آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی و بوی بد دهان میشود؟

3

پیش از مراجعه به دندانپزشک برای انجام عمل زیبایی دندان مثل کامپوزیت ، لمینت ، طراحی لبخند و … لازم است درباره عوارض احتمالی آن تحقیق کنید. ما در این مقاله احتمال پوسیدگی و بوی بد دهان بعد از کامپوزیت را بررسی کرده ایم.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندان (https://raharadfar.com/veneer) یکی از روش های لمینت دندان است که برای اصلاح طرح لبخند استفاده میشود. مواد کامپوزیتی به صورت خمیری بوده و همرنگ دندان هاست که یک لایه نازک از ان روی سطح دندان قرار میگیرد و فرم داده میشود. در فراید کامپوزیت نیاز به تراش دندان ها نیست و در حد ایجاد خراش روی دندان ها که مواد به خوبی روی دندان بچسبند دندان خراشیده میشود.

کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی و بوی بد دهان میشود؟

یکی از مطمئن ترین نشانه های دهان ناسالم، بوی بد دهان یا بوی بدی است که از دهان شما می آید. اما آیا  روکش های دندان باعث ایجاد بوی بد دهان میشوند؟ خیر، روکش ها باعث ایجاد بوی بد در دهان شما نمی شوند. اگر بهداشت دهان و دندان خود را نادیده بگیرید، ممکن است در اطراف لبه‌های روکش‌ها بوی بد ایجاد شود. ما توضیح خواهیم داد که چگونه و چرا این اتفاق می افتد و مهمتر از همه آنچه باید بدانید تا مطمئن شوید که برای شما اتفاق نمی افتد.

کامپوزیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

تقریبا تمام افراد میتوانند از این روش استفاده کنند، به جز افرادی که بیماری های دهان و دندان مانند عفونت لثه و پوسیدگی دندان دارند که خوشبخاته این افراد نیز بعد ازدرمان این بیماری ها میتوانند برای کامپوزیت دندان اقدام کنند.

کامپوزیت دندان

 

روکش های شما ممکن است به درستی بر روی هم قرارنگرفته باشند

روکش های دندانی که به درستی نصب شده اند به طور محکم روی دندان زیرین قرار می گیرند بدون اینکه هیچ لبه یا شکاف قابل توجهی بر جای بگذارند. از طرف دیگر، روکش دندانی که به درستی قرارنگیرد، ممکن است بین روکش و سطح دندان طبیعی شما فاصله ایجاد کند. اگر متوجه بوی بد در اطراف روکش‌های خود شده‌اید، اما در مورد بهداشت دهان و دندان – مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت کوش هستید، ممکن است روکش نامناسب روی بوی بد دهان شما نقش داشته باشد. شما باید به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید تا تأیید شود که روکش‌های شما به درستی روی هم قرار گرفته‌اند و هر مشکلی را در اسرع وقت برطرف کنید.

بیماری لثه

آن دسته از باکتری‌هایی که می‌توانند در اطراف لبه‌های روکش جمع شوند، می‌توانند بوی بدی دهان را به‌ طور کامل تولید کنند. بدتر از آن، همان باکتری ها می توانند باعث بیماری پریودنتال شوند بیماری لثه به شکل التهاب لثه یا پریودنتیت در بافت لثه شما در مجاورت روکش های شما قرار گیرد واگربه آن رسیدگی نشود، می تواند به سایر قسمت های لثه شما سرایت کند. علائم بسیاری از بیماری لثه وجود دارد، از جمله: لثه‌های قرمز و متورم، خونریزی لثه، دندان‌های شل و حساس، و مهم‌تر از همه بوی بد دهان.

کامپوزیت دندان

پوسیدگی دندان

درست مانند روکش دندان، یکپارچگی روکش دندان شما تا حد زیادی به سلامت دندان زیرین بستگی دارد. در حالی که روکش سطح دندان شما را می پوشاند، تمام سطح را نمی پوشاند و به هیچ وجه پشت یا ریشه دندان شما را نمی پوشاند. حتی دندانی که با روکش پوشانده شده است در برابر پوسیدگی دندان آسیب پذیر است اگر باکتری های دهان و ذرات غذا در دهان شما جمع شوند. با پیشرفت پوسیدگی دندان، علائم مختلفی از جمله: دندان‌های حساس، حفره‌ها، طعم بد در دهان، و  مهم‌تر از همه بوی بد دهان به وجود می‌آید.

مزایای کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان نسب به روش سرامیکی ارزان تر است.
  • تعداد جلسات درمانی کامپوزیت کوتاه تر است معمولا در یک جلسه به پایان می رسد زیرا در مطب به دست دندانپزشک متخصص روی دندان قرار داده میشود و نیازی نیست در آزمایشگاه ساخته شود.
  • در این روش نیازبه تراش دندان نیست و این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا ممکن است با تراش دندان به مینای دندان آسیب وارد شود.
  • اگر در اثر فشار زیاد شکستگی یا لب‌ پریدگی بر روی دندان ایجاد شود، امکان ترمیم آن به راحتی وجود خواهد داشت. ترمیم ونیر دندان مانند دندان‌های معمولی انجام می‌شود و از این نظر دندانپزشک و بیمار مشکل خاصی نخواهند داشت.

 

  • فرم و شکل دندان‌ها در این روش به شکل طبیعی خواهد بود و تشخیص دندان معمولی با دندان‌های ونیری به سختی انجام می‌شود. (لازم به ذکر است که برای نتیجه طبیعی‌تر ونیر دندان بهتر است به کلینیک های معتبر و متخصص با تجربه مراجعه شود. هرچه میزان مهارت متخصص بیشتر باشد، دندان‌ها در نهایت به شکل طبیعی‌تر جلوه خواهند کرد.)

 

معایب کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان نسب به روش های سرامیکی، مصنوعی تر به نظر میرسد.
  • طول عمر کوتاه ترنسب به لمینت
  • زرد شدن و امکان تغییر رنگ کامپوزیت دندان
  • امکان تغییر در اندازه و جا به جایی آنها
  • شفافیت دندان در این روش کمتر است

جمع بندی:

بوی بدی دهان که به نظر می‌رسد از روکش‌ها یا نواحی دندان و لثه‌های اطراف روکش‌ها می‌آید، متأسفانه رایج است زیرا پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بهداشت نامناسب دهان نیز شایع است. در حالی که بیشتر روکش ها حرفه ای و به درستی جا می شوند، روکش نامناسب نیز می تواند در ایجاد بوی بد در دهان شما نقش داشته باشد.اگر متوجه بوی بد در نزدیکی روکش‌های خود شدید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا علت آن را مشخص کند و قبل از اینکه سلامت دهان و دندان شما در معرض خطر قرار گیرد، مشکل اصلی را حل کند.

3 دیدگاه در “آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی و بوی بد دهان میشود؟

  1. مهرنوش گفت:

    سلام بهترین دندانپزشک تهران برای کامپوزیت کیه؟من دکتر خوب خیلی برام مهمه میشه راهنمایی کنید

  2. زهرا گفت:

    بسیار عالی من دخترم دندان های خرگوشی داره،کامپوزیت برای دندان خرگوشی هم مناسبه؟

  3. سمیرا گفت:

    سلام ممنونم بابت مقاله خوبتون یک سوال داشتم کدام برند کامپوزیت نسبت به بقیه بهتره؟

نظرات