سنسور دریچه گاز و مسائل مربوط به آن

0

سنسور دریچه گاز و مسائل مربوط به آن

با پیشرفت علم و فناوری و ارتقا موتور وسایل نقلیه از حالت کاربراتوری به انژکتوری، پیچیدگی های زیادی به این سیستم اضافه شده که کنترل همه جانبه بر تک تک این قطعات بدون استفاده از سنسورهای مختلف امری ناممکن می باشد. سنسور دریچه گاز یکی از این حسگرهاست که در موتور خودرو استفاده می شود.

سنسور دریچه گاز

این قطعه وظیفه اندازه گیری وضعیت دریچه گاز و گزارش آن به ECU را بر عهده دارد. عمل مکانیکی باز و بسته شدن دریچه گاز توسط استپر موتور خودرو انجام می شود. در واقع استپر و سنسور دریچه گاز به کمک یکدیگر میزان گاز خوردن خودرو را مشخص می کنند.

نحوه عملکرد سنسور دریچه گاز

پیش از هر چیزی لازم است که اجزاء اصلی سنسور دریچه گاز را به خوبی بشناسیم که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

  • پین ۱: ۵ ولت مثبت
  • پین ۲: سیگنال
  • پین ۳: اتصالات منفی

پس از باز شدن سوئیچ خودرو توسط راننده با تبادل اطلاعات در میان پین ۱ و پین ۳، اطلاعات اولیه به سنسور خودرو منتقل می شود.

لازم به ذکر است که در مواقعی که راننده پای خود را بر روی پدال گاز فشار می دهد یک نوع ولتاژ تولید شده و به کمک پین ۲ برای ECU یا به زبان ساده تر همان کامپیوتر خودرو ارسال می شود.

دلایل خرابی سنسور دریچه گاز

اغلب لوازم یدکی خودرو با خرابی و اختلال رو به رو می شوند که طبیعتا سنسور دریچه گاز هم از این موضوع مستثنی نمی باشد؛ به همین علت هم بهتر است با عوامل خرابی این محصول بیشتر آشنا شویم:

  • خیس شدن سنسور دریچه گاز: بدیهی است که رانندگان در برخی از مواقع به منظور شست و شو داخلی خودرو به کارواش مراجعه می کنند و در این صورت احتمال خرابی در سنسور دریچه گاز افزایش پیدا می کند؛ فراموش نکنید که برای خشک کردن اجزاء داخلی خودرو باید از سیستم باد خشک بهره ببریم.
  • عدم استفاده صحیح از پدال گاز: قطعا فشار دادن بیش از حد و ناشیانه پدال گاز خودرو که منجر به بالا رفتن دور موتور اتومبیل می شود، به سنسور دریچه گاز آسیب می رساند.
  • کثیف شدن محفطه دریچه گاز: اگر دریچه گاز طولانی مدت کثیف مانده باشد، این کثیف بودن دریچه گاز سبب باز ماندن پولکی می شود که احتمالا پس از آن با مشکلاتی از قبیل تغییر زاویه سنسور دریچه گاز مواجه می شویم و طبیعتا برای رفع آن می بایست این قطعه یدکی تعویض شود.

سنسور دریچه گاز

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

۱) بالا ماندن دور موتور: از رایج ترین علائم خرابی سنسور دریچه گاز می توان به گاز خوردن در وضعیت خلاص اشاره کرد که متاسفانه اغلب مردم در ابتدا و بدون بررسی های لازم اقدام به تعویض استپر موتور خودرو می کنند.

۲) گاز نخوردن خودرو در دور موتور ۲۵۰۰: لازم به ذکر است که اگر با خفه شدن گاز در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ مواجه شدید در آن صورت باید تعویض سنسور دریچه گاز خودرو را در نظر داشت.

۳) تاخیر در گاز خوردن اتومبیل: در صورتی که ولتاژ خروجی سنسور دریچه گاز از به حد تعریف شده در ECU نرسد با تاخیر در گاز خوردن رو به رو می شوید که قطعا این امر در آسیب به موتور خودرو بی تاثیر نمی باشد.

۴) ثابت ماندن دور موتور: همواره با رها کردن پدال گاز باید دور موتور هم کاهش پیدا کند اما اختلال در سنسور دریچه گاز می تواند سبب ثابت ماندن دور موتور خودرو شود.

۵) مصرف بی رویه بنزین: با بالا ماندن دور موتور و گاز خوردن بی رویه خودرو، کامپیوتر یا همان ECU اطلاعاتی را مبنی بر باز ماندن دریچه خودرو دریافت می کند که همین مورد سبب ادامه دار شدن فرایند پاشش سوخت می شود که طبیعتا هیچ نتیجه ای به جز هدر رفتن سوخت خودرو به دنبال ندارد.

۶) خاموش شدن خودرو: اگر در حین گاز دادن به طور مداوم با خاموش شدن خودرو مواجه می شوید، ممکن است این قطعه یدکی دچار اختلال شده باشد و باید به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نمود.

تعویض سنسور دریچـه گاز

با توجه به اینکه این قطعه الکترونیکی و به شدت حساس می باشد، متاسفانه تعمیر سنسور دریچه گاز ناممکن است و در صورت اطمینان از وجود ایراد در آن بهتر است تعویض سنسور دریچه گاز خودرو را به یک متخصص و مکانیک خبره بسپارید.

در صورتی که قصد دارید تعویض سنسور دریچـه گاز را شخصا انجام دهید، توصیه می شود به موارد ذیل دقت بفرمایید:

برای تعویض این قطعه یدکی کافی است که از آچار ریگی ۸ کمک بگیرید و سپس دو عدد پیچ نگهدارنده متصل به سنسور را باز کرده و سوکت های سنسور را رها سازی کنید و در نهایت سنسور دریچه جدید را با نهایت دقت به جایگاه خود تعبیه کنید.

سنسور دریچه گاز

خرید سنسور دریچـه گاز

با توجه به وجود برندها و کیفیت های مختلف از این سنسور در بازار، لطفا هنگام خرید علاوه بر قیمت سنسور دریچـه گاز خودرو به نکات زیر هم توجه بفرمایید:

  • برند محصول: بدیهی است که یک برند معتبر می تواند کیفیت مطلوب را تا حد بسیاری تضمین کند و به همین علت هم در زمان خرید علاوه بر قیمت به کیفیت آن هم توجه داشته باشید.
  • ضمانت نامه: در زمان خرابی یک محصول می توان به کمک گارانتی از خدمات متنوع از قبیل تعمیر، تعویض، دریافت خسارت و … بهره برد.

کلام آخر

در این نوشتار سعی شد توضیحات اولیه در مورد سنسورهای دریچـه گاز داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا در صورت نیاز برای تامین این قطعه می توانید به صفحه خرید سنسور دریچه گاز خودروهای متفاوت مراجعه کنید.

نظرات