدا سوگند در تمام زندگی کاری نکردم که فاطمه ناراحت شود، فاطمه هم هیچوقت مرا ناراحت نکرد.

شهادت حضرت فاطمه زهرا

مادر جان روزگار سختی است. همچون آن شب که به شما رحم نکردند و ما هنوز هم برایتان اشک می ریزیم. این شهادت هر ساله جگر ما را می‌سوزاند و زخمی است که کهنه نمی‌شود!

هر وقت به گل یاس فکر می‌کنم و یا عطر گل یاس در هوا می‌پیچد، شما را به خاطر می‌آورم. همین بهانه‌های کوچک کافی است تا کمی آرام بگیریم و همیشه به یادتان باشم. ما هیچگاه شما را فراموش نمی‌کنیم، شما هم حواستان به ما باشد. این روز‌ها بیشتر از همیشه به نگاه شما محتاجیم.

نتیجه‌گیری

عمل نیکوی حضرت فاطمه زهرا در ایثار و بخشیدن چیزی که برای خود او بسیار ارزشمند بود، برای همیشه در دفتر تاریخ باقی مانده و خواهد ماند. از این ماجرا درس می‌گیریم که برای انفاق کردن باید بهترین خود را داده و گذشتی در این اندازه داشته باشیم.

مقاله در مورد حضرت فاطمه

حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام، همسر حضرت علی (ع) و مادر امام حسن و امام حسین و حضرت زینب بوده است. ایشان یکی از بانوانی است که بالاترین جایگاه نزد خداوند را دارد. نوشتن درباره‌ی این بانوی بزرگوار کار آسانی نیست، اما می‌توان با مطالعه درباره ایشان درس زندگی آموخت و ایشان را الگوی مناسب رفتاری، اخلاقی و اسلامی برای تمام زنان و مادران دانست.

پیامبر اسلام(ص) در توصیف حضرت فاطمه می فرمایند: فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است. بی شک خداوند با خشم فاطمه به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود. هر کس فاطمه علیها السلام را زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است.

حضرت علی(ع) می فرمایند: حضرت فاطمه زهرا علیها السلام آن قدر با مشک، آب کشید که اثر آن در سینه اش آشکار شد و چندان با دست خود آسیاب کرد که دستهایش پینه زد و آن قدر خانه را جاروب کرد که لباسهایش خاک آلود گردید و چندان آتش در زیر دیگ روشن کرد که لباسهایش سیاه و دود آلود شد و از این کارها رنج و سختی زیادی به او رسید.

حضرت امام صادق(ع) می فرمانید: هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر ۲ رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علیها السلام است.

حضرت زهرا (س)، مادر بزرگوار هستی و مادر تمام مردم سرگشته‌ای است که راه خود در مسیر حقیقت را گم کرده‌اند. به همین دلیل با تمسک به دامن ایشان، شاید بتوانیم در مسیر هدایت قرار گرفته و خود را به دروازه‌های طلایی بهشت نزدیک کنیم.

حضرت محمد (ص)، پیامبر عظیم الشان اسلام، در جایی گفته‌اند که؛ “فاطمه (س) پاره تن من است. هر کس که او را به خشم آورد، من را به خشم آورده است و هر که من را به خشم آورد، خداوند را به خشم آورده است.” این حدیث حاکی از آن است که پیامبر اسلام تا چه اندازه مقام فاطمه را ارزشمند دانسته و جایگاه این بانوی ممتاز را آشکار می‌سازد.

به دنیا آمدن حضرت فاطمه با آغاز رسالت پیامبر همزمان بود. ایشان از همان طفولیت پدر را هر کجا که می‌رفت همراهی می‌کرد و با وجود کوچک بودن، اما همیشه یار و یاور حضرت محمد بودند.

در هنگام مریضی از پدر همچون پرستار مراقبت کرده و همچون مادر دلسوزی خود را وقف پدر می‌کرد. این عشق و علاقه به گونه‌ای بود که پیامبر همواره دست حضرت فاطمه را می‌بوسید و در نهایت حضرت محمد لقب ام ابی‌ها یعنی مادر پدر روی زهرا (س) گذاشتند.

روش تربیتی فاطمه (س) به عنوان یک سنت در گفتار تمام امامان آورده شده. ایشان به فرزندان خود از دوران کودکی نحوه‌ روبرو شدن با مشکلات و توکل به خدا را آموزش می‌دادند. ایشان به نرمی با فرزندانشان رفتار می‌کردند و هیچ گاه بین آن‌ها فرقی نگذاشته و رفتاری هماهنگ و عادلانه داشتند.

انشا کودکانه درباره حضرت فاطمه

روزی که حضرت فاطمه (س) به دنیا آمد پدر ایشان یعنی حضرت محمد (ص) و مادرش یعنی حضرت خدیجه (س) بسیار خوشحال و شاد بودند.

پیامبر اسم دخترشان را فاطمه گذاشتند که به معنای جدا شده از بدی ها است.

در آن زمان در بین مردم عربستان دختر دار شدن خوب نبود و هر کس پسری نداشت او را مسخره می کردند و می گفتند نسل تو ادامه پیدا نمی کند.

در حالی که بعد از تولد حضرت فاطمه (س) سوره کوثر به پیامبر نازل شد و این سوره در واقع جواب خداوند به افرادی بود که پیامبر را مسخره می کردند زیرا خدا به پیامبر فرمود که نسل آن ها ادامه پیدا نخواهد کرد.

پیامبر (ص) دخترش را خیلی دوست داشت و او را می بوسید و می گفت که فاطمه بوی بهشت می دهد.

حضرت فاطمه زهرا دختری مهربان و دوست داشتنی بود. او در دوران کودکی مادرش را از دست داد و زمانی که بت پرستان پیامبر را آزار و اذیت می کردند و در کوچه و بازار به سوی او سنگ پرتاب می کردند حضرت فاطمه با چشم پر از اشک از پدرش مراقبت می کرد.

به همین خاطر است که پیامبر به دخترش ام ابیها می گفت که یعنی فاطمه مانند مادر پدرش است. حضرت فاطمه (س) پاک ترین خانم دنیا است که از او نسل پاک به جای مانده است.

او با حضرت علی (ع) پسر عموی پیامبر و امام اول ما شیعیان ازدواج کرد و چهار فرزند یعنی امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم (س) را به دنیا آورد.

حضرت فاطمه بعد از رحلت پیامبر و به دلیل اتفاقات تلخ بعد از آن صدمه دید و به شهادت رسید.

آن بانوی پاک زندگی کوتاه دنیوی داشتند که سرشار از صبر و شکیبایی و ایمان و تقوا بود و از دامان ایشان و حضرت علی (ع) نسل بهترین انسان های جهان هستی و بهترین خلیفه های خداوند بر روی زمین رشد یافتند تا چراغ هایی باشند برای نشان دادن مسیر توحید برای ما انسان ها که از گمراهی نجات پیدا کنیم.

مادر یازده انسان برتر دو عالم در چنین روزی پا به دنیا نهاده است، روزی که حور العین و اهل بهشت نیز برای آن به هم تبریک و بشارت گفتند. ایشان آمدند تا زنان بی سرمشق و الگو نمانند و راه معنویت بی چراغ نماند.

1 دیدگاه در “۶ مقاله و انشا درمورد حضرت فاطمه با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

  1. الیسا گفت:

    عالی بود عالی عالی

نظرات