۵ نکته طلایی برای یادگیری سریع و بدون فراموشی

0

یکی از مهم ترین چالش هایی که افراد مختلف مخصوصا دانشجویان با آن دست و پنجه بسیار نرم می کنند، مشکل یادگیری سریع است. وقتی پای حرف این افراد می نشینیم می بینیم که بیش از آنکه از نامفهوم بودن مطالب و یا درک نکردن آنها صحبت کنند، از فراموش سریع این مطالب می گویند.

مشکل فراموشی سریع مطالب جدید مشکلی شایع بین تمامی افراد است که اگر درست و به موقع برطرف نشود می تواند زمان های بسیار زیادی از زندگی با ارزش را به راحتی هدر دهد.

یادگیری سریع

۳ روش یادگیری اصلی

قبل از اینکه یکسری مهارت را برای یادگیری عمیق و جلوگیری از فراموش کردن اطلاعات به شما عزیزان معرفی کنیم، بهتر است ابتدا بهترین روش یادگیری را به شما معرفی کنیم.

روش های زیادی برای یادگیری وجود دارد که می توان از آنها به موارد زیر اشاره کرد :

۱-مطالعه کتاب

۲- گوش دادن به پادکست

۳-مشاهده دوره های آموزشی

 

هر کدام از این روش های یادگیری طرفداران خود را دارند و شاید برای برخی افراد تغییر روش یادگیری کمی دشوار باشد اما چیزی که برای ما در نهایت حائز اهمیت است یادگیری سریع و ماندگار است.

برخی افراد مطالعه کتاب را بهترین روش یادگیری برای خود می دانند و برخی دیگر به گوش دادن به پادکست عادت کرده اند. اما در بین این ۳ روش یادگیری تماشای دوره های آموزش آنلاین بیشترین نتیجه را در بر خواهد داشت چرا که از ۲ طریق بینایی و شنوایی اطلاعات گرفته می شوند و بیشترین ماندگاری را دارند.

یادگیری سریع

علاوه بر این یادگیری خیلی از مباحث از طریق مطالعه کتاب و یا گوش دادن به پادکست غیرممکن است. به عنوان مثال شما برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی باید چندین کتاب را بخوانید و در نهایت فقط به صورت تئوری با آن زبان برنامه نویسی آشنا شده اید یا اگر بخواهید آن را به کمک گوش دادن به پادکست یاد بگیرید تقریبا غیرممکن است چرا که کدهای نوشته شده را نمی توانید ببینید!

این در حالی است که شما با دیدن ویدئو آموزشی نه تنها به صورت تصویری بلکه به صورت صوتی نیز در حال دریافت اطلاعات هستید و این به شما کمک می کند علاوه بر اینکه سریع تر یاد بگیرید، دیرتر نیز آن را فراموش کنید.

بنابراین تا به اینجا متوجه شدیم که استفاده از دوره های آموزش آنلاین یا دوره های آموزش ویدئویی می تواند بالاترین بازدهی را برای شما داشته باشد.

 

۵ نکته طلایی یادگیری سریع و بدون فراموشی

۱-  حضور در یک محیط آرام و منظم

این موضوع را به خوبی می دانیم که تمرکز اولین شرط برای یادگیری با کیفیت است. قطعا زمان هایی را به یاد دارید که در یک محیط پر سر و صدا در حال یادگیری مطلبی بوده اید و بارها و بارها برای یادگیری بخشی از مطلب زمان صرف کرده اید.

محیط اطراف می تواند در تمرکز کردن شما تاثیر بزرگی داشته باشد. بنابراین قبل از هرچیز محیطی که در آن قصد یادگیری دارید را آرام و بی صدا کنید و وسایل اطراف خود را مرتب و منظم کنید. پس میز خود را به خوبی خلوت کنید و وسایل را سر جای خود بگذارید و شرایطی را فراهم کنید که تمام تمرکز شما بر روی یادگیری باشد.

 

۲-  کنار گذاشتن تلفن همراه

یکی از عادت های بسیار بد امروزی چک کردن مرتب تلفن همراه است. عدم توانایی در فاصله گرفتن از تلفن می تواند یادگیری را با اختلالی جدی مواجه کند. اگر در زمان یادگیری هر چند دقیقه یکبار به سراغ چک کردن شبکه های اجتماعی و یا پیام های خود می روید نباید انتظار این را داشته باشید که مطالب به خوبی در ذهن شما ته نشین شوند.

بنابراین قبل از اینکه یادگیری را شروع کنید تلفن همراه خودتان را بر روی حالت سایلنت قرار دهید و آن را در یک کشو یا حتی بیرون از اتاق یا محل یادگیری قرار دهید که تمرکز شما را به هیچ عنوان برهم نزند. این کار در ابتدا می تواند برای شما دشوار باشد اما بعد از چند بار تمرین می توانید این عادت بد را کنار بگذارید.

 

۳-  نوت برداشتن از مطالب

حالا که محیط اطراف را منظم کردید و گوشی تلفن همراه خود را نیز از خودتان دور کردید می توانید یادگیری را شروع کنید. اما قبل از شروع یک دفتر و یک خودکار یا مداد را در کنار خود قرار دهید تا نکات مهم را یادداشت کنید. یادداشت کردن مطالب به طرز عجیبی در طول عمر اطلاعات در ذهن شما موثر است و می تواند در یادگیری سریع به شما کمک کند.

با توجه به روش پیشنهادی ما برای یادگیری یعنی استفاده از دوره های آموزش آنلاین، شما با نوشتن تمامی اندام های بدن خود را دخیل در یادگیری می کنید. شما با چشم ها در حال تماشای اسلایدها یا توضیحات تصویری مدرس، با گوش ها در حالت شنیدن مطالب و با دست های خود در حال نوشتن مطالب مهم هستید! این ۳ کار به همراه تمرکز می تواند یادگیری عمیق را به شما هدیه دهد.

یک نکته مهم درباره یادداشت برداری این است که اگر در حال تماشای دوره آموزشی هستید حتما ویدئو آموزشی را قبل از نوشتن نکات مهم متوقف کنید تا مطالب دیگر را از دست ندهید.

 

۴-  انجام تمرین ۶ ساعت پس از یادگیری اولیه

مالکوم گلدول در کتاب تافته های جدا بافته به موضوعی بسیار جذاب اشاره می کند. او در این کتاب به تمرین آگاهانه و هدفمند اشاره می کند. تحقیقات نشان داده است که ذهن انسان برای تثبیت اطلاعات به ۶ ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین بهترین زمان برای انجام تمرینات ۶ ساعت پس از یادگیری است. این کار به طور جدی می تواند در نگهداری و حفظ اطلاعات در ذهن شما کمک کند.

یادگیری سریع

۵-  آموزش دادن مطالب جدیدی که یاد گرفته اید!

شاید با خواندن این مورد تعجب کرده باشید اما باید به شما بگوییم که آموزش دادن مطالب می تواند به طرز شگفت انگیزی سرعت یادگیری و تثبیت اطلاعات در ذهن را افزایش دهد.

نگران نباشید منظور ما این نیست که واقعا مطالب را به افراد دیگر آموزش دهید. شما می توانید فرد یا افرادی را در کنار خود فرض کنید و سعی کنید مطالبی که یاد گرفته اید را به آنها آموزش دهید. شما با اینکار علاوه بر مرور مطالب می توانید میزان تسلط خود بر روی آنها را نیز بسنجید.

 

بهترین پلتفرم آموزشی برای شروع یادگـیری

در پایان قصد داریم تا یکی از بهترین پلتفرم های آموزش آنلاین را به شما معرفی کنیم که می توانید به راحتی در آن مهارت ها و تخصص های مورد نظر خود را یاد بگیرید.

داناپ یک پلتفرم آموزش آنلاین است که در آن می توانید در ۱۲ دسته بندی زیر یادگیری خود را شروع کنید :

آموزش برنامه نویسی

آموزش دیجیتال مارکتینگ

آموزش ارز دیجیتال و بورس

آموزش داده کاوی و کلان داده

آموزش کسب و کار و استارتاپ

آموزش چندرسانه ای (مثل دوره های آموزش افترافکت، آموزش ساخت پادکست و…)

آموزش زبان خارجه

آموزش بازی سازی و انیمیشن سازی

آموزش دروس دانشگاهی

آموزش امنیت و شبکه

آموزش توسعه فردی

آموزش هنر و گرافیک (از جمله آموزش فتوشاپ، آموزش کورل، آموزش ایندیزاین، آموزش نقاشی و…)

 

در داناپ شما می توانید دوره مورد نظر را به راحتی دانلود و در دستگاه مورد نظر خود مشاهده کنید.

نظرات