زمان و ساعت بارش شهاب سنگ (بَرساوُشی) پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ مشخص شد

0

بارش شهاب سنگ پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ و اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه ۲۱ مرداد را از دست ندهید و حتما تماشا کنید چون بارش شهاب سنگی به اوج خود می‌رسد

زمان و ساعت بارش شهاب سنگ (برساوشی) پنجشنبه 21 مرداد 1400 مشخص شد

بارش شهاب سنگ (بَرساوُشی) پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

بارش شهاب سنگ پنجشنبه ۲۱ مرداد در کشورهای واقع در نیمکره شمالی از جمله ایران پنج شنبه این هفته (در صورتیکه آسمان صاف باشد) قابل رویت است و می توانید در هر ساعت شاهد ۴۰ بارش شهاب سنگ را شاهد باشید

ایرنا نوشت: پژوهشگر خانه نجوم ادیب اصفهان گفت: امسال اوج بارش شهابی بَرساوُشی در کشورمان شامگاه ۲۱ مرداد است و علاقه‌مندان می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات خاصی، این پدیده نجومی زیبا را به دور از آلودگی نوری شهرها رصد کنند.

بارش شهابی در هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده‌ای از سنگ‌ها در فضا رخ می‌دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می‌سوزد و در آسمان قابل مشاهده است؛ در هر سال چند پدیده بارش شهابی مانند برساوشی و جوزایی اتفاق می‌افتد.

زمان و ساعت بارش شهاب سنگ (برساوشی) پنجشنبه 21 مرداد 1400 مشخص شد

 

اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه ۲۱ مرداد

علی عسگری پژوهشگر خانه نجوم ادیب اصفهان گفت: بارش شهابی برساوشی هر ساله از اواخر تیر آغاز می‌شود و تا اوائل شهریور ادامه دارد که در اواسط مرداد افزایش می‌یابد و از غروب ۲۱ مرداد تا بامداد ۲۲ مرداد به اوج خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه این فاصله زمانی بهترین فرصت برای رصد و مشاهده پدیده جذاب بارش شهابی است، اظهار داشت: علاقه‌مندان به تماشای بارش شهابی برساوشی باید از فضای شهرها و آلودگی نوری دور شوند و در فضایی باز و آسمانی صاف در جهت شمال و ستاره قطبی، ۴۵ درجه به سمت راست و سپس ۴۵ درجه به سمت بالا می توانند این پدیده را به خوبی مشاهده کنند.

این کارشناس نجوم ادامه داد: به عنوان مثال ساکنان اصفهان باید حدود ۷۰ کیلومتر از این شهر دور شوند و در مناطقی مانند جرقویه یا در آسمان کویری به رصد و تماشای این پدیده بنشینند.

وی با تاکید بر اینکه رصد این پدیده نجومی نیاز به صبر و حوصله دارد، تصریح کرد: برخی از شهاب‌ها بسیار کوچک هستند و به دلیل سرعت بالا، نور کمتری دارند اما در مجموع در شامگاه ۲۱ مرداد در صورت استقرار در مکان مناسب می‌توان حدود ۷۰ درصد شهاب‌ها را مشاهده کرد.

عسگری به آهنگ بارش شهابی نیز اشاره و اضافه کرد: این شاخص به معنی تعداد شهاب‌هایی است که در یک ساعت از آسمان عبور می‌کند که آهنگ بارش شهابی برساوشی بین ۵۰ تا ۱۰۰ شهاب در ساعت است.

وی با بیان اینکه در آذر امسال نیز بارش شهابی جوزایی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: بارش شهابی برساوشی همواره یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین پدیده نجومی سال برای مردم کشورمان است و علاقه‌مندان زیادی در صدد برنامه ریزی برای رصد آن هستند.

نحوه گرفتن عکس و فیلم برداری

وی با بیان اینکه در بارش شهابی برساوشی، کانون تشکیل مسیر شهاب‌ها در صورت فلکی برساوشی است، خاطرنشان کرد: برای تصویربرداری از این پدیده نجومی نیاز به دوربین حرفه ای با لنزهای “چشم ماهی”(fish eye) است.

نظرات