بیماران خاص و صعب‌العلاج واجد شرایط واکسیناسیون کرونا چه کسانی هستند؟

0

بیماران خاص و صعب‌العلاج واجد شرایط واکسیناسیون کرونا چه کسانی هستند؟

واکسیناسیون کرونا برای بیماران خاص و صعب‌العلاج آغاز شده و افرادی که مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت و تالاسمی، هموفیلی و ام.اس و … هستند میتوانند برای تزریق واکسن کرونا به مراکز اعلام شده در شهر محل سکونت خود مراجعه کنند در ادامه مدارک و شرایط و اولویت بندی برای تزریق واکسن کرونا برای بیماری های خاص را مطالعه کنید.

بیماران خاص و صعب‌العلاج واجد شرایط واکسیناسیون کرونا چه کسانی هستند؟

 

مشمولان واکسیناسیون کرونا برای بیماران خاص و صعب‌العلاج

بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی کاملا تزریقات‌شان انجام شده و تنها گروهی که باقی مانده اند، برخی بیماران ام اس، برخی مبتلایان به سرطان و برخی پیوندی ها هستند که اینها واکسن‌شان تامین شده است.

بیماران واجد شرایط واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، بیماران دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، هموفیلی، تالاسمی، ام اس، SMA، EB، CF، MPS، اوتیسم، پیوند اعضا و مبتلایان به سرطان، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی به عنوان گروه‌های پرخطر شناخته شده و نیازمند تزریق واکسن کرونا هستند.

چهار مرکز در بیمارستان‌های مهدیه، امام حسین، اختر و طرفه اعلام شده که این افراد می‌توانند مراجعه کنند و با بررسی مدارکشان واکسیناسیون شان انجام می شود. واکسن شان تامین شده و مشکلی برای واکسیناسیون آنها نداریم

توجه: مراجعه کنندگان باید هنگام مراجعه معرفی نامه پزشک معالج، برگه پاتولوژی و یا کارت شناسایی مربوط به بیماری‌های خاص را همراه داشته باشند.

تزریق مرحله‌ای واکسن کرونا در بیماری های خاص

به دلیل جمعیت بیماران در گروه‌های مختلف بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، تزریق واکسن به صورت مرحله‌ای در این گروه انجام خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود که متناسب با میزان واکسن دریافتی در هر نوبت، نسبت به اولویت‌بندی بیماران و فراخوان مرحله‌ای آنها اقدام شود.

باید توجه کرد که معاونت درمان وزارت بهداشت برای اعلام لیست بیماران واجد شرایط، لیستی شامل نام و نام خانوادگی بیمار، نوع بیماری یا نوع سرطان در بیماران مبتلا به سرطان، کد ملی و مرکز درمانی تهیه می‌کند. همچنین از اطلاعات موجود در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر برای بیماران پیوند اعضا، ام اس، تالاسمی، هموفیلی، CF و نقص ایمنی اولیه و از سامانه MedCare برای سایر بیماری‌ها، استفاده می‌کند تا لیست تأیید شده بیماران گروه‌ هدف را تنظیم کرده و آن را به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برای استخراج آخرین لیست اسامی ارائه دهد.

اولویت‌بندی مبتلایان سرطان برای دریافت واکسن کرونا

اولویت‌های تعیین شده برای انجام واکسیناسیون مبتلایان به سرطان به شرح زیر است:

– اولویت اول دریافت واکسن در بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی هستند که در حال دریافت داروی شیمی درمانی‌اند. این بیماران با تایید پزشک معالج، گواهی تزریق آخرین نوبت شیمی درمانی در طی شش ماه گذشته و گزارش پاتولوژی، شناسایی می‌شوند.

– اولویت دوم دریافت واکسن در بیماران مبتلا به سرطان، بیمارانی هستند که در حال دریافت درمان رادیوتراپی‌اند. این بیماران با تایید پزشک معالج، گواهی تاریخ شروع و پایان رادیوتراپی و گزارش پاتولوژی شناسایی می‌شوند.

– اولویت سوم دریافت واکسن، تمام بیماران مبتلا به سرطانی را شامل می‌شود که در حال پیگیری درمان هستند. این بیماران با تایید پزشک معالج و گزارش پاتولوژی شناسایی می‌شوند.

اولویت‌بندی بیماران پیوندی برای واکسیناسیون کرونا

برای بیماران پیوند اعضاء نیز به دلیل شرایط ویژه‌ای که این بیماران دارند، بیماران پیوند قلب و ریه در اولویت اول و بیماران پیوند کبد در اولویت دوم و سپس بیماران پیوند کلیه با اولویت بیماران بالاتر از ۵۰ سال در اولویت سوم قرار دارند.

بیماران خاص و صعب‌العلاجی که باید واکسن کرونا دریافت کنند

نظرات