تغذیه ماه رمضان و بهترین غذاها برای افطاری و سحری در ماه رمضان

0

تغذیه ماه رمضان و بهترین غذاها برای افطاری و سحر در ماه رمضان

تغذیه ماه رمضان : در ماه رمضان نوع تغذیه بسیار مهم است , روش تغذیه ماه رمضان باید بسیار مورد توجه قرارا بگیرد. تا فرد در طول یک ماه روزه داری به سلامت خود آسیبی نزند, آیا میدانید که در وعده سحری باید از چه غذاهایی استفاده کنید که در طول روز کالری موجود در آن غذاها به بدن شما انرژی لازم را برسانند و یا اینکه در طول روز کمتر احساس تشنگی کنید؟ ما در مورد تغذیه ماه رمضان مطالبی را در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما آماده کردایم.

تغذیه ماه رمضان

زمان در تغذیه ماه رمضان

آیا میدانید زمان تغذیه در این ماه بسیار مهم است. میتوان در این ماه تغذیه را به سه قسمت سحر, افطار و شام تقصیم کرد .زمان وعده سحری که مشخص است تا زمان افطار , فرد روزه دار باید در زمان افطار به آرامی و به مقدار کم شروع به خوردن غذا کند و با عجله غذا و آب خنک خوردن و زیاد به معده و دستگاه گوارش خود آسیب نزند مثلا در اول افطار با خوردن یک استکان آب ولرم و مقدار کمی غذا روزه خود را باز کرده و وعده اصلی را برای شام نگه دارند, و با رعایت این کارها در وعده ها میتوانید از آسیب زدن به سیستم گوارشی خود خودداری کنید.

مقدار غذا و چگونه غذا خوردن

یادمان باشد در زمان افطار غذا کنترل شده و به مقدار کم بخوریم و وعده اصلی غذا را برای شام نگه داریم , در موقع شام نیز در نظر داشته باشید که با اندازه غذا بخورید و برای تامین ویتامین بدن بعد از شام از میوه ها نیز حتما استفاده کنید , هنگام غذا خوردن بدلیل پورخوری و یا سریع غذا خوردن به معده و دستگاه گوارشی آسیب های ناگوار وارد میشود پس به مقدار غذایی که میخورید توجه کنید و غذا را آهسته و با آرامش میل کنید.

نخوردن سحری

خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند. نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان خصوصا سحر، به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود. اگر عادت دارید بدون خوردن سحری روزه بگیرید باید بدانید با دست خودتان باعث آسیب دستگاه گوارش‌تان مخصوصا معده و روده‌ها می‌شوید. پس تنبلی را کنار بگذارید و بدون سحری روزه نگیرید.

تغذیه ماه رمضان

نتیجه

پر خوری و ورود حجم زياد غذا به معده در زمان افطار باعث نفخ و سوءهاضمه در افراد می شود.
نوشيدن آب زیاد همراه غذا باعث رقیق شدن شیره معده و سخت هضم شدن غذا می شود.
نوشیدن مایعات سرد و نوشابه های گازدار هنگام افطار باعث تحريک معده و ايجاد عوارض گوارشی می شود.
بهتر است ۲-۳ ساعت بعد از شام، ۳-۴ واحد میوه و ۱-۲ واحد مغزجات مصرف شود.

غذاهای مناسب برای افطار

در زمان افطار قند خون در پايين ترين سطح خود قرار دارد که يکی از علل سردردهای نزديک افطار است.
بهترين رژيم برای باز کردن روزه: دريافت مايعات گرم همراه با قندهای ساده طبيعی , آب جوش به همراه ۲-۳ عدد خرما , شير گرم به همراه يک قاشق عسل , چای کمرنگ و تازه دم به همراه خرما، کشمش، توت خشک , سپس مصرف کمی نان و پنير و گردو يا سبزی خوردن

شام

غذا باید متنوع ومتعادل مصرف شود، یعنی ۴ گروه اصلی هرم مواد غذایی در برنامه غذایی گنجانده شود.

نان وغلات , میوه و سبزیجات , گوشت و حبوبات , لبنیات

بر این اساس لازم است در کنار غذای اصلی یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ، یک ظرف سالاد همراه با آبلیمو یا آبغوره مصرف کنید.

غذاهای مقوی برای سحری

وعده سحری از اهمیت ویژه ای در تغذیه ماه رمضان برخوردار است زیرا بعد از آن ساعات روزه داری آغاز می شود وبدن دیگر انرژی دریافت نمی کند. خالی ماندن دستگاه گوارش و نداشتن منبع انرژی برای مدت طولانی، كليه فعل و انفعالات بدنی از جمله روند ترشح اسيد و آنزيم های گوارشی را دچار اختلال می کند و باعث بروز عوارض مختلفی چون سوزش سر دل، زخم معده، افت قند خون، کاهش تمركز، پایین آمدن توان کاری، بی حوصلگی و عصبانيت می شود.
بهتر است در وعده سحر ازغذاهای دیر هضم مانند کربوهیدرات های پیچیده و منابع فیبر مانن غلات سبوس دار، حبوبات و میوه وسبزی استفاده شود. در حقیقت سحری باید مانند یک صبحانه کامل مصرف شود و سبزی و میوه درآن گنجانده شود. مصرف غذاهای پر گوشت، پرچرب و ادویه دار در وعده سحر باعث احساس تشنگی در طول روز می شود.

همچنین بخوانید:  راههای رفع عطش در رمضان

توصیه های مهم تغذیه ای

مصرف مقادیر کافی آب بین افطار و هنگام خواب برای پیشگیری از کم آبی بدن
مصرف مقادیر کافی از سبزیجات در وعده ی غذایی و مصرف میوه در پایان وعده ی غذایی
اجتناب از مصرف مواد غذایی پر ادویه
اجتناب از زیاده روی در مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا مانند شیرینی و شکلات به ویژه در سحر
توصیه به مصرف کربوهیدرات های پیچیده برای سحر
اجتناب از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه به خصوص در هنگام سحر. کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث دفع زیاد ادرار و در نتیجه کم آبی و از دست دادن مواد معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می شود، بنابراین سه تا پنج روز قبل از ماه رمضان به تدریج دریافت این نوشیدنی ها را کاهش دهید. البته به خاطر داشته باشید که کاهش ناگهانی کافئین منجر به سردرد، تغییرات رفتاری و تحریک پذیری می شود.
اجتناب از پرخوری به ویژه در سحری
پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای چرب باعث سوزش سر دل سوء هاضمه و اضافه وزن می شوند.
سیگار یک عامل خطر برای سلامتی است اگر نمی توانید یکدفعه سیگار را ترک کنید چند هفته قبل از ماه رمضان به تدریج شروع به کاهش استعمال سیگار نمایید.

نظرات