بهترین ترکیب رنگ اتاق خواب بزرگسال را بشناسید

1

رنگ اتاق خواب را چطور انتخاب کنیم؟ برای یک دکوراسیون حرفه‌ای، اهمیت رنگ انکار نشدنی است. امروز می خواهیم با هم این موضوع را بررسی کنیم. پس با خانه معمار همراه باشید تا بهترین ترکیب رنگی برای اتاق بزرگسالان را بشناسید.

 اتاق خواب بزرگسال

تقابل فرم و رنگ در معماری و طراحی دکوراسیون داخلی

برخی از آزمایش‌ها نشان می‌دهند که برای تشخیص موقعیت در فضا و بازشناسی اجسام، فرم نقشی مهمتر از رنگ دارد. اما این قاعده قابل تعمیم نیست. مثلا برای کودکان در سنین خاصی، رنگ با اهمیت‌تر از فرم است. همچنین شخصیت فردی و وضع روانی افراد نیز در این قاعده تاثیرگذار است. در واقع افرادی که سرحال هستند توجه بیشتری به رنگ دارند و در مقابل افرادی که دچار افسردگی هستند به فرم توجه می‌کنند. همچنین افراد برونگربیشتر به رنگ توجه کرده و افراد با شخصیت درون گرا به فرم اهمیت می‌دهند. پس انتخاب بهترین رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی به شخصیت افراد وابستگی دارد.

اتاق خواب بزرگسال

رنگ ها در معماری و دکوراسیون

رنگ ها دارای یک وزن ادراکی هستند. اگه چه ما می دانیم که در حالت عادی رنگ یک جسم اثری بر وزن فیزیکی آن ندارد، اما جسمی با رنگ سفید، زرد، سبز یا آبی روشن سبکتر به نظر می رسد تا همان جسم با رنگ نارنجی، آبی سیر یا بنفش سیر.در واقع در تعیین وزن ادراکی رنگ، تنها رنگمایه نیست که اثر دارد، بلکه روشنایی و سیری رنگ نیز موثر هستند. دلایل اینکه چرا وزن رنگ متغیر است تا امروز مشخص نشده است. اما شاید دلیل آن این باشد که ما عادت داریم نور را بیشتر در بالا ببینیم تا در پایین. به هرحال برای داشتن دکوراسیونی خاص آشنایی با ترکیب انواع رنگ در دکوراسیون و همچنین ویژگی های آنها لازم و ضروری ست.

اتاق خواب بزرگسال

فضا و رنگ در دکوراسیون

رنگ ها دارای حرارت هم هستند. ما رنگ های قرمز و نارنجی را گرم احساس می کنیم و در مقابل رنگ آبی و فیروزه ای را سرد می دانیم. در اینجا نیز سیری رنگ نقشی اساسی دارد. هر چه رنگ پریده تر باشد، سردتر است.

بر اساس این روابط، می توان تاثیرات فضائی رنگ ها را هم توضیح داد. رنگ های گرم نزدیک تر به نظر می رسند و فضا را تنگ می کنند. با استفاده از بررسی آثار روانی می توانیم مشخصات ادراکی فضا را تغییر دهیم. به عنوان نمونه اگر در یک فضای باریک و طولانی دیوار مقابل را به رنگ نارنجی و دیوارهای طرفین را به رنگ آبی در بیاوریم، فضا کوتاهتر و عریض تر به نظر می رسد. رنگ نارنجی دیوار مقابل را به ما نزدیکتر نشان می دهد. در مقابل رنگ آبی باعث می شود دیوار دورتر از آنچه که هست به نظر برسد.

اتاق خواب بزرگسال

چطور ترکیب رنگ اتاق خواب بزرگسال انتخاب کنیم؟

با توضیحاتی که در بالا داده شد، اکنون شما با خصوصیات و آثار رنگ در فضا آشنایی کلی پیدا کرده اید. حالا زمان آن رسیده که دست به کار شده و رنگ انتخاب کنید. مهم ترین نکته ای که متوجه شدیم، این است که رنگ را باید بر اساس فضا انتخاب کرد. پس باید ببینید اتاق خواب شما بزرگ است یا کوچک؟

مرحله دوم توجه به روحیه و هدف شما از انتخاب رنگ است. مثلا فرض کنید می خواهید رنگ را برای دیوار یا سقف اتاق خواب استفاده کنید. اینکه بخواهید کدام دیوارها نزدیک تر به نظر برسند یا کدام دیوارها دورتر، اهمیت دارد. به عنوان مثال فرض کنید دیوار روبروی تخت خواب را می خواهید رنگ آمیزی کنید. اگر اتاق کوچک است، استفاده از رنگ های گرم در این دیوار اشتباه است. چرا که وقتی از خواب بیدار می شوید فضایی تنگ تر را احساس خواهید کرد.

حالا فرض کنید سقف اتاق کمی بلند است. برای رنگ آمیزی سقف می توانید به سمت رنگ های تند رفته تا ارتفاع را تعدیل کنید.

ترکیب رنگ اجزای تشکیل دهنده اتاق خواب

در بخش قبل به سطوح پرداختیم، حالا می خواهیم به اجزای اتاق توجه بیشتری داشته باشیم. یکی از نکاتی که آموختیم توجه به وزن ادراکی بود. فرض کنید می خواهید یک مجسمه در اتاق قرار دهیم. اگر قصدتان این است که این مجسمه بسیار وزین و با ابهت به نظر برسد، بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که وزن آن را بیشتر نشان می دهند.

در انتخاب وسایل اتاق خواب هم چندان نگران نباشید. اول، می توانید وسایل را به رنگ های مختلفی خریداری کنید. نکته دوم، بسیاری از وسایلی که برای اتاق می خرید قابل رنگ آمیزی هستند. پس اگر منزلتان را تغییر داده اید اما وسایل جدیدی خریداری نکردید، راه برای شما بسته نشده. می توانید همان وسایل قبلی را رنگ آمیزی کنید.

ترکیب رنگ یا توجه به فضا ؟

احتمالا متوجه شدید که نباید یک ترکیب رنگ را بدون توجه به فضا انتخاب کرد. اینکه بیاییم و ابتدا با خود بگوییم این ترکیب پنج رنگ را انتخاب می کنیم و هیچ توجهی به اتاق خواب نداشته باشیم اشتباهی بزرگ خواهد بود. باید ببینیم چه فضایی داریم و برای آن فضا انتخاب کنیم. همیشه در نظر داشته باشید که رنگ و دکوراسیون یک علم است. باید ابتدا بدانیم که یک رنگ چه اثری دارد و سپس آن را برای جای مناسب انتخاب کنیم. در ادامه به چند تا ترکیب رنگی هم اشاره می کنیم.

ترکیب رنگی آبی

رنگ آبی یکی از پرکاربردترین رنگها در دکوراسیون است. استفاده از تناژ رنگی مختلف این رنگ در دکوراسیون اتاق خواب می تواند خوابی آرام را به شما هدیه دهد. این رنگ می تواند به خوبی با رنگهایی مثل سفید ، قهوه ایی ، زرد ،  صورتی و حتی سبز ترکیب شود.

ترکیب رنگی زرد

رنگ زرد از رنگهای مناسب برای اتاق خواب است چون فضا را روشنتر و دلبازتر نشان می دهد. رنگ زرد باعث می شود خوابی آرام را تجربه کنید و البته خیلی زود به خواب روید. در اتاق های با ابعاد کوچک بهتر از تناژهای روشن و در اتاق های بزرگ از رنگهای تیره آن استفاده شود.

استفاده از ترکیب رنگی نقره ایی در دکوراسیون اتاق خواب

رنگ نقره ای ترکیبی لوکس و شیک برای اتاق خواب است. استفاده از این رنگ برای اتاق خواب زوج های جوان مناسب است. البته باید توجه داشته باشید که ترکیب کردن این رنگ با دیگر رنگها کار دشواری ست و استفاده از تناژهای مختلف آن می تواند کمک کننده باشد.

ترکیب رنگی قهوه ایی

بدترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون اتاق خواب رنگ قهوه ای تیره است چرا که کسالت و رخوت را به همراه دارد. اما استفاده از رنگ قهوه ایی روشن دکوراسیونی فوق العاده را برای اتاق خواب ایجاد می کند و اگر با رنگهایی مثل طلایی و نقره ایی ترکیب شود دکوراسیونی لوکس و شیک است.

ترکیب رنگی خاکستری

رنگ خاکستری رنگی خنثی و کم انرژی است و اگر با رنگهای مناسب ترکیب شود در دکوراسیون اتاق خواب قابل استفاده است. اگر طرفدار سبک مدرن در دکوراسیون هستید استفاده از این رنگ به شما پیشنهاد می شود. البته توجه داشته باشید که حتما از رنگهای گرم در کنار این رنگ بهره ببرید تا انرژی لازم را به فضا اضافه کنید.

ترکیب رنگی سبز

رنگ سبز یادآور طبیعت است و باعث ایجاد آرامش در فضا می شود. از آنجا که این رنگ سرشار از انرژی مثبت است باعث می شود خوابی عمیق و پر از آرامش را تجربه کنید.

 

در پایان به شما پیشنهاد می کنم قبل از طراحی دکوراسیون اتاق خواب خود حتما با متخصصین این رشته مشورت کنید. خانه معمار سایتی تخصصی در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است. جهت مشاوره و ارتباط مستقیم با ما می توانید با شماره ۹۱۰۱۴۵۲۵ -۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

1 دیدگاه در “بهترین ترکیب رنگ اتاق خواب بزرگسال را بشناسید

  1. Kaman گفت:

    ممنون از مقاله خوب شما

نظرات