بیوگرافی و علت درگذشت احمد حلی (خواننده و مناجات‌خوان پیشکسوت موسیقی ایرانی) + عکس

0

“احمد حلی “، یکی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی سنتی, در ایران است که امروز دارفانی را وداع گفت, در ادامه با زندگینامه و مناجات خوانی و بیوگرافی و عکس ها و سوابق موسیقی (احمد حلی) و همسر و فرزندانش, آشنا شوید با ما همراه باشید

بیوگرافی و علت درگذشت احمد حلی (خواننده و مناجات‌خوان پیشکسوت موسیقی ایرانی) + عکس

بیوگرافی احمد حلی

احمد حلی، (زاده ۱۳۳۱ – شهر کاشان) خواننده سنتی و مناجات خوانی ایرانی است که تاکنون قطعات و تصنیف ها و مناجات خوانی های ماندگاری لا از خود برجای گذاشت. او در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بر اثر کرونا درگذشت و مراسم خاکسپاری و تدفین وی نیز بر اساس پروتکل های بهداشتی کرونا انجام میشود.

خانواده

احمد حلی در خانواده مذهبی به دنیا امد، پدرش یکی از کارمندان شهربانی در کاشان بود و پدر بزرگش معمم و روحانی بود و سابقه مناجات خوانی و مداحی در خانواده مادری او ثبت شده است

از کودکی با توجه مداح بودن دایی هایش ، به نوحه خوانی و مناجات خوانی علاقه مند شد و ثدا نیز در خانواده اش ارثی بود و بیشتر فامیل از صدای خوبی برخودر دار هستند

 

بیوگرافی و علت درگذشت احمد حلی (خواننده و مناجات‌خوان پیشکسوت موسیقی ایرانی) + عکس

آغاز فعالیتهای هنری

ایشان فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۷ بعد از مهاجرت به تهران آغاز کرد و موسیقی نزد استاد محمد قراملکی و استاد حجازی آموخت و پس از آن در رادیو نزد صالح عظیمی دانش خود را تکمیل کرد و سپس برای اجرا به رادیو نیز دعوت شد و تا سال ۱۳۸۵ با رسانه ملی همکاری کرد و سپس همکاری خود را با رسانه ملی قطع کرد.

زنده یاد حلی از سال ۱۳۶۱ همکاری خود را با رادیو و تلویزیون آغاز کرد و تا سال ۷۰ تمام وقت با این سازمان همکاری داشت و از آن زمان به کاشان بازگشت و با دایر کردن کلاس‌های آواز در این شهر، سهم قابل توجهی در آموزش آواز در کاشان داشت.

تدریس موسیقی و شاگردان

احمد حلی خواننده سنتی بعد از بازگشت به زادگاهش به تدریس موسیقی مشغول شد ،محمد معتمدی، چنگیز حبیبیان و علی اصغر اسماعیلی از هنرمندان موسیقی ایران از شاگردان زنده یاد حلی بودند.

علت درگذشت احمد حلی

سید احمد حلی آوازخوان پیشکسوت موسیقی ایرانی که مدتی به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا و در پی آن، تشدید بیماری کلیوی اش در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری بود، بامداد امروز ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت.

نظرات