آشنایی با ترموکوپل تیپ K

0

مقدمه : آیا می‌دانید ترموکوپل تیپ k قادر به تحمل دمای بسیار بالایی است و مناسب محیط‌هایی است که امکان اکسید شدن زیاد وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با ترموکوپل تیپ k، ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا کنیم.

ترموکوپل چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترموکوپل مبدل‌ الکترونیکی است که دما را به ولتاژ تبدیل کرده و از این طریق میزان دما را اعلام می‌کند. ترمـوکوپل از دو رشته سیم با دو جنس مختلف تشکیل شده‌اند. این رشته سیم‌ها در یک یا چند نقطه به یکدیگر متصل می‌شوند و پایه‌های مثبت و منفی ترمـوکوپل را تشکیل می‌دهند.

تشخیص میزان دما توسط محل اتصال این دو رشته سیم انجام می‌شود. با تغییر دما در محل اتصال، ولتاژ تولیدشده و پس ‌از آن ولتاژ ایجاد شده اندازه‌گیری می‌شود. برای محافظت از سیم‌های ترموکوپل، آن‌ها توسط یک پوشش فلزی با سرامیکی محافظت می‌شوند.

 ترموکوپل   

انواع ترموکوپل

انواع مختلفی از ترموکوپل‌ها موجود هستند. آن‌ها از نظر تحمل دامنه دمایی و جنس پایه‌های مثبت و منفی متفاوت هستند. از انواع ترموکوپل‌ها می‌توان ترموکوپل‌های S،E،N،T، R،B،J و k را نام برد که هر یک از آن‌ها با توجه به تحمل دما و مقاومت لازمی که در برابر مواد موجود در محیط دارند برای موارد مختلفی به کار می‌روند.

ترموکوپل تیپ k

ترموکوپل تیپ k یکی از پرکاربردترین ترموکوپل‌ها است. جنس پایه‌های ترموکوپل تیپ K از ترکیب آلومینیوم، کروم و نیکل ساخته شده است. پایه مثبت آن از ۹۰ درصد نیکل و ۱۰ در صد کروم و پایه منفی آن از ۹۵ درصد نیکل ۲ درصد آلومینیوم و ۲ درصد منگنز ۱ درصد سیلیکون تشکیل شده‌اند. ترموکوپل نوع K برای دماهای بین ۷۰۰ الی ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضریب دقت ترمـوکوپل k در حدود ۲+ و ۲- درجه سانتی‌گراد است که در مقایسه با سایر ترموکوپل‌ها دارای دقت منحصربه‌فردی است.

انواع ترموکوپل تیپ K

ترموکوپل تیپ K برای کاربردهای مختلفی طراحی شده است تا بهترین کارایی را با توجه به شرایط داشته باشد.

ترموکوپل تیپ K سیمی

این ترمـوکوپل ساده‌ترین نوع ترمـوکوپل نوع K است که برای اندازه‌گیری دما سطوح جامد و گاز به کار گرفته می‌شود.

ترموکوپل

ترموکوپل تیپ K کلگی‌دار

ترمـوکوپل کلگی‌دار، دارای یک محفظه است که برای محافظت پایه‌های ترمـوکوپل از اکسید شدن و هرگونه آسیب شیمیایی در نظر گرفته شده است. این ترمـوکوپل بیشتر در کوره‌ها و دیگ‌های بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترموکوپل

ترموکوپل تیپ K فلنچ‌دار

این ترمـوکوپل از لحاظ شکل و ظاهر بی‌شباهت به ترموکوپل کلگی‌دار نیست، تنها تفاوت بین این دو نوع ترمـوکوپل، وجود یک قطعه است که برای نصب ترموکوپل به اتصالات به کار گرفته می‌شود. لوله زیر ترمـوکوپل فلنچ‌دار و کلگی‌دار، برای غوطه‌ور شدن ترموکوپل در مایعات، در نظر گرفته شده است.

ترموکوپل

موارد کاربرد ترموکوپل تیپ k

ترمـوکوپل تیپ k در صنایع مختلف و دمای بالاتر از ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است بسیار مناسب است. ترموکوپل نوع k برای کنترل دما در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترمـوکوپل در تولید مواد شیمیایی و آزمایش ایمنی لوازم گرمایشی نیز کاربرد زیادی دارد.

مزایا ترموکوپل تیپ k

ترمـوکوپل تیپ k دارای مزایای زیادی است که باعث شده است محبوبیت زیادی نسبت به سایر ترموکوپل‌ها داشته باشد.

–          میزان تحمل دما

ترمـوکوپل تیپ k قادر به تحمل دما بیش از ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

–         قابلیت اعتماد بالا

ترمـوکوپل تیپ k امکان اندازه‌گیری دما با ضریب خطای بسیار پایین در محیط‌های بسیار گرم را دارد.

–         مقاومت در برابر اکسید شدن

جنس پایه‌های ترموکوپل تیپ k از آلومل و نیکل است. در محیط‌های اسیدی، مایعات و فشار زیاد که باعث خوردگی فلز‌ها می‌شوند این نوع ترمـوکوپل مقاومت بسیار خوبی دارد.

–         قیمت مناسب

قیمت ترمـوکوپل k با توجه به مزایا و کاربردهای آن بسیار مناسب است.

 -عمر طولانی

به دلیل مقاومت خوب جنس پایه‌های ترمـوکوپل در برابر حرارت‌های بالا و اکسید شدن، این ترمـوکوپل دارای عمر بیشتری نسبت به سایر ترموکوپل‌ها است.

معایب ترموکوپل تیپ k

برای استفاده بهتر از ترمـوکوپل نوع k باید به مواردی توجه داشت، زیرا این ترمـوکوپل علاوه بر مزایا زیاد، در برخی موارد نیز دارای معایبی نیز است.

–         عدم کارایی لازم در محیط‌های گوگردی

در محیط‌های گوگردی پایه‌های ترموکوپل تیپ K دچار خوردگی شده و به‌سرعت کارایی خود را از دست می‌دهد.

–         عدم کارایی در دماهای پایین

ترمـوکوپل تیپ K در دماهای پایین مناسب نیست. درصورتی‌که مجبور به استفاده از این نوع ترمـوکوپل در دماهای پایین هستید از ترمـوکوپلی استفاده کنید که پایه‌های آن توسط یک غلاف محافظت شود.

–         عدم کارایی در محیط‌های گازی

پایه مثبت ترمـوکوپل تیپ k که از جنس کروم ساخته شده است در محیط خلأ و گازی مانند مونوکسید کربن و هیدروژن تبخیر می‌شود در چنین شرایطی ترمـوکوپل کارایی لازم در چنین شرایطی را ندارد.

رعایت نکات لازم در هنگام نصب ترموکوپل تیپ K

–         در هنگام نصب ترمـوکوپل از خم و پیچیده شدن سیم‌‌ها خودداری کنید.

–          برای اتصال سیم‌های اندازه‌گیری دما به ترموکوپل‌ دقت داشته باشید، که مطابق با رنگ‌بندی سیم‌های ترمـوکوپل انجام شود.

–         سطح ترمـوکوپل‌ و غلاف‌ها  را هر چند وقت یکبار بازدید کنید و در صورت آسیب‌دیدگی حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید در غیر این صورت ممکن است دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری شوید.

–         دقت داشته باشید که امواج الکترومغناطیسی در اطراف ترمـوکوپل می‌توانند در تبدیل ولتاژ خروجی اختلال ایجاد کنند در چنین شرایطی برای از بین بردن نویز‌ها باید از کابل‌های محافظ استفاده کنید.

خرید ترموکوپل تیپ k

برای تهیه ترموکوپل تیپ K که از پرکاربردترین انواع ترمـوکوپل در صنایع مختلف است می‌توانید به‌راحتی و با خیال آسوده اقدام به خرید اینترنتی از سایت کنید. برای خرید ترمـوکوپل تیپ K با استاندارهای لازم و باکیفیت بالا را می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت تهیه کنید. اگر در خرید ترمـوکوپل مطابق با کاربردهای آن نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با مشاوران خبره این مرکز تماس بگیرید.

کلام آخر

ترموکوپل تیپ K قابلیت استفاده در دمای بالای ۱۲۰۰ درجه را دارد. مقاومت زیاد این ترموکـوپل در برابر اکسید شدن در محیط‌های اسیدی نسبت به سایر ترموکوپل‌ها بیشتر است. ترموکـوپل تیپ k بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و باقابلیت اعتماد زیاد از پرکاربردترین ترموکوپل‌ها در پتروشیمی، لوازم گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع:

https://coopl.ir

نظرات