موتور برق چیست و انواع آن کدام است؟

0

موتور برق چیست؟

موتور برق انرژی مکانیکی حاصل از عملکرد موتور احتراقی ژنراتور را به انرژی الکتریکی و برق تبدیل می‌کند. موتور برق انواع مختلفی دارد که می‌توان آنها را به موتور برق بنزینی، موتور برق دیزلی و موتور برق کوپ تقسیم بندی کرد. هر کدام از این انواع موتور برق عملکرد و کارایی متفاوت داشته و مشتری خود را دارد.

از موتور برق برای مکان‌ها و جاهایی استفاده می‌شود که امکان تامین برق از طریق شبکه سراسری تامین برق وزارت نیرو وجود ندارد. این دستگاه‌ها همان ژنراتورهای قابل حمل (پرتابل) هستند که انرژی مکانیکی حاصل از سوختن بنزین، گاز یا گازوییل را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

البته موتور برق برای مراکز درمانی، منازل مسکونی، تالارها و باشگاه‌هایی که به طور مستمر و مداوم با قطعی برق مواجه هستند؛ هم کاربرد دارد. آنها می‌توانند هر کدام از انواع این دستگاه‌ها را با توجه به نوع سوخت مصرفی و اندازه و قیمتی که مدنظر دارند؛ خریداری و مشکلات و معضلات مربوط به قطعی برق را برطرف کنند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده موتور برق

هر کدام از انواع موتـور برق اعم از موتور برق بنزینی، موتـور برق دیزلی و موتـور برق کوپ دارای اجزای اصلی تشکیل دهنده هستند که در ادامه بررسی می‌شود.

  1. موتور: مهمترین بخش انواع موتور برق موتور این دستگاه است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. هرچقدر توان و ولتاژ موتور برق بیشتر باشد، انرژی بیشتری تولید کرده و قیمت بالاتری خواهد داشت.
  2. سیستم سوخت: سوخت رسانی اعم از بنزین، گاز و گازوئیل توسط این سیستم به موتور انجام می‌شود. با توجه به نوع انتخاب موتور برق، این سیستم عملکرد و کارایی متفاوتی خواهد داشت.
  3. آلترناتیو: این قسمت از موتور برق، وظیفه تامین و تولید انرژی الکتریکی را دارد.
  4. پانل برق: تجهیزات خروجی برق AC و DC و کنترل و محافظت از موتور و ژنراتور در آن قرار دارد.
  5. روغن: موتور و دیگر تجهیزات موتور برق، برای کارکرد بهتر و جلوگیری از فرسودگی و ساییدگی نیاز به روغن مناسب و کافی دارند.

دیگر اجزا و تجهیزات موتور برق

در ادامه دیگر اجزا و تجهیزات موتـور برق بنزینی، موتـور برق دیزلی و موتـور برق کوپ به صورت تیتروار نوشته می‌شود.

  • ساسات
  • کلید استارت
  • ولت متر
  • اتصال زمین
  • خروجی AC ژنراتور
  • کلید محافظ بار
  • ژنراتور
  • دریچه پرکن روغن
  • موتور
  • دریچه تخلیه روغن
  • محل اتصال گاز
  • شیر قطع و وصل گاز
  • صفحات محافظ
  • شمع
  • شیلنگ
  • میکسر گاز
  • دستگیره استارت دستی
  • استارت دستی
  • شاسی و بدنه دستگاه
  • فیلتر هوا
  • انباره اگزوز

 موتور برق

موتـور برق بنزینی

موتور برق بنزینی

موتـور برق بنزینی یکی از انواع موتـور برق‌ها است که از سوخت بنزین برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. موتـور برق بنزینی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین انواع موتـور برق‌ها است که برای مکان‌ها و جاهایی استفاده می‌شود که دسترسی به گاز و گازوئیل ندارند.

بهتر است از موتـور برق بنزینی برای فضای باز با تهویه مناسب استفاده شود؛ چرا که این دستگاه می‌تواند از بنزین حاصل از تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، گاز دی اکسید کربن تولید کرده و ایجاد خفگی کند.

موتور برق

موتـور برق دیزلی

موتـور برق دیزلی

موتـور برق دیزلی ماشین‌های بسیار مفیدی هستند که با سوزاندن سوخت دیزل برق تولید می‌کنند. این ماشین‌ها از ترکیب یک ژنراتور الکتریکی و یک موتـور دیزل برای تولید برق استفاده می‌کنند.

دیزل ژنراتورها بخشی از انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل را از طریق احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. سپس این انرژی مکانیکی یک میل لنگ را برای تولید برق می‌چرخاند.

بارهای الکتریکی با حرکت سیم در یک میدان مغناطیسی در سیم القا می‌شود.

سپس یک سیم، بارها به دور میل لنگ دیزل ژنراتور پیچیده می‌شود که بین آهنرباها و در میدان مغناطیسی قرار می گیرد. هنگامی که موتور دیزل میل لنگ را می چرخاند، سیم‌ها در سراسر میدان مغناطیسی حرکت می‌کنند که می تواند بارهای الکتریکی را در مدار القا کند.

یک قانون کلی این است که یک دیزل ژنراتور ۰٫۴ لیتر گازوئیل به ازای هر کیلووات ساعت تولید می‌کند. موتور دیزلی مورد استفاده در اصل یک موتور احتراق داخلی است. برخلاف موتور برق‌های بنزینی، موتور برق دیزلی از گرمای تراکم برای احتراق و سوزاندن سوختی که به محفظه تزریق تزریق شده است استفاده می‌کند.

موتـور برق‌های دیزلی می توانند از مشتقات بسیاری از نفت خام کار کنند. سوخت‌هایی که یک موتور دیزل ممکن است برای احتراق استفاده کند؛ شامل گاز طبیعی، الکل ها، بنزین، گاز چوب و گازوئیل است.

موتور برق

موتـور برق کوپ

موتـور برق کوپ

موتور برق کوپ نوعی موتـور برق دیزلی با برند کوپ است که در انواع و قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. این موتـور برق ساخت کشور چین است. کشوری که توانسته با توجه به قیمت مناسب و کیفیت خوب سهم بزرگی در بازار فروش موتـور برق نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان داشته باشد.

Koop، که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، در دریاچه زیبای غربی Taihu در شهر Changzhou واقع شده است، یک شرکت بین المللی است که در تحقیق، تولید و فروش محصولات موتـور برق و ژنراتور تخصص دارد.

ماموریت Koop ارائه راه حل‌های مصرف انرژی نوآورانه و کارآمد برای مشتریان جهانی است. پس از نزدیک به ۱۰ سال تلاش بی وقفه، کوپ به عنوان تامین کننده داخلی قابل توجه انرژی های کوچک توسعه یافته است که دارای دو شرکت به نام های “کوپ پاور” و “کوپ الکتریک” است.

کوپ در تولید موتور دیزلی دو سیلندر هوا خنک KD292F در چین پیشتاز است، که این وضعیت را تغییر می‌دهد که محصولات مشابه کاملاً به واردات متکی هستند.

موتـور برق دیزلی دو سیلندر آب خنک کوپ KD2V80 دارای چندین طرح نوآورانه است که سطح صدا و قدرت خروجی آن بهتر از محصولات مشابه در بازار داخلی است.

بیش از ۱۰ حق ثبت اختراع اصلی، موتور دیزلی دو سیلندر هوا خنک جدید KD2V88F با طراحی جدید به زودی راه اندازی خواهد شد، که تا حد زیادی نقص‌های کیفی محصولات مشابه موجود را بهبود می‌بخشد.

کوپ متعهد به ایجاد محصولات موتور و ژنراتور با ارزش افزوده با کیفیت بالا برای کاربران است. مدیریت کیفیت دقیق در کل فرآیند تولید است.

کوپ  از استاندارد “عیب صفر” حمایت می‌کند و کنترل کیفیت را مطابق با سیستم کیفیت ISO 9001 و TS16949 انجام می‌دهد. مرکز تست و آزمایشگاه ساخته شده با استاندارد بالا به زودی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کیفیت موتـور برق کوپ را نیز تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

نظرات