بیوگرافی پروفسور پرویز کردوانی و همسر و فرزندانش+ ماجرای درگذشت و افتخارات

9

پروفسور پرویز کردوانی درگذشت + علت فوت

با بیوگرافی پروفسور پرویز کردوانی (parviz kardavani) متولد ۱۳۱۰ اهل گرمسار پدر علم کویرشناسی و جغرافیدان ایرانی در سن ۹۰ سالگی در ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ دارفانی را وداع گفت ، عکس ها و تصاویر شخصی و خانوادگی از جوانی تا درگذشت ، زندگینامه پروفسور پرویز کردوانی و همسرش فریده گلبو و فرزندانش با عکس ، زندگی شخصی و خانواده و فرزندان و سوابق پروفسور پرویز کردوانی و جنجال ها و حواشی و افتخارات و زمینه فعالیت و پیج و سایت دکتر پرویز کردوانی به همراه علت فوت و درگذشتش در این بخش از مجله حرف تازه میخوانید.

بیوگرافی پروفسور پرویز کردوانی و همسر و فرزندانش+ ماجرای درگذشت و افتخارات

بیوگرافی پروفسور پرویز کردوانی

پرویز کردوانی (زاده سال ۱۳۱۰ در روستای مندولک گرمسار – درگذشت ۲۸ مرداد ۱۴۰۰) جغرافیدان ایرانی و دارندهٔ مدال ملی و نشان عالی دانش در ایران بود که در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار (سال ۱۳۸۴) به عنوان چهرهٔ ماندگار در زمینه جغرافیا معرفی شد.

خانواده و زندگی شخصی

پروفسور پرویز کردوانی از خانواده مرفه در گرمسار به دنیا آمد ، پدرش حسینعلی بلوکباشی از ملاک های منطقه بود. هم اکنون مجسمهٔ یاد بود او در میدان انقلاب شهر گرمسار قرار گرفته‌است.

او گفته: ما ۱۰ برادر و هشت خواهریم که بسیار با هم صمیمی هستیم و هیچ‌گاه در این سال‌ها با هم مشکلی نداشته‌ایم و من وکیل همه خواهرها و برادرهایم هستم.

بیوگرافی پروفسور پرویز کردوانی و همسر و فرزندانش+ ماجرای درگذشت و افتخارات

مدرک تحصیلی دکتر پرویز کردوانی

استا کردوانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را دبستان داراب ریکان و دبیرستان آفتاب گرمسار گذراند و دیپلمش را از دبیرستان رازی تهران اخذ کرد.
او بعد از گرفتن دیپلم راهی آلمان شد و در رشته عمران کویر تحصیل کرد و در مقطع دکترا فارغ التحصیل شد.

سال های فعالیت از تحصیل در آلمان تا کویر شناسی

پس از بازگشت از آلمان در دانشکده کشاورزی ارومیه در سال ۱۳۴۵ استخدام شد و سپس در سال ۱۳۴۸ به تهران مهاجرت کرد و در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد.
او بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران ۵۴ تا ۵۸ بوده و مطالعات میدانی در مناطق کویری و بیابانی ایران زیادی را در طول فعالیتش داشته است.
کردوانی در سال های ۷۸ تا ۸۰ استاد نمونه دانشگاه تهران شد و برنده جایزه «مهرگان علم» به‌خاطر تألیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط‌زیست را نیز کسب کرده بود‌

از ایشان بیش از ۲۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی و سخنرانی‌های متعدد در مجامع علمی داخلی و خارجی بر جای مانده است

زندگینامه پروفسور پرویز کردوانی پدر علک کویرشناسی ایران

پروفسور پرویز کردوانی به پدر علم کویرشناسی ایران و پدر جغرافیای ایران معروف است.

کردوانی درباره پدر و مادرش گفته: مادرم همسر چهارم پدرم بود و زمانی که می‌خواست با او ازدواج کند برای او شرط‌هایی در نظر گرفتند.
یکی از این شرط‌ها این بود که پدرم باید یک دانگ از ده را می‌خرید و قلعه‌ای برای مادرم می‌ساخت. جلوی این یک دانگ زمین یک کویر بزرگ بود. پدرم این شرط‌ها را پذیرفت و با مادرم ازدواج کرد. پدرم مالک هشت ده بود که این ده‌ها از او به ما به ارث رسیده است.

کار از ۷ سالگی تا مباشر پدرش

من از هفت سالگی در کارها به پدرم کمک می‌کردم. برای زهکشی در کویر، پدرم تعدادی کارگر استخدام کرده بود که تهیه فهرست و مشخصات این کارگرها به عهده من بود.
آن زمان خرمن را باد می‌دادند و من به عنوان مباشر ارباب سر خرمن می‌رفتم و به این ترتیب در انجام کارها به پدرم کمک می‌کردم.

مادر من در چهارده سالگی با پدرم ازدواج کرده بود و در سن بیست و شش سالگی زمان تولد هفتمین فرزندش از دنیا رفت.

عکس ها و تصاویر جوانی تا مرگ پروفسور پرویز کردوانی

درگذشت پدر

همان سالی که دیپلم می‌گرفتم پدرم از دنیا رفت. من تصمیم گرفتم کار پدر را ادامه دهم. هشت سال ترک تحصیل کردم. من سال ۱۳۲۹ تادسال ۱۳۳۷ در ده بودم و به امور و کارهای پدرم رسیدگی می‌کردم تا اینکه همه خواهر و برادرهای تنی خودم را سر و سامان دادم. یعنی به عنوان یک پدر به همه آنها کمک کردم. بعد از آن راهی خارج از کشور شدم تا تحصیلاتم را ادامه بدهم. برادر کوچک‌ترم که اکنون جراح است قبل از من به آلمان رفته بود. او مقدمات لازم برای سفر من را فراهم کرده بود. تصمیم گرفتم در رشته مهندسی کشاورزی ادامه تحصیل دهم.

همسر پروفسور پرویز کردوانی کیست

او سال ها پیش با فریده گلبو نویسنده ازدواج کرده و صاحب دو فرزند می باشد.

ثمره زندگی کویرشناس ایران پرویز کردوانی و نویسنده معروف فریده گلبو دو فرزند است. دختر آنها دکتر هاله کردوانی در رشته رادیولوژی تحصیل کرده است و در پاریس زندگی می‌کند.

پسرشان نیز در رشته مهندسی مکانیک درس خوانده و در بخش خصوصی فعالیت می کند

بیوگرافی پروفسور پرویز کردوانی و همسرش فریده گلبو

همسرش فریده گلبو نیز ۲۲ کتاب نوشته است

فریده گلبو کتاب‌های لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و ویس و رامین را از شعر به نثر درآورده است. عباس کیارستمی براساس کتاب خسرو و شیرین او فیلمنامه‌ای نوشته است. دیگر کتاب‌های فریده گلبو همه رمان است.

نحوه آشنانی و ازدواج

کردوانی درباره نحوه آشنایی و ازدواجش گفته: قتی با فریده گلبو آشنا شدم متوجه شدم دختر بسیار متین و باسوادی است. فریده آن زمان در دانشگاه تهران در رشته خبرنگاری درس می‌خواند و در روزنامه کیهان کار می‌کرد و پاورقی می‌نوشت.
به این نتیجه رسیدم فریده که از خانواده‌ای فرهنگی و متین بود از نظر من برای ازدواج بسیار بهتر است. اگرچه وقتی این موضوع را با خانواده‌ام مطرح کردم با مخالفت روبه رو شد اما به آنها گفتم من تصمیم خودم را گرفته‌ام. به همراه تعدادی از اعضای خانواده و آشنایانم که از گرمسار به تهران آمده بودند به خواستگاری فریده گلبو رفتم و با او ازدواج کردم.

ماجرا و علت درگذشت و فوت پروفسور پرویز کردوانی

فرزندان پروفسور پرویز کردوانی

دخترش ۲۰ سال است در فرانسه زندگی می‌کند و هر سال یک بار به ایران سفر می‌کند.

بچه‌های من مسیر زندگی را خودشان انتخاب کردند. دخترم بسیار مستقل بود. پسرم در کودکی بسیار بازیگوش بود اما امروز برای من بهترین پسر است. ما با هم حساب مشترک داریم و همه کارهای من و مادرش را انجام می‌دهد.

من خوشبخت ترین ادم دنیا هستم

من خودم را خوشبخت‌ترین آدم دنیا می‌دانم. همسر خوب و مهربان و فرزندان خوبی دارم. شهرت دارم. موفقیت‌های علمی بسیاری داشته‌ام. چهره ماندگار شده‌ام. به عنوان محقق برگزیده و استاد نمونه انتخاب شده‌ام. همه دانشجویانم مرا دوست دارند.

تنها آرزوی من مرگ است

معتقدم آدم باید تا وقتی روی پای خودش است زنده بماند. دوست ندارم روزی مزاحم خانواده‌ام باشم. همسرم معتقد است من بهترین پدر دنیا هستم. بچه‌هایم را لوس بار نیاوردم

پروفسور پرویز کردوانی

حواشی و نظریه های جنجالی

از نظریات بحث‌ برانگیز و جنجالی کردوانی در مصاحبه‌های تلویزیونی و مطبوعاتی می‌توان به معرفی کویر لوت به عنوان گرمترین نقطه کره زمین، حتمی بودن مرگ تهران و مانند فرزندی معتاد بودن تهران، خشکاندن دریاچه ارومیه، پنهان کردن بیابان‌ها زیر خاک رس اشاره کرد.

طرح احیای دریاچه ارومیه

پرویز کردوانی دربارهٔ خشک شدن این دریاچه می‌گوید «همین که می‌گویند اگر این دریاچه خشک بشود، علاوه بر کشاورزی، روستاها و شهرها هم از بین می‌روند؛ یا این که از بس کشاورزی را توسعه داده‌اند، دریاچه خشک شده‌است، غلط است.

کردوانی از مخالفان احیای دریاچه ارومیه است و معتقد است دریاچه ارومیه بیمار است و مداوا نمی‌شود بایستی از آن دل کند و به جایش پارک انرژی، گیاهی، حیوانی درست کنیم.

ماجرای درگذشت پروفسور پرویز کردوانی

پروفسور کردوانی جغرافیدان ایرانی و دارندهٔ مدال ملی و نشان عالی دانش در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ درگذشت

آثار پژوهشی و کتاب ها

تالیفات و کتاب‌های منتشر شده توسط پروفسور کردوانی عبارتند از:

• کویر (نمکزار) بزرگ مرکزی ایران و مناطق همجوار آن
• جغرافیای خاکها
• حفاظت خاک
• اکوسیستم‌های طبیعی
• اکوسیستم‌های آبی
• آب‌های شور
• آبهای سطحی و زیرزمینی
• ژئوهیدرولوژی
• مراتع ایران
• مناطق خشک: ویژگیهای اقلیمی، علل خشکی، مسائل آب و غیره
• خشکسالی و راه‌های مقابله با آن در ایران
• جکدانشنامه‌ای تاریخی و ادبی در حوزه جغرافیای شهری و ریشه‌های تاریخی شهرها

9 دیدگاه در “بیوگرافی پروفسور پرویز کردوانی و همسر و فرزندانش+ ماجرای درگذشت و افتخارات

  1. علی اصغر گفت:

    من امروز آذر ماه ۱۴۰۰ متوجه شدم پروفسور به رحمت خدا رفتند،بسیار افسوس خوردم و متاسف شدم،خداوند درجاتشان رامتعالی بفررماید،انسان بزرگی بودند و حیف که جامعه ما قدرناشناس هست

  2. رضا گفت:

    چرا همه افتخارات و مدالهای ایشان مربوط به دوران احودی نژاد می باشد؟ آیا مسائل قبیله ای نقشی ندارد؟؟؟
    ایشون که تمام ادعاش حفظ طبیعت بود چطور فتوی داده که دریاچه ارومیه را باید رها کرد تا خشک شود؟ کسی که ادعای پروفسوری دارد ، آیا نمونه های فاجعه خشک شدن دریاچه ها در جهان از جمله آرال را نشنیده است؟ یا خودش را به کوچه علی چپ زده بود؟؟؟

  3. زهره. سلطانی اناری گفت:

    روحش شاد استاد بزرگوار افتخار بسیار بزرگی بود که دانشجوی این مرد بزرگ و دانشمند بودم.
    ۳۵سال پیش در کلاس های درس همیشه از پیشروی بیابان در کشور و حفظ منابع آبی سخن میگفت، اما……
    حیف و صد حیف که اجل مهلت نداد،روحش شاد

  4. سیدعلی پور گفت:

    روحش شاد ویادش گرامی باد.تسلیت به جامعه جغرافیای ایران وخانواده عزیزش برای از دست دادن مردبزرگ.عاشق کویر.عاشق تدریس.همنشینی با دانشجویان.بنده هم درمقطع کارشناسی ارشد وهم درمقطع دکتری در دهه های۷۰ و۸۰افتخارشاگردی این استاد معظم و دوست داشتنی را داشتم.روحت با سرور وسالار شهیدان اباعبدالله الحسین محشور باد.

  5. مصطفی مطهّری نژاد گفت:

    عاشق صحبتهای فوق العاده شیرینش بودم.در روز عاشورا آسمانی شد.ان شاءالله روحش با سرور و سالار شهیدان محشور شود.
    برایم جالب و خیلی عجیب بود؛ استاد کردوانی عاشق مرگ بود.

  6. جهانگیر گفت:

    امروز ایران گوهری را از دست داد که ارزش آن را ندانست استاد روانت شاد…..

  7. مریم گفت:

    روحش شاد با شهدا کربلا محشور شود انسان وارسته و بی ادعا و پر دانشی بود و چقدر شیرین همه چیز را تعریف می کرد

  8. هانیه گفت:

    روحت شاد ویادت تا ابد گرامی باد پروفسور عزیز و مهربان اگر مسئولین به ایده های شما عمل میکردن ایران گلستان بود تسلیت به تمام مردم سرزمینم امام حسین شفیعت باشه چقدر بزرگ بودی که تو این روز عاشورا اسمانی شدی

  9. داود گفت:

    روحشان شاد ان شاء الله و مهمان سفره امام حسین علیه السلام باشن ان شاء الله….

    چقدر جالب کسی که دغدغه‌ آب داشت همیشه برای این کشور نجیب و زیبا روز دهم محرم روز عاشورا از دنیا رفت…..

نظرات