۱۰ انشا درباره چهارشنبه سوری با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

2

انشا درمورد چهارشنبه سوری : یکی از انشاهایی که معلم های عزیز برای بچه های دانش آموز انتخاب میکنند انشا درباره چهارشنبه سوری با انواع موضوعات و شاخه ها مانند آداب و رسوم چهارشنبه سوری، تاریخچه و آیین چهارشنبه سور و خطرات چهارشنبه سوری و چهارشنبه سوری خود را چگونه گذراندید…می باشد.

10 مقاله و انشا درباره چهارشنبه سوری با مقدمه و نتیجه سنین مختلف

انشا درباره چهارشنبه سوری با مقدمه و نتیجه

ما در این بخش ۱۰ انشا درباره چهارشنبه سوری برای پایه اول تا ششم دبستان و پایه دبیرستان و انشای کودکانه کوتاه و نوجوان اماده کردیم تا آن الگو و ایده بگیرید و طرز صحیح نوشتن انشا با مقدمه و تنه و نتیجه ها را بخوبی اجرا کنید.

مراسم جشن چهارشنبه آخر سال از آیین و آداب و سن فرهنگ ایرانی از قدیم بوده و تاکنون نیز به قوت خود باقی بوده و مردم ایران در هر کجای دنیا مراسم چهارشنبه سوری را برگزار میکنند. در ادامه ۱۰ انشا درباره چهارشنبه سوری را میخوانید

انشا ادبی درباره چهارشنبه سوری

مقدمه: یکی از جشن های سنتی ایرانی که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود چهارشنبه سوری نام دارد.

بدنه: واژه «چهارشنبه سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده است.

آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می شود که این آتش معمولا در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می کنند و از آن می پرند آغاز می شود و در زمان پریدن می خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من» در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.

به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد.

چهارشنبه سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیت افراد باشد و در میان عموم ایرانیان (بجز زرتشتیان) رواج دارد

امروزه در شهرهای سراسر جهان که جمعیت ایرانیان در آن ها زیاد است، آتش بازی و انفجار ترقه ها و فشفشه ها نیز متداول است. در سال های اخیر، رسانه های ایران توجه بیشتری به خطرات احتمالی ناشی از این مواد نشان می دهند.

البته مراسمی که امروزه برپا می شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است چون از نظر زرتشتیان آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی احترامی به آن نماد تلقی می شود.

جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

ایرانیان در شب چهارشنبه سوری کوزه های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده، به زمین می اندازند و آن ها را می شکنند و کوزهٔ نویی را جایگزین می کنند و عقیده دارند که با شکستن کوزه، آن بلاها دور خواهد شد.

پس از پایان آتش افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می آیند و آخرین دانه های نباتی مانند: تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و می خورند.

فال گوش یکی از رسم های چهارشنبه سوری است که در آن دختران جوان نیت می کنند، پشت دیواری می ایستند و به سخن رهگذران گوش فرامی دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می گیرند.

در رسم قاشق زنی دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود می کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می روند.

صاحبخانه از صدای قاشق هایی که به کاسه ها می خورد به در خانه آمده و به کاسه های آنان آجیل چهارشنبه سوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول می ریزد.

دختران نیز امیدوارند زودتر به خانه بخت بروند.شال اندازی از دیگر مراسم شب سوری است که تاکنون اعتبار خود را در شهرها و روستاهای همدان و زنجان حفظ کرده است.

پس از خاموشی آتش و کوزه شکستن و فالگوشی و گره گشایی و قاشق زنی جوانان نوبت به شال اندازی می رسد. جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین به بلندی سه متر می ساختند.

آنگاه از راه پلکان خانه ها یا از روی دیوار، آنرا از روزنه دودکش وارد منزل می کنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست می گرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان می سازند.

صاحبخانه که منتظر آویختن چنین شال هایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال می ریزند و گره ای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه می سازند که هدیه سوری آماده است.

شال انداز شال را بالا می کشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال.

اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کسرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواری ها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی است.

10 مقاله و انشا درباره چهارشنبه سوری با مقدمه و نتیجه برای سنین مختلف

انشا درباره چهارشنبه سوری کلاس چهارم دبستان

مقدمه انشا درباره چهارشنبه سوری: آداب و رسوم ما نشان دهنده ی فرهنگ و تمدن دیرینه ی ماست و باید نسل به نسل حفظ شود

چهارشنبه سوری از گذشته های خیلی دور دارای یک عادت و سنت هایی بوده است که همه ساله اجرا می شده و می شود.

همانطوری که عادت قاشق زنی و یا پریدن از روی آتش بوده است. که هرکدام ماجرایی را پشت پرده دارند. رسم قاشق زنی که مفهوم آن را دارد که در این شب عزیز که همگی به مناسبت عید شادی می کنند و جشن می گیرد درست نیست که افرادی در همسایگی گرسنه سر بر روی بالش بگذارد.

با این رسم همدلی و مهربانی را نسل به نسل به فرزندانمان آموزش می دهیم و با تقسیم غذا و شیرینی و تنقلات خود برکت را به سفره های خود در این شب عزیز مهمان می کنیم و یا رسم پریدن از آتش که نشان دهنده ی این است که با شروع سال جدید تمام بیماری ها و زردی ها از تن و بدن انسان خارج شود و در مقابل آن سرخی و زیبایی آتش در وجودمان وارد شود و با دور هم جمع شدن خانواده ،اتحاد و پیوستگی را یادآور می شوند و با شادی و همهمه به استقبال سال جدید می روند تا در مقابل آن سال شاد و پر از خیر و برکتی داشته باشند.

اما رفته رفته این سنت های مهم و پرمفهوم در حال نابودی است و در مقابل آن رسومات غربی دیگری وارد شده که نه تنها هیچ مفهوم و فایده ایی ندارد بلکه سرشار از خطرات و اتفاقات ناگوار را می تواند به همراه داشته باشد.

مثل رسم آتش بازی و ترقه و فشفشه که می تواند با یک لحظه غفلت اتفاقی جبران ناپذیر به همراه داشته باشد و تنها چیزی که به جا بگذارد حسرت و پشیمانی است.

نتیجه: بیایید این سنت جاویدان و همیشگی را با عشق و خوبی سال خود را شروع می کنیم.

**************************

مقاله درباره چهار شنبه سوری کودکانه کوتاه

مقدمه: خطرات چهارشنبه سوری علاوه بر زخمی شدن و مصدومیت و قطع عضو، بارها منجر به مرگ شده است.

بدنه: ابتدا که معلممان موضوع را گفت خنده ام گرفت چون من هم مثل همه دوستانم ابتدا ذهنم به سمت ترقه و آتش بازی رفت ولی پس از کمی فکر کردن به نتایج جالبی رسیدم و دیدم چهارشنبه سوری یا همان سه شنبه آخر سال نکات زیادی در خود دارد که بر آن شدم آن هارا بنویسم.

این سه شنبه آخر سال که ما به آن چهار شنبه سوری میگوئیم برگرفته از سنت نیاکان ماست و ریشه تاریخی دارد که بسیار زیبا و دلنشین است.

چهارشنبه سوری موقعی اتفاق افتاد که در زمان قاجار مردم ایران به سبب ورود شاه جدید و تاج گذاری او در آخرین سه شنبه سال و ورود او به شهر ها در پست بام خانه های خود آتش روشن کردند و شادی کردند و از آن به بعد مردم هرساله در آن روز آتش روشن میکردند و از آن میپریدند و می گفتد که پریدن از روی آتش باعث می شود تمام بدی های آن ها در سال گذشته باقی بماند و آن ها نو و پاک از هرگونه به سال جدید پا بگذارند.

هم اکنون نیز سنت روشن کردن آتش و پریدن از روی آن در بسیاری از نقاط کشور عزیزمان وجود دارد اما متاسفانه یکی از بدترین فرهنگ های موسوم در کشور با فرهنگمان ایران استفاده از ترقه و مواد آتش زاست که سالانه جان بسیاری از هموطنان عزیزمان را گرفته و باعث داغداری بسیاری از خانواده ها می شود

نتیجه انشا درباره چهارشنبه سوری: سال جدید که می آید باز هم روز از نو روزی از نو و باز هم بسیاری از نوجوان و جوانان میهنمان به استقبال خطر می روند. چهارشنبه سوری را بی خطر و با آرامش برگزار کنیم

انشا در مورد چهارشنبه سوری و خطرات آن

مقدمه: در ایران از جمله جشنهای باقیمانده از جشن های آتش و جشنهای سده، جشن سوری و در پایان سال و یا همان چهارشنبه سوری می باشد

بدنه: گروهی چهارشنبه سوری را از جشن های ایرانی می دانند و اینکه در تاریخ باستان ایران پایه و نشان و ریشه ای برای آن وجود ندارد ، و عده ای نیز آن را کاملاً آریایی و ایرانی می پندارند که بدعتها و انحرافاتی در آن واقع شده است

فلسفه انطباق جشن سوری با چهارشنبه سوری و اینکه جشن سوری ایرانی چگونه نحوست و شومی چهارشنبه سوری را از بین می برد، می تواند این باشد که آتش در نزد ایرانیان آریایی مظهر روشنی ، پاکی ، طراوت ، سازندگی و تندرستی و در نهایت مظهر اهورا مزدا «خداوند» است، بیماریها ، زشتی ها ، بدیها و همهٔ آفات و بلایا در عرصه تاریکی و ظلمت مظهر و نماد اهریمن می باشند .

به اعتقاد ایرانیان هرگاه آتش افروخته شود، بیماری ، فقر، بدبختی، ناکامی و بدی محوّ و ناپدید می گردد چرا که از آثار وجودی ظلمت و اهریمن هستند. پس افروختن آتش و بطورکنایه، راه یافتن روشنیِ معرفت در دل و روح است که آثار اهریمنی و نحوست و نامبارکی را از میان برمی دارد به همین جهت جشن سوری پایان سال را به شبِ آخرین چهارشنبه سال منتقل کردند تا با طلیعهٔ سال نو خوشی و خرم و شادکام باشند.

در جشن چهارشنبه سوری از روی شعله آتش جستن و گفتن سرخی تو از من و زردی من از تو گفتن، از روزگارانی است که در آیین ما مانده است

یکی از واجبات و سنت های معمول آتش افروختن بر سر بام ها و در کوی و برزن بوده است جشن ده روز فروردگان مطابق با هر جشن دیگر ، با افروختن آتش و نیایش های ویژه ای معمول بوده است، اما علت اصلی برافروختن آتش که نشانه شادمانی، ستایش اهورا مزدا و آغاز جشن بود تا ارواح را راهنما باشد ودر روشنی و فروغ اتش به خانه های خود در آیند، البته در پشت بام در کنار آتش خوراک های ویژه ای نیز می گذاشتند.

جشن سوری در قدمت برابر است با اعتقاء آریایی ها و به ویژه مردم ایران زمین به فروهرها یعنی ارواح پاک نیاکان.

شب سوری بی گمان شکل درست تلفظ این جشن «جشن سوری یا چهارشنبه سوری» است

 ************************

انشا کودکانه چهارشنبه سوری خود را چگونه گذراندید؟

ما چهارشنبه سوری خودمون را در داخل خانه و به دیدن فیلمهای متعدد تلویزیون که پشت سرهم پخش می شد گذروندیم.  نمیدونم چرا چهارشنبه سوری امسال سیمای ما هی فیلم پخش می کرد. دفعه اولی بود که یک کانال چهار فیلم را بدون پیام بازرگانی پخش می کرد، کلی حال کردم …

بابام می گه چون می خواست سنت باستانی چهارشنبه سوری را به ما یاد بدهد. اما فیلمهای “ترمیناتور” و انیمیشن “عصر یخبندان”، غرب زده می باشند من نفهمیدم بابایم کدام سنت باستانی را گفت ؟!

دیشب تهران نزدیک خانه ما موتورسواری زیاد می کردند.  ۷۰،۸۰ تا برادر بودند فکر کنم اومده بودند با موتور از روی آتیش بپرند. بابام می گه ترق وتروق کار بدی است چون آدم آتش می گیرد. من هم آتش گرفتم اما ترق و تروق بازی نکردم نمی دونم چم شده بود!

چهارشنبه سوری امسال سرم را درد آورد فکر کنم به خاطر سرو صداهای ترقه بود ولی تا حالا هیچ وقت موقع سروصداهای ترقه سرم درد نمی گرفت. گمونم در ترقه های امسالشان از گاز فسفر سفید استفاده کرده بودند!!.

بابام میگه  یادش به خیر چهارشنبه سوریهای قدیم ما قاشق زنی می کردیم . اما حالا به جای قاشق زنی همش من را کتک می زنه!! ما در پشت بام خانه خودمان آتش روشن کردیم و از روی آن پریدیم و خیلی خوش گذشت.

خلاصه نتیجه میگیریم که میتوان چهارشنبه سوری امن و بدون خطری داشت و خوش گذراند

این بود انشا درباره چهارشنبه سوری

******************************

انشای کوتاه ادبی درمورد چهارشنبه سوری برای دبستان

چهارشنبه ی آخر سال را چهارشنبه سوری می گویند که این سنت سالیان سال است که در بین ایرانیان رواج دارد.

مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد. مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند.واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه و سوری که به معنی سرخ  ساخته شده‌ .

امروزه در شهرهای سراسر جهان که جمعیت ایرانیان در آن‌ها زیاد است، آتش‌بازی و انفجار ترقه‌ها و فشفشه‌ها نیز متداول است البته مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با روزگار گذشته است. در آن روزگاران یرانیان در شب چهارشنبه سوری کوزه‌های سفالی کهنه را بالای بام خانه برده، به‌زیر افکنده و آن‌ها را می‌شکستند و کوزهٔ نویی را جایگزین می‌ساختند. که این رسم اکنون نیز در برخی از مناطق ایران معمول است و بر این باورند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در کوزه متراکم می‌گردد که با شکستن کوزه، آن بلاها دور خواهد شد.

در گذشته پس از پایان آتش‌افروزی، اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آمدند و آخرین دانه‌های نباتی مانند: تخم هندوانه، تخم کدو، پسته، فندق، بادام، نخود، تخم خربزه، گندم و شاهدانه را که از ذخیره زمستان باقی مانده بود، روی آتش مقدس بو داده و با نمک تبرک می‌کردند و می‌خوردندگرفته‌است.یکی از رسم‌های چهارشنبه‌سوری است که در آن دختران جوان نیت می‌کنند، پشت دیواری می‌ایستند و به سخن رهگذران گوش فرامی‌دهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را می‌گیرند.

قاشق زنی یکی دیگر از رسمهای دیرینه ی چهارشنبه سوری است که در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود می‌کشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود می‌روند. صاحبخانه از صدای قاشق‌هایی که به کاسه‌ها می‌خورد به در خانه آمده و به کاسه‌های آنان آجیل شیرینی، شکلات، نقل و پول می‌ریزد.

نتیجه: اما امروزه جای تمام این رسوم زیبا را ترقه ها و مواد منفجره گرفته اند و در شبی که همه باید خوشحال در کنار هم باشند عده ای زیادی از هم وطنان عزیزمان در بیمارستانها بستری می شوند و خاطره تلخی از این شب در ذهن خانواده ی خویش نقش می بندند

*********************************

انشای چهارشنبه سوری پایه هفتم

مقدمه : چهارشنبه سوری یکی از جشن های فرخنده سال در میان مردم ایران می باشد که دران رسم و رسوماتی هست که مردم بااجرای ان تفریح می کنند و خوش گذرانی می کنند این چهارشنبه اخر سال را در کل ایران ، بااین که در اخر سال این جشن برگزار می شود ولی از جشن های اولیه سال جدید یعنی نوروز می باشد که به چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سرخ معروف است.

متن انشا: چهارشنبه یکی از جشن های بسیار قدیمی است که مردم همه ساله ان را به جا می اورند و نوعی جشن یا مراسم سنتی به حساب می اید دررابطه با معنی این کلمات باید بگوییم که چهارشنبه سوری چهارشنبه نام یکی از ایام هفته می باشد وسوری نیز به معنی سرخ می باشد ، طبق آیین باستان در این رو آتش بزرگی بر افروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود

در زمان پریدن می‌خوانند: زردی من از تو، سرخی تو از من. این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد

چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد البته جایز است که اشاره ای کنیم به چهارشنبه سوری در شاهنامه فردوسی که در ان نیز اشاره شده است به این جشن کهن و باستانی بین مردم ایران جشن چهارشنبه سوری یاهمان چهارشنبه سرخ بین مردم این موضوع رواج دارد که می گویند

اما چهارشنبه سوری های این دوره کمی با گذشته تفاوت هایی دارند از قبیل اینکه امروزه از وسایل های خطرناکی برای این جشن استفاده می کنند و جشن باشکوه خود را گاه به ناراحتی تبدیل می کنند که منتقدان این موارد هم بسیارند بخاطر مشکلاتی که در این روز گریبان گیر بسیاری از مردم می شود.

نتیجه گیری : چهارشنبه سوری جشنی مقدس برای سرزمینمان ایران است پس لطفا در این جشن مواظب باشیم تا خوشی و شادی خود و اطرافیان خود را در این جشن بزرگ و مقدس از بین نبریم و جشنی شاد و خوب داشته

***************************

انشا با موضوع تاریخچه چهار شنبه سوری

انشا درباره چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال با آداب خاصی برگزار می‌شود.

جشن چهارشنبه سوری در مناطق مختلف ایران نام‌های مختلفی همچون گول گوله چهارشنبه (گیلان)، چوارشمه کوله (کردستان)، چارشمبه-سُرخی (اصفهان)، كوله چهارشنبه (قزوین) و… نام دارد و با وجود وجه اشتراک بین آن‌‌ها، هر منطقه چهارشنبه سوری را با آداب‌ورسوم خاص خود برگزار می‌کند.

چهارشنبه سوری برخلاف اسمش از غروب آخرین سه‌شنبه اسفند هر سال آغاز می‌شود و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد و شامل رسوم مختلفی از آتش‌افروزی و آتش‌بازی تا خوردن آجیل مشکل‌گشا، دورهمی‌های خانوادگی، قاشق‌زنی و… می‌شود که برخی از این آداب‌ورسوم به فراموشی سپرده شده‌اند.

چهارشنبه سوری از پرشورترین رسوم مقدماتی نوروز در اقصی نقاط ایران است که آتش، مهم‌ترین عنصر آن به شمار می‌رود و نامش نیز از شعله‌های آتش گرفته شده است؛ هرچند که امروزه استفاده از مواد آتش‌زا و انفجاری، این جشن را به مراسمی پرمخاطره تبدیل کرده است که صدمات جسمی و حتی مرگ افراد را در پی دارد.

این جشن وابسته به هیچ مذهب یا قومیتی نیست و از مسلمان تا زرتشتی، مسیحی و… در این جشن شرکت کرده و آن را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند. این مراسم در کشورهای دیگری همچون جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه و همین طور توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز جشن گرفته می‌شود.

************************

تحقیق دانش آموزی درباره چهارشنبه سوری

مقدمه: انشا درباره چهارشنبه سوری من طبق رسم، در شب چهارشنبه کوچک‌ترها به دیدار بزرگ‌ترها می‌روند تا این شب را در کنار هم خوش بگذرانند.

تنه:  از یک یا دو روز قبل، مردم به جمع‌آوری هیزم یا بوته مشغول می‌شوند؛ هرچند که در برخی شهرها مثل گیلان از ساقه برنج و در شهر خور از برگ خرما استفاده می‌کنند.

در بعدازظهر سه‌شنبه، این هیزم‌ها در محیط‌های باز همچون حیاط خانه، خیابان یا میدان روستا به فاصله چند متری از یکدیگر روی هم چیده می‌شوند. با تاریکی هوا، مردم این هیزم‌ها را به آتش می‌کشند و همه افرادی که دور آتش جمع شده‌اند، از زن و مرد و پیر و جوان، با خواندن «سرخی تو از من، زردی من از تو»، از روی آن می‌پرند تا زردی و ضعف بیماری و غم را به آتش بدهند و از خود دور کنند و سلامتی و شادی و سرخی را از آتش بگیرند.

علاوه بر این، «غم برو، شادی بیا، محنت برو، روزی بیا!»، «ای شب چهارشنبه، ای کلید چهار دنده، بده مراد بنده!» نیز هنگام پرش از روی آتش بین تهرانی خوانده می‌شود.

در شهر شیراز طبق یک رسم دیرینه، دختران دم‌بخت ابریشم هفت رنگی را به کمر می‌بستند و صبح روز بعد از کودک نابالغی می‌خواستند که با بازکردن این پارچه ابریشمی، بخت بسته‌شان را باز کند.

در شهرهایی مثل بهبهان مردم هنگام پریدن از روی آتش، برای دورشدن غم و طلب شادی، ترانه «غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا» را می‌خواندند.

مراسم قاشق‌زنی نیز در اهواز مرسوم بوده است که پس از آتش‌افروزی انجام می‌شد و مردم با رفتن به در خانه همسایه‌ها، از آن‌ها خوراکی یا آجیل دریافت می‌کردند.

شکستن کوزه، فال کوزه و توزیع آجیل مشکل‌گشا (لرک) که امروزه به‌جای فال کوزه، اغلب فال‌گوش ایستادن دختران دم‌بخت در برخی نواحی مانند تفت، میبد و… رواج دارد.

زنان زنجانی که دوست داشتند مادر شوند، در این شب چوب کبریتی را در یک گهواره می‌انداختند؛ اگر چوب داخل آن می‌افتاد، این طور تعبیر می‌کردند که بچه‌دار خواهند شد.

علاوه بر این، پس از روشن‌کردن آتش در کوچه‌ها یا پشت‌بام منازل، جوانان هنگام پریدن از روی آن می‌خوانند: آتیل ماتیل چرشنبه، آینا تکین بختیم آچیل چرشنبه

«شال سالاما» یا «شال آتما» که هنوز در بیشتر مناطق روستایی زنجان رواج دارد؛ همان شال‌اندازی است که جوانان از روی پشت‌بام همسایه‌ها دستمالی را آویزان می‌کردند و صاحب‌خانه با گفتن «چک! الله مطلبین ورسین» یعنی «بکش! خداوند مرادت را بدهد»، دستمال آن‌ها را با آجیل و میوه پر می‌کند.

یکی از رسوم قدیمی مردم سیستان و بلوچستان این است که خوشه‌های نارس گندم را می‌چینند و روی آتش شب چهارشنبه‌سوری می‌پزند که به‌اصطلاح «پَلو» گفته می‌شود و آن را میل می‌کنند. در این منطقه آش نیز می‌پزند که بیشتر برای رسیدن به مراد و شفای بیماران پخته می‌شود.

جالب است بدانید که در منطقه ماسال و تالش چهارشنبه سوری را «کولی کولی چارشنبه» می‌نامند و پشته‌های کاه را به‌طرف قبله می‌گذارند و آن‌ها را هنگام غروب آفتاب به آتش می‌کشند و از روی آن می‌پرند.

در بندر انزلی هنگام پریدن از روی آتش می‌گویند:گول گول چارشنبه، به حق پنشنبه، نکبت بشه، شوکت بیه، زردی بشه، سرخی بیه

از خوردنی‌های معروف این جشن نیز آجیل هفت مغز یا آجیل چهارشنبه‌سوری است که در گذشته نقش مشکل‌گشا را داشت و مردم آجیل را از مغازه رو به قبله می‌خریدند و برای برآورده شدن حاجات‌شان بین مردم پخش می‌کردند. این آجیل شامل گردو، کشمش، توت خشک، فندق، بادام، پسته، برگه، باسلوق و انجیر، نخودچی، آب نبات، خرما، سنجد، برنجک، برگه هلو، تخمه بدون نمک و گندم برشته و… می‌شود.

همه جای ایران سرای من است و هر قوم و هر شهری هستیم باید به آداب و سنن ایرانی را پاس بداریم.

این بود انشا درباره چهارشنبه سوری

*****************************

نمونه انشا دبستان درباره چهارشنبه سوری کوتاه

مراسم چهارشنبه آخر سال را با شادی‌های سوری که برای لحظه‌ای شادی و خوشی را به همراه دارد و غمی همیشگی را در دل‌ها می‌گذارد همراه نکنیم.

نرم نرمک می‌رسد اینک بهار، بهاری که با شکوفه دادن درختان، خانه‌تکانی منزل‌ها، خرید لباس نو و آجیل و دید و بازدید همراه است. هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم نیز تب و تاب مردم برای استقبال از بهار بیشتر می‌شود.

اقوامی که در طول سال وقت دیدو بازدید و احوالپرسی از یکدیگر را ندارند و اینک با فرارسیدن بهار خود را برای میهمانی و میزبانی از میهمان آماده می‌کنند.

میهمانی‌هایی که یک بار در سال آن‌هم بهار برگزار می‌شود و چقد خوب است که با دلی شاد و لبی خندان به استقبال از بهار برویم و شادی و نشاط مهمان خانه‌های دلمان باشد، اما این میهمان به سادگی به سراغ خانه‌های دلمان نمی‌آید و باید تدارکات حضور این میهمان را آماده کنیم.

برای اینکه در ایام عید شادی میهمان قلب‌هایمان باشد باید به جای برگزاری آداب و رسوم نامناسب، آداب و رسوم سنتی ایرانی را برگزار کنیم تا مبادا صدمه‌ای به خود یا دیگری وارد کنیم و غم میهمان نوروزی خانه‌هایمان باشد.

چهارشنبه‌سوری یکی از مراسم سنتی ایران است که در چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود و مردم با پریدن از روی آتش لحظات خوب و شادی را در کنار یکدیگر سپری می‌کنند، اما امروز این آیین سنتی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و مراسم سنتی چهارشنبه‌سوری به شکلی مدرن‌تر و خطرناک‌تر برگزار می‌شود و مواد محترقه و ترقه‌های خطرناک مانند نقل و نبات در جیب مردم جای گرفته بدون آنکه مردم بدانند یا بخواهند بدانند که ترقه‌هایشان در کمین گرفتن جان هزاران هزاران انسان است؛

چه آن افرادی که خود در جیب‌هایشان ترقه حمل می‌کنند و چه آنان که به عنوان فردی رهگذر در کوچه و خیابان‌های شهری آخرین شب‌های سال را قدم می‌زنند و چه دردناک است که آخرین قدم‌زنی‌های شب‌های پایانی سال منتهی به بیمارستان یا بدتر از آن با مرگ همراه باشد.

آری اکنون با فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال باید حواسمان باشد تا مبادا با سهل‌انگاری یا خوشی لحظه‌ای، غمی به وسعت یک سال را بر دل‌ها بگذاریم. غمی که با سوختن یا از دست دادن جان عزیزی تجربه می‌شود.

امسال بسیاری از افراد در حادثه پلاسکو با خود عهد بستند که به احترام شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو چهارشنبه‌سوری آرام با آداب و رسوم سنتی ایرانی و ایمن برگزار کنیم و چقد خوب است با پایبندی به این عهد خود، آیین سنتی چهارشنبه‌سوری را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنیم و استقبال از بهارمان با سوختن و داغ‌دیدن و غم همراه نشود.

غمی که هیچ‌گاه از خاطره‌ها پاک نمی‌شود و با آتش‌بازی‌های خطرناک تمام هستی و زندگی عده‌ای را به آتش بکشیم و دود آن به چشم کسانی برود که هرجا آتشی دیدند به جای شعله‌ور کردن شعله‌های آتش، سعی در خاموش کردن آتش کردند تا مبادا شعله‌های آتش زندگی فردی را به آتش بکشاند.

آری مواظب شادی‌های خود باشیم که مبادا شادیمان غمی بر دل هم‌نوعانمان باشد. پس بیایم همه با هم برای احترام به خود و همنوعانمان چهارشنبه‌سوری سنتی و زیبایی که یادآور سنت‌های گذشتگان است را داشته باشیم تا لحظه سال تحویل سلامتی، نشاط را به عزیزانمان عیدی بدهیم.

2 دیدگاه در “۱۰ انشا درباره چهارشنبه سوری با مقدمه و نتیجه کودکانه و ادبی

  1. امیر علی حمید گفت:
    2
    5

    بسیار عالیییییییییییییییییی😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊
    دمتون گرم

  2. نیسا گفت:
    9
    2

    بد

نظرات