۵ انشا درمورد سیزده بدر (۱۳ بدر) و روز طبیعت کودکانه و ادبی

0

“انشا درمورد سیزده بدر” و روز طبیعت، کودکانه و نوجوان برای پایه های دبستان و ابتدایی تا نوجوان با مقدمه و نتیجه به زبان ساده و ادبی برای شما دانش آموزان و هنرجویان عزیز اماده کردیم تا برای زنگ انشا و نوشتن مقاله و تحقیق از آنها استفاده کنید. با ما همراه باشید.

نمونه مقاله و انشا درمورد سیزده بدر (13 بدر) با مقدمه و نتیجه برای سنین مختلف

روز سیزده‌ بدر و روز طبیعت، یکی از موضوعاتی است که اموزگاران و معلمان عزیز برای شاگردان و دانش آموزان برای زنگ انشا انتخاب میکنند و از انها میخواهند چند سطری درباره سیزده بدر و طبیعت بنویسند. ما در این صفحه چند نمونه انشا با موضوعات داستان کوتاه در مورد سیزده بدر
شعر درباره سیزده بدر, انشا درباره طبیعت, روز سیزده بدر را چگونه گذراندید برای زنگ انشا, نمونه انشا درباره سیزده را برای شما آماده کردیم

انشا درمورد سیزده بدر و روز طبیعت

مقدمه:

با نام خدا انشایم را آغاز می کنم و درباره سیزده بدر چند سطر مینویسم.

ابتدا درباره سیزده بدر عرض کنم که سیزده‌ بدر به‌معنای سیزده به در به رفتن به دره و دشت است. با نگاهی کلی می‌توان گفت کلمه سیزده بدر به معنی سیزدهم به سوی در و دشت شدن می‌باشد که همان معنی گردش در دامان طبیعت سرکردن را می‌دهد.
آیین‌های ویژه‌ ی سیزده بدر شامل گره زدن سبزه، سبزه به رود سپردن، پختن خوراک‌های گوناگون به ویژه آش رشته، پرتاب ۱۳ عدد سنگ به ویژه در مناطق کرد نشین می باشد.

جشن سیزده بدر بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد. در منابع مکتوب، و در تمامی منابع مربوط به دوران قاجار به برگزاری سیزده بدر در فروردین اشاره شده است.

در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروزی سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها می‌رفتند و به شادی و پایکوبی می‌پرداختند و آرزوی بارش باران را از خداوند می‌نمودند.

اکنون نیز در ۱۳ فروردین ماه هر سال مردم، سفره نوروزی را جمع میکنند، خوردنی‌ها و مقداری آجیل و شیرینی‌های باقی‌مانده در سفره نوروز را با خود به طبیعت می‌برند، و سبزهٔ خود را در کنار جویبارها به آب روان می‌سپارند و آرزو می‌کنند که سالی پربرکت و خرم داشته باشند.

از آداب و رسوم ۱۳ بدر، گره زدن سبزه، سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو و سکنجبین، پختن خوراک‌های گوناگون به ویژه آش رشت، هپرتاب ۱۳ عدد سنگ به ویژه مناطق (کرد نشین) و … از جمله مراسم این روز است.

نتیجه:

در اخر به دوستان عزیزم سفاش میکنم که مواطب طبیعت و درختان باشیم و در روز سیزده بدر باعث آسیبب به فضای سبز نشویم.

انشا با موضوع روز سیزده بدر را چگونه گذراندید

روز ۱۳ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به همراه خانواده به باغ خود در حوالی شهریار رفتیم. با وجود کرونا بسیاری از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کردند. اما همه اعضای خانواده ی ما ماسک زده بودند تا از ویروس کرونا در امان باشیم.

چادر مسافرتی خود را باز کردیم و به داخل آن رفتیم. پدرم آتشی روشن کرد. من و برادرم بلافاصله رفتیم و به بازی مشغول شدیم. مادرم در حال آماده کردن غذا بود، غذایی خوشمزه. مادرم می دانست که ما آش دوغ دوست داریم و به همین علت قرار بود نهار آش دوغ بخوریم.
دامان طبیعت بودن واقعا لحظه ای بیاد ماندنی است

خواهرم که بادبادکی در دست داشت در باغ می دوید تا بادبادک به آسمان برود. هوا بسیار عالی بود. درختان سبز شده بودند. آدم دلش میخاست فقط نفس بکشد زیرا هوا بسیار مطلوب بود. پس از خوردن نهار پدرم شروع به پختن کباب کرد.

من کباب را باد می زدم تا به خوبی بپزد. در دامان طبیعت بودن واقعا لحظه ای به یاد ماندنی است، دلم می خواست همیشه در طبیعت زندگی کنم. بعد از خوردن کباب من با پدرم شطرنج بازی کردیم. پدرم در بازی شطرنج بسیار ماهر است.

پس از یکی دو دست باخت بالاخره توانستم پدرم را ببرم. بعد از آن با خواهر کوچک ترم منچ بازی کردیم.
روز ۱۳ بدر واقعا بهترین روز برای من است

چند ساعتی از روز می گذشت. مردم در حال بازگشت به خانه هایشان بودند. هوا در حال تاریک شدن بود. من به کمک پدرم کم کم چادر و سایر وسایل ها را جمع کردیم و داخل صندوق عقب ماشین قرار دادیم. زباله هایمان را نیز در پلاستیکی جمع کردیم تا در مسیر به سطل زباله بیاندازیم.

در راه برگشت به خانه پدرم در کنار بستنی فروشی توقف کرد و برایمان آب هویج بستنی خرید. خیلی خوشمزه بود. پس از ۲۰ دقیقه توقت حرکت کردیم، و بالاخره به خانه رسیدیم. روز ۱۳ بدر واقعا بهترین روز برای من است.

نتیجه انشا:

همیشه در کنار خانواده بودن چه در سیزده بدر و چه در روزهای معمولی خوش میگذرد و امیدوارم شما هم در روز ۱۳ بدر مواظب درختان و طبیعا بودید و زباله های خود را در طبیعت رها نکردید. این بود انشا درمورد سیزده بدر

5 انشا درمورد سیزده بدر (13 بدر) و روز طبیعت کودکانه و ادبی

انشای روز طبیعت پایه ابتدایی

مقدمه: روز آخر تعطیلات عیدانه که مصادف با روز طبیعت است را به دل طبیعت می رویم تا هم از طبیعت …

تعطیلات عید با تمام خوشی هایش به پایان می رسد و پایان آن روز سیزدهم، یعنی روز سیزده بدر است؛ روزی که با تمام شدنش تعطیلات هم تمام می شود پس باید قدرش را بدانیم! سیزده بدر را روز طبیعت نیز نامیده اند طبیعتی که در آن روز هزاران نفر میهمان آنند و به تفریح مشغول. البته نه تفریحی که لطمه به زیبایی طبیعت بزند.

در روز سیزده بدر بیشتر از روزهای قبل انرژی مصرف می کنیم و هیجان داریم چرا که آخرین روز تعطیلات است و فردایش شروع درس و کار و مدرسه! ما روز سیزده بدر خیلی زود بیدار می شویم و وسایلمان را جمع کرده و به پارک می رویم. بیشتر اوقات درخت بزرگی را انتخاب می کنیم که زیر سایه اش بنشینیم.

روزهای بهار، درختان سرسبز و شکوفه زده اند و هوای بهاری هوای فوق العاده ایست. تفریح در پارک و لذت از دیدن سرسبزی اش آرامش عجیبی به انسان می دهد. زیرانداز را پهن کردیم و وسایلمان را چیدیم. هر کس در گوشه ای مشغول سرگرمی بود. ما هم دسته جمعی والیبال بازی کردیم. در طی بازی هم چند نفر از خانواده های دیگر هم به ما ملحق شدند و یک بازی هیجان انگیز به راه انداختیم.

در وقت اذان نمازهایمان را در نمازخانه پارک خواندیم و بعد از آن مشغول درست کردن نهار شدیم. بوی جوجه و دود کردن آن از هر طرف پارک به مشام می رسید. کم کم بارش باران بهاری آغاز شد ما هم که از همان ابتدا عاشق نشستن روی چمن بودیم از ترس خیس شدن وسیله هایمان به آلاچیق ها پناه بریدم. آلاچیق هایی که صفایشان کم هم نبود و خیلی هم در آن خوش گذراندیم.

بازی و حرف زدن و تخمه شکاندن هایمان که تمام شد نزدیک غروب بود. غروب سیزده بدر. حال و هوایش مانند غروب آخرین روز شهریور است

نتیجه

نتیجه میگیریم که بالاخره تعطیلات عید هر چقدر طولانی باشد سپری شده و ما باید نهایت لذت را ببریم و بعد از آن با انرژی درس هایمان را بخوانیم.

مقاله درباره سیزده بدر

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه یکی از جشنهای محبوب و دیرینه نوروزی می باشد .

در تقویم های رسمی ایران سیزده بدر را روز طبیعت نامگذاری کرده اند و این روز یکی از تعطیلات رسمی میباشد .

برخی معتقدند که در روز سیزده بدر باید برای بیرون راندن نحسی از خانه بیرون رفته و نحسی را در طبیعت به در کنند .

گفتنی است پس از سیزده بدر جشنهای نوروزی پایان می یابد .

جالب است بدانید که تاکنون هیچ دانشمند یا چهره سرشناسی در مورد سیزده بدر و اینکه عدد ۱۳ نحس است چیزی نگفته است بلکه بسیاری روز سیزده نوروز را بسیار فرخنده و مبارک می دانند .

در این روز خانواده ها به صورت گروهی با هم غذای ناهار را آماده کرده و آجیل ها و خوردنی های سفره هفت سین را همراه خود به دامان طبیعت و صحرا می برند و سبزه هفت سین خودرو به آب روان می سپارند .

تفریح، شوخی ، بازی ، صحبت کردن از سرگرمی ها و ویژگی‌های روز سیزده بدر می باشد .

یکی از رسم های جالب در مورد سیزده بدر گره زدن سبزه به نیت باز شدن گره دشواری ها و برآورده شدن آرزوها از جمله بیرون کردن نحسی میباشد

برخی نیز باور دارند که دختران دم بخت با سبزه گره زدن وقت شان باز شده و برای ازدواج و همسریابی بسیار شگون دارد .

در فرهنگ اساطیری برای رسومات سیزده بدر معنی های تمثیلی بسیاری از جمله شادی و خنده در این روز به معنی فروریختن اندیشه های تیره و پلیدی ، روبوسی نماد آشتی ، به آب انداختن سبزه های تازه نشان دادن هدیه به ایزد آب یا ناهید ، گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و تمثیلی برای پیوند زن و مرد می باشد .

انشا سیزده بدر خود را چگونه گذراندید

همچنین بخوانید: ۱۱ انشا درباره روز درختکاری و درخت با مقدمه و نتیجه

همچنین بخوانید: مطلب و انشا روز دانش آموز و ۱۳ آبان از مقطع دبستان تا دبیرستان

انشای کودکانه درمورد ۱۳ بدر

با نام خدا انشا درمورد سیزده بدر خود را شروع میکنم

۱۳بدر امسال با همه ی ۱۳ بدر های عمرم فرق داشت، امسال اولین سالی بود که ما ۱۳ بدرو به جای رفتن تو جنگلو طبیعت ، تو حیاط خونمون سپری کردیم!

امسال اولین سالی بود که به جای اینکه صبح زود بلند شیمو بارو بندیل جمع کنیم و بریم بیرون، تا ساعت ۹ خوابیدیم، بعدم مثل روزای عادی صبحانه خوردیم و تلوزیون دیدیم و ناهار پختیمو رفتیم تو حیاط…

از روزای قبل وقتی به ۱۳ بدر امسال فکر میکردم، یکم پذیرفتنش برام سخت بود که اینقدر ساده برگذار شه، اما امروز دیدم اونقدا هم بد نیست، تنوعهه، همیشه که قرار نیست کارای تکراری انجام بشه!

نمیدونم نمرم چند میشه برای این انشا، اما خب خاطرش برام می مونه..

با اینکه تو این عید حال خوشی نداشتم و مثل سال های قبل حوصلشو نداشتم، و هیچ کارمو نکردم، و همش تنبلی کردم و هی به خودم فحش دادم اما از تموم شدنش خیلی خوشحال نیستم…

از فردا هم دوباره زندگی عادی شروع میشه، مثل قبل ، همون مدلی که بوده و هست و خواهد بود، با این تفاوت که به جای نوشتن ۱۳۸۹ ، ۱۳۹۰ نوشته میشه!

امیدوارم تعطیلات عید بهتون خوش گذشته باشه این بود انشا درمورد سیزده بدر

منابع: دانش چی و فارسی ها

نظرات