روش های درمان زانو درد

0

راه های درمان زانو درد در جوانان و افراد مسن چیست؟ روش های درمان خانگی و با ورزش و انواع جراحی زانو کدامند؟

زانو درد یکی از شایعترین مشکلات اسکلتی عضلانی می باشد که انواع مختلفی دارد و می تواند به صورت درد شدید، مزمن و یا ناگهانی در همه سنین و در بیشتر افراد مانند ورزشکاران، افراد مسن، در جوانان و حتی در دوران بارداری نیز به علت و دلایل مختلفی چون آرتروز یا ساییدگی زانو، پارگی رباط صلیبی زانو، پارگی مینیسک زانو، قفل شدن زانو و تغییر شکل زانو مانند زانوی ضربدری یا پرانتزی به وجود بیاید و با علائم زانو درد و نشانه هایی همراه باشد.

مبتلایان به زانو درد می توانند پس از مراجعه به  پزشک فوق تخصص زانو و انجام کلیه تست ها و روش های تشخیصی جهت تعیین علت درد، از جدیدترین و بهترین راه های درمان درد زانو را با توجه به علائم و شرایط بیمار مناسب ترین روش را برای درمان زانو درد آن ها در نظر می گیرد.

در ادامه این مقاله در مورد انواع، علت زانو درد، علائم، تشخیص و روش های درمان زانو درد توضیح داده می شود.

 درمان زانو درد

نشانه های زانو درد شدید

براساس نوع اختلال، نوع درد (شدید، مزمن و حاد) و محل ایجاد درد در افراد مختلف، متفاوت است اما به صورت کلی نشانه ها و علائم زانو درد شامل موارد زیر است:

ایجاد تورم و سخت شدن مفصل
گرم شدن و قرمزی مفصل هنگام لمس کردن آن
عدم استحکام و ضعف
صدا دادن زانو
ناتوانی در صاف کردن زانو به صورت کامل

زمان مراجعه به پزشک متخصص زانو

درمان زانو درد

در صورت بروز علائم زیر همراه با زانو درد باید به پزشک متخصص زانو مراجعه کنید.

ناتوانی در تحمل وزن روی زانو
داشتن ورم زانو
ناتوانی در خم و راست کردن زانو به صورت کامل
بدشکل شدن زانو و ساق
تب کردن علاوه بر قرمزی، تورم و زانو درد
احساس در آمدن زانو از جای خود و عدم استحکام زانو

روش های تشخیص علل مشکلات زانو

در طول معاینه فیزیکی زانو پزشک موارد زیر را ارزیابی می کند:

۱-    ارزیابی هرگونه تورم، ضعف، افزایش حرارت و کبودی های قابل مشاهده در مفصل زانو

۲-    ارزیابی حرکت ساق پا در جهت های مختلف

۳-    فشار و کشیدن مفصل برای ارزیابی میزان استقامت مفصل

۴-    مشخص کردن محل درد برای مثال درد پشت زانو، کشکک و یا کاسه زانو

۵-    در بعضی از موارد زانو درد پزشک تست های عکس برداری و آزمایشگاهی را توصیه می کند.

راه های درمان زانو درد مزمن

درمان زانـو درد بر اساس علت درد زانـو متفاوت است.

درمان های خانگی

درمان زانو درد

مصرف داروهای بدون تجویز پزشک مانند استامینوفن (تایلنول وغیره) ایبوپروفن (ادویل وغیره)، ناپروکسن می تواند باعث کاهش زانـو درد و درد کاسه زانو شود.

خود مراقبتی برای آسیب دیدگی مفصل زانو شامل موارد زیر است:

 – استراحت  یک استراحت کوتاه بعد از انجام فعالیت های روزمره، باعث کاهش فشار روی زانو، بهبود آسیب دیدگی و جلوگیری ازآسیب دیدگی و زانـو درد مجدد می شود. برای بهبود آسیب دیدگی های جزئی یک یا دو روز استراحت کافی است اما در موارد زانو درد شدید مفصل به استراحت و ریکاوری طولانی تری نیاز دارد.

 – یخ:  به کاربردن یخ باعث کاهش التهاب و زانو درد میشود. استفاده از کمپرس گیاهان یخ زده به دلیل اینکه همه مفصل زانـو را میپوشاند بسیار موثر است. همچنین برای جلوگیری از سوختگی پوست کمپرس یخ را دریک حوله قرار دهید و بر روی پوست خود بگذارید اگر چه استفاده از یخ کاملا امن و موثر در کاهش درد مفصل زانـو است اما یخ را بیشتر از۲۰ دقیقه به دلیل آسیب دیدگی که ممکن است به عصب های پوستی وارد کند روی پوست قرار ندهید.

 – بستن و فشردن مفصل:  این روش باعث جلوگیری از تجمع مایع در بافت های آسیب دیده میشود و از لیگامنت های زانـو محافظت میکند و باعث استحکام آن و کاهش زانـو درد می شود. مفصل را بوسیله بانداژهای سبک وچسبی ببندید، این بانداژها باید متعادل بسته شوند اگر خیلی محکم بسته شوند می تواند باعث قطع جریان خون در مفصل شود.

 – بالا نگهداشتن مفصل:  قرار دادن پا روی بالش هنگام خوابیدن و نشستن باعث کاهش ورم و زانـو درد می شود.

دارو

پزشک برای کاهش زانـو درد و درمان بیماری هایی مانند روماتیسم و نقرس مصرف داروهایی را برای بیمار تجویز میکند. مصرف گلوکزامین و کندرویتین نیز می تواند مفید باشد. نتایج مطالعات نشان دهنده تاثیر موثر این مواد در کاهش زانـو درد ناشی از بیماری آرتروز است.

تزریق

در بعضی از مواقع پزشک تزریق دارو به صورت مستقیم در مفصل را توصیه می کند، نمونه هایی از تزریق شامل موارد زیر است:

 – کورتیکواستروئید: تزریق داروی کورتیکواستروئید در مفصل زانـو باعث کاهش علائم بیماری آرتروز و کاهش زانـو درد برای چند ماه می شود. تزریق در همه موارد موفقیت آمیز نیست. تزریق خطر عفونت را در پی دارد.

 – مکمل برای لغزندگی مفصل: مواد لغزنده ای که شبیه به موادی طبیعی است که بوسیله مفصل دربدن ساخته می شود می تواند در مفصل زانـو تزریق شود و به بهبود حرکت و کاهش زانـو درد مفصل کمک کند. کاهش درد با یک یا چند مرحله تزریق در مدت زمان ۶ ماه تا یک سال در بدن پایدار است.

درمان زانو درد

روش های جراحی زانو درد

اغلب، روش‌های درمان زانـو درد ذکر شده در مقاله، درد را بخوبی برطرف می کنند. اما، گاهی اوقات آسیب دیدگی مفصل به جراحی نیاز دارد. این جراحی می‌تواند یک جراحی خفیف مثل آرتروسکوپی یا جراحی تعویض مفصل باشد، اما عموماً نتایج مثبتی را به همراه دارد.

گزینه جراحی زانو برای افرادی استفاده می‌شود که آسیب شدید زانوی آنها را نمی‌توان ترمیم و یا بازسازی کرد. و پزشک جراح زانو با توجه به تشخیص بیماری یکی از عمل های زانو را انجام میدهد.

تعویض جزئی یا کامل زانو

این درمان شامل عمل تعویض مفصل زانو می‌باشد. گزینه جراحی به ندرت توصیه می‌شود، مگر اینکه درد زانـو واقعاً شدید و غیر قابل کنترل باشد.

دکتر حسین حاجی تقی آماده ارائه بهترین خدمات درمانی در این زمینه به مراجعه کنندگان محترم می‌باشد.

آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپیک روشی است که طی آن دکترمتخصص ارتوپد با استفاده از یک دوربین کوچک، علت درد زانو را تشخیص و درمان میکند. آرتروسکوپی معمولاً برای شناسایی یک مشکل مکانیکی مانند پارگی مینیسک و یا آسیب رباط استفاده می‌شود.

استئوتومی ( جراحی برش استخوان )

جراحی استئوتومی روشی است که معمولاً برای هم تراز کردن و در یک راستا قرار دادن مفصل زانو در موارد خمیدگی پاها و یا زانوها انجام می شود.این جراحی برای هم ترازی اندام‌های تحتانی و جابجایی فشار وزن از روی آنها انجام می‌شود.

آرتروپلاستی

آرتروپلاستی نوعی عمل جراحی آرتروسکوپیک سایشی است که گاهی اوقات در درمان درد زانو همراه با آرتروز زانو انجام می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر حسین حاجی تقی و سوابق حرفه ای ایشان به سایت DrHajiTaghi. com  سری بزنید!

شما عزیزان می توانید به منظور برقراری ارتباط با دکتر حسین حاجی تقی متخصص ارتوپدی در تهران از طریق زیر اقدام نمایید:

شماره تماس: ۰۹۱۰۷۷۶۵۵۴۹ – ۰۲۱۸۸۸۷۹۹۵۳

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک ۳

ر/پ

نظرات