لکه های مغولی نوزاد چیست + علل بروز و روش درمان

0

لکه های مغولی نوزاد چیست + علل بروز و روش درمان

مهمترین علل لکه های کبود مادرزادی و لکه های مغولی نوزاد + زمان رفع و روش درمان لکه های مغولی روی بدن نوزاد از بدو تولد و زمان از بین رفتن لکه های مغولی روی پوست بدن نوزاد را بخوانید.

مهمترین علل لکه های کبود مادرزادی و لکه های مغولی نوزاد + زمان رفع و روش درمان

لکه های مغولی نوزاد چیست

لکه مغولی یکی از شایعترین لکه های زمان تولد است که به رنگ آبی و آبی مایل به خاکستری و آبی مایل به سبز و کبود رنگ و و آبی تیره مانند اثر کتک زدن روی بدن نوزاد در کمر و ران پا و دست و بازو دیده میشود و معمولا هیچ گاه در سر و صورت پدید نمی آیند

لک مغولی یک نوع خال مادر زادی ناشی از رنگدانه در پوست است. واژه پزشکی برای لکه های رنگدانه ای مانند لکه های مغولی ملانوسیتوز پوستی مادرزادی است. لکه مغولی اغلب در هنگام تولد بر روی پوست وجود دارد، اما ممکن است در اولین هفته زندگی نوزاد نیز ظاهر شود.

لکه بزرگ مادرزادی به رنگ قهوه‌ای یا کبود گفته می‌شود که معمولاً بر روی بخش پایین کمر و باسن نوزادان دیده می ‌شود. لکه مغولی معمولاً سه تا پنج سال پس از به دنیا آمدن از میان می‌ رود. درمال ملانوسيتوز نام دیگری است که برای لکه های مغولی ذکر می گردد.

علت بروز لکه های مغولی روی بدن نوزاد

علل بروز لکه های مغولی نوزاد چیست

در حال حاضر هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث ایجاد لکه های مغولی می شود. اما پزشکان معتقدند که عاملی در بدن برخی از نوزادان وجود دارد که آن ها را بیشتر مستعد ابتلا به این خال های مادرزادی می کند. این لکه ها به خصوص بر روی کسانی که پوست های تیره تر دارند، از قبیل آسیایی ها، اسپانیایی ها، بومیان آمریکایی، آفریقایی ها و هندی ها بیشتر تاثیر می گذارد.

از نظر پزشکی علت بروز این لکه ها بیشتر به جاماندن سلولهای رنگدانه ای (ملانوسیتها) در درم وعدم مهاجرت آنها به اپیدرم است. به هیچگونه درمان یا مراقبت خاصی نیز نیاز ندارند.

در طول دوران جنینی، بعضی از رنگدانه های پوست شروع به تولید سلول هایی مثل ملانوسیت می کنند که معمولا روی سطح بالایی پوست ایجاد نمی شود. این مواد در لایه های عمیق پوست ذخیره می شوند و هنگام تولد نوزاد به رنگ لکه های آبی پوست ظاهر می شوند و میزان ملانین موجود در پوست، رنگ این لکه ها را تعیین می کند بنابراین نوزادانی که پوست بسیار تیره دارند، بیش از همه در معرض لکه های مغولی برجسته قرار می گیرند.

لکه های مغولی معمولا چند سال بعد از تولد محو می شوند که معمولا بین دو سال تا شش سال می باشد. تحقیقات نشان می دهد که تقریبا ۴٫۵ درصد از این کودکان تا دوران نوجوانی این لکه ها را دارند. لکه های مغولی اغلب با کبودی اشتباه گرفته می شوند، مخصوصا اگر روی قسمت های نامناسبی ایجاد شده باشد.

آیا لکه های مغولی برای نوزاد خطرناک است؟

گاهی اوقات تشخیص آن بسیار مهم است زیرا ممکن است جان کودک را تهدید کند و باید بتوان لکه های مغولی را با کبودی ها تشخیص داد، این لکه ها دردناک نیستند و در طول زمان تیره تر می شوند.

اگر چه به طور معمول این لکه ها بی ضرر هستند، اما در تعداد کمی از موارد، لکه های مغولی با یک بیماری متابولیکی نادر همراه بوده اند. این بیماری ها عبارتند از:

**بیماری هورلر
**سندرم هانتر
**بیماری نیمن پیک
**موکولیپیدوز
**مانوزیدوز

این پیوند ممکن است بیشتر در نوزادانی رخ دهد که لکه مغولی آن ها بزرگ، گسترده و یا در مناطق خارج از ناحیه کمر و باسن است.

لکه های مغولی نوزاد چند ماهگی از بین می رود

روش درمان لکه های مادرزادی کبود بدن نوزادان

ابتدا پزشک باید لکه مغولی بر روی پوست نوزاد را بررسی کند و آنها را در پرونده پزشکی کودک ثبت کند. این ثبت باعث می شود تا در صورت ظهور هر گونه تغییر فیزیکی در آینده، آن ها را با چیزهای دیگری مانند کبودی اشتباه نگیرند. ضمن این که این لکه ها باید در معاینات دوره ای نوزاد بررسی شوند تا مشخص شود که آیا این لکه ها به خودی خود روی بدن نوزاد ایجاد می شوند یا ثابت هستند.

متخصصان AAP می گویند که بسیاری از لکه های مغولی به طور کامل و معمولا بین ۱۳-۴ سالگی از بین می روند. با این حال در برخی موارد، آن ها محو نمی شوند و فرد ممکن است تا پایان عمر این خال های مادرزادی را در بدن داشته باشد.

انواع لک های مغولی

لک مغولی اکتوپيک يا نابجا: اين لکه ها در نواحي غير معمول از قبيل صورت يا اندامها وجود دارند.
لکه مغولی آبي تيره: اين لکه ها با رنگ تيره تر و حاشيه واضح تر هستند که ممکن است مدتهاي طولانی تر باقی بمانند.
لکه مغولی مداوم: لکه های بزرگتر و با حاشیه واضح تر هستند و ممکن است مدتهای طولانی تر و سالهای متمادی باقی بمانند.
لکه مغولی منتشر (extensive): اين لکه ها از ابتدای تولد وجود داشته و بصورت منتشر گاه با رنگ تيره تر مشاهده میشوند. در برخي از موارد لکه ها در ابتداي تولد کمرنگ نبوده و به مرور تيره تر میشوند.

روش های پیشگیری

از وقوع لکه های مغولی نمی توان پیشگیری کرد، و کارشناسان هنوز نمی دانند که چرا برخی از نوزادان به آن مبتلا می شوند و برخی دیگر نه.

این لکه ها زمانی رخ می دهند که برخی از رنگدانه های پوست در لایه های عمیق پوست در طی رشد نوزادان در مرحله جنینی به دام می افتند. هنگامی که رنگدانه به سطح نمی رسد، به صورت یک علامت خاکستری، سبز، آبی یا سیاه رنگ در لایه زیری پوست ظاهر می شود.

درمان با لیزر

اگر این لکه ها روی بدن نوجوانان تا مدت زیادی باقی بمانند، می توان برای موثرترین درمان از لیزر استفاده کرد و لیزرها به طور کاملا موثر می توانند خال های مغولی یا رنگدانه های آن را کاهش دهند.

نظرات