انواع جوش صورت نوزاد و دلائل و علائم هر کدام + درمان خانگی و پیشگیری

0

انواع جوش صورت نوزاد و دلائل و علائم هر کدام + درمان خانگی و پیشگیری

جوش صورت نوزاد معمولا بعد از هفته دوم و سوم به دنیا آمدن در برخی نوزادان رخ میدهد. ما در این بخش از مجله حرف تازه قصد داریم تا علت زدن جوش روی صورت نوزادان و عواملی که باعث این عارضه می شوند و روش های درمان و مراقبت به روش خانگی با مواد طبیعی و گیاهی را برای شما مادران ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

انواع جوش صورت نوزاد و دلائل و علائم هر کدام + درمان خانگی و پیشگیری

دلائل جوش صورت نوزاد چیست

گاهی دو یا سه هفته بعد از متولد شدن نوزاد در ۴۰% نوزادان ، جوش هایی قرمز رنگ و متورم دیده میشود که روی صورتشان پدیده می آید
باید ذکر کنیم که مادران جوان اصلا نگران نباشند و خوشبختانه این جوش ها موقتی است و از بین میروند

علت ایجاد جوش صورت نوزاد، تاثیر هورمون های مادر بر جریان خون نوزاد است، یعنی برخی از هورمون های مادر که از طریق شیر به نوزاد انتقال پیدا می کند غدد چربی نوزاد را تحریک کرده و باعث تشکیل جوش بر روی پیشانی، چانه، گونه، پلک و گاهی اوقات سر، گردن، پشت و قسمت بالای قفسه سینه او می شود.
از طرف دیگر خلل و فرج روی پوست نوزاد به طور کامل تشکیل نشده است بنابراین گرد و خاک بیشتر در خلل و فرج نفوذ کرده و می توانند عامل دیگری از ایجاد جوش در نوزاد باشند.

علت دانه های قرمز و سر سفید و جوش صورت نوزاد چیست

مراقبت از جوش صورت نوزاد

برای درمان جوش صورت نوزاد، لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

• جوش را هرگز فشار ندهید.
• شستشوی روزانه دو یا سه بار صورت نوزاد
• جلوگیری از خشک شدن پوست صورت
• هرگز از صابون یا لوسیون در قسمت های آسیب دیده استفاده نکنید.
• هرگز از محصولات مراقبت از پوست و برطرف کننده جوش بزرگسالان برای نوزاد استفاده نکنید.
• پاک کردن منطقه آسیب دیده با شیر مادر به تسریع فرایند بهبود جوش کمک می کند.

انواع جوش صورت نوزاد

  • جوش سر سفيد در صورت نوزاد
  • جوش بدن نوزاد
  • جوش چرکی در کودکان
  • دانه های ریز روی پای کودک
  • دانه های قرمز روی پوست کودکان
  • دانه های قرمز روی پوست نوزاد
  • آکنه نوزادی

جوش سر سفيد صورت نوزاد

جوش صورت نوزاد بطور معمول قرمز رنگ هستند، اما سایر بیماری های پوستی مانند میلیا نیز در کودکان و نوزادان بوجود میآید که میلیا، جوش ها سرسفید و بسیار کوچک هستند. اما درمان هر دو جوش یکسان می باشد.

جوش های دیگری نیز ممکن است بر روی صورت نوزاد تشکیل شود که برخلاف جوش های معمولی، اغلب باعث خارش و ناراحتی نوزاد می شود و در مناطقی غیر از صورت نیز تشکیل خواهند شد.

علت جوش سر سفید در صورت نوزاد چیست و روش درمان
برخی از رایج ترین این جوش ها به شکل زیر می باشند:

جوش گرمایی یا سرمایی:

این جوش ها قرمز، مرطوب و کوچک هستند و معمولا هنگامی که هوا گرم است بر روی بازو، پاها، بالای قفسه سینه و نزدیک پوشک و صورت تشکیل می شود و باعث خارش می شوند. می توانید از پمادهای توصیه شده توسط پزشک برای کاهش خارش این مناطق استفاده کنید.

جوش های ناشی از پوشک:

این جوش های قرمز به دلیل رطوبت، خارش و کمبود هوا در منطقه پوشک تشکیل می شوند. برای کاهش خارش بهتر است از پودر نشاسته معروف به پودر بچه استفاده کنید.

کلاه گهواره یا دانه های قرمز روی صورت نوزاد

کلاه گهواره، جوش های متورمی است که از جوش های صورت نوزاد کوچکتر است و معمولا به رنگ های زرد و به صورت پوسته پوسته شدن پوست  بر روی سر و ابرو و قسمت های بالای بدن نوزاد تشکیل می شوند

اگزمای نوزاد

در حالت اگزما پوست صورت و اغلب در اطراف گونه ها و در پوست سر به صورت تکه تکه خشک، پوسته پوسته و قرمز به نظر می رسد . این جوش ها کم کم گسترده می شوند و اغلب به آرنج و پشت زانوها نیز می رسند. سپس این جوش ها تبدیل به جوش های پر از مایع شده و پس از مدتی می ترکند. این بیماری می تواند برای نوزاد بسیار دردناک باشد و او را بی تاب کند و نیاز به نظارت و درمان پزشکی دارد.

نحوه درمان جوشهای صورت و بدن نوزادان در خانه

عفونت های قارچی

ممکن است فکر کنید تجمع چربی در پوست، دلیل جوش زیر پوستی نوزادن است اما بیشترمی توان دلیل آن را عفونت های قارچی دانست. جوش سر سفیدی که روی بینی یا گونه نوزادان می بینید، طی دو سه هفته از بین خواهند رفت و نیازی به درمان خاص یا استفاده از لوسیون ها نیست. مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره می تواند دلیل عفونت های قارچی باشد.

حساسیت های دارویی یا غذایی

اگر جوش های چرک دار با مرکز کمرنگ روی صورت نوزادتان می بینید، باید بدانید علتش حساسیت به غذا یا دارویی خاص، ویروس یا نیش حشرات است. این جوش ها در پوست باعث خارش می شوند، آزادهنده هستند و در تمام نقاط بدن دیده می شوند. مورد نگران کننده ای نیست اما اگر متوجه مشکلات تنفسی یا بلع در نوزاد شدید، به یک پزشک متخصص اطلاع دهید

آکنه نوزادی چیست

آکنه نوزادی در بالاتر از سه ماهگی، مجموعه‌ای از برآمدگی‌های قرمز است که گاهی جوش‌های چرکی هم در بین آنها دیده می‌شود. این جوش‌ها هر جایی از بدن ممکن است پیدا شوند. گاهی‌اوقات، جوش‌ها خودبه‌خود ناپدید می‌شوند، ولی گاهی‌اوقات به درمان‌های خاصی نیاز دارند.

برخلاف جوش‌های ابتدای نوزادی، این جوش‌ها ممکن است نشانه‌ای از مشکلات بعدی پوستی در زندگی باشند. بنابراین در این شرایط حتما باید با متخصص اطفال یا متخصص پوست مشورت کنید تا درمان و توصیه‌های لازم را دریافت کنید.

درمان خانگی جوش صورت نوزاد

آکنه نوزادی که باید قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید، عبارت‌اند از:

روغن نارگیل: روغن نارگیل یکی از مواد طبیعی است که در سراسر دنیا به‌عنوان درمانی برای درمان جوش صورت نوزاد استفاده می‌شود. این روغن، خاصیت فوق‌العاده‌ای در مرطوب‌کنندگی دارد و می‌تواند نقش مؤثری در آب‌رسانی به پوست داشته باشد.

روش استفاده: برای استفاده از این روغن، چند قطره از آن را رو پنبه بریزید و به‌آرامی روی صورت نوزاد بمالید.

تغییر رژیم غذایی: اگر به نوزاد خود شیر مادر می‌دهید، بهتر است که در مورد رژیم غذایی خود با پزشک اطفال مشورت کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از خوردن برخی غذاها اجتناب کنید. با وجود اینکه این غذاها تأثیر مستقیم روی ایجاد جوش صورت نوزادان ندارد، ولی می‌تواند در بهبود وضعیت کلی سلامت پوست نوزاد، تأثیرگذار باشد؛ به‌خصوص اگر نوزادتان با مشکلاتی مثل اگزما مواجه است.

علت دانه های قرمز روی بدن نوزادان و درمان خانگی

درمان جوش صورت نوزاد با شیر مادر

برای از بین بردن جوش های صورت، از روش های طبیعی استفاده کنید. برای این کار می توانید چند قطره از شیر مادر را روی صورت نوزاد بریزید و خیلی ساده آن را روی جوش های پوستش پخش کنید. روش دیگر هم این است که کل صورتش را با یک پنبه یا نوک انگشت، با شیر مادر بمالید و حرکت های دایره ای، شیر را روی پوستش پخش کنید. برای حذف جوش نوزاد، این روش را باید سه بار در روز تکرار کنید.

درمان جوش صورت نوزاد با سرکه سیب

برای از بین بردن جوش، می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه سیب، یک باکتری کش، جذب کننده چربی و درمان خانگی برای از بین بردن جوش صورت نوزادان است. این ماده همچنین به پاکسازی پوست از باکتری ها یا عفونت های قارچی کمک می کند.

طرز استفاده: حدود یک تا دو قاشق چای خوری را به نصف فنجان آب مقطر رقیق کنید. توپ های پنبه ای را به محلول زده و روی صورت نوزاد استعمال کنید. بعد از ۲۰ دقیقه با یک پارچه ی گرم و مرطوب، صورت نوزاد را پاک کنید.

راههای درمان دارویی جوش صورت نوزاد

جوش های صورت نوزاد معمولا به صورت خود به خودی و بدون مداخله از بین می روند. اما اگر فکر می کنید جوش آلوده (به عنوان مثال جوش ها بصورت قرمز یا دارای ترشح یا تورم) است یا اگزما (در این صورت نیاز به کرم برای جلوگیری از گسترش جوش هست) می باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

مدت زمان از بین رفتن جوش صورت نوزادان

جوش های معمولی صورت نوزاد معمولا به صورت خود به خودی و طبیعی تا ۶ ماهگی نوزاد از بین می روند. البته ممکن است در برخی نوزادان زودتر از بین رود و یا اصلا ایجاد نشوند.

منبع: گرداوری در مجله حرف تازه

نظرات