موارد مصرف و عوارض قرص سیپروترون استات (Cyproterone Acetate)

0

موارد مصرف و عوارض قرص سیپروترون استات

در این مطلب اطلاعات دارویی قرص سیپروترون استات مانند موارد مصرف و عوارض آن را نوشته ایم که در ادامه مطلب میتوانید ملاحظه کنید

قرص سیپروترون استات

مقدار و موارد مصرف قرص سیپروترون استات

بزرگسالان: مقدار ۵۰ میلی‌گرم دو بار در روز مصرف می‌شود. در صورت لزوم بعد از چهار هفته، مقدار mg/day 300- 200 در مقادیر منقسم مصرف می‌شود تا پاسخ مناسب حاصل شود. سپس ، مقدار مصرف تا رسیدن به مقدار نگهدارنده به تدریج كاهش می‌یابد.

توجه : این دارو برای درمان آكنه و پرمویی بدن زنان نیز مصرف شده است، ولی معمولاً در این مورد مصرف سیپروترون‌كامپاند ترجیح داده می‌شود.

ب) درمان تسكینی كارسینوم پروستات.

بزرگسالان: mg/day 300- 200 در روز در ۲ تا ۳ روز منقسم؛ پس از برداشتن بیضه‌ها (Orchiectomy)، دوز به mg/day 200- 100 در روز كاهش می‌یابد.
مكانیسم اثر
این دارو گیرنده‌های آندروژنی را مسدود كرده و به عنوان ضد آندروژن عمل می‌كند. این دارو فعالیت پروژستینی نیز دارد و به همین دلیل، دارای اثر پس‌نورد منفی (negative feedback) بر روی گیرنده‌های موجود در هیپوتالاموس است كه نتیجه آن، كاهش آزادسازی گونادوتروپین و كاهش تولید آندروژنها توسط بیضه‌ها است.

تداخل دارویی قرص سیپروترون استات :‏

الکل ظاهراً اثر این دارو را کاهش می‌دهد. در موارد اعتیاد مزمن به الکل، پاسخ درمانی به سیپروترون مشاهده نمی‌شود. ‏

اثر بر آزمایشهای تشخیصی :‏

این دارو معمولاً در ابتدای درمان ، موجب تعادل منفی نیتروژن به طور گذرا می‌شود. ‏

فارماکوکینتیک :‏

جذب: به مقدار کم از دستگاه گوارش جذب می‌شود.
متابولیسم: به سرعت متابولیزه می‌شود.
دفع: به آهستگی از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود. ‏

موارد منع مصرف و احتیاط :‏

موارد منع مصرف: بیماری حاد کبد، افسردگی شدید و مزمن، سابقه ترومبوز و آمبولی، تومورهای بدخیم یا بیماریهای ‏تحلیل برنده (به دلیل اثر کاتابولیک گذرای دارو )، بیماران نابالغ (این دارو ممکن است رشد و نمو استخوانها و بیضه را به ‏تأخیر اندازد ) و نارسایی کلیوی.
موارد احتیاط: بیماریهای مزمن کبد، دیابت (این دارو در متابولیسم کربوهیدراتها دخالت می‌کند.) بیماران افسرده یا دارای ‏سابقه افسردگی؛ این دارو ممکن است ریسک حوادث ترومبوآمبولیک را افزایش دهد و یا پروفایل لیپید را تغییر دهد. ‏

اشکال دارویی : ‏

Tablet: 50mg‏ ‏

اطلاعات دیگر : ‏

طبقه‌بندی فارماکولوژیک: آنتاگونیست رسپتورهای آندروژنی.
طبقه‌بندی درمانی: ضد آندروژن.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‏X‏

ملاحظات اختصاصی :‏

انجام آزمونها و اقدامات زیر در پیگیری وضعیت بیمار اهمیت زیادی دارد:
سنجش عملکرد کبد و بخش قشری غده فوق کلیه، بررسی پارامترهای متابولیسم کربوهیدرات در طول مصرف سیپروترون ‏‏(انجام این آزمونها در افراد مبتلا به دیابت، به طور مرتب توصیه می‌شود)، شمارش کامل سلولهای خونی (به طور مرتب ‏در طول درمان)، بررسی و شمارش اسپرمها (انجام این آزمون قبل از شروع درمان توصیه می‌شود، زیرا خطر تشدید ‏ناباروری وجود دارد).

نکات قابل توصیه به بیمار :‏

‏۱- از آنجایی که این دارو ممکن است موجب بروز سستی و ناتوانی شود، از انجام فعالیتهایی که نیاز به هوشیاری کامل ‏دارند خودداری کنید.
‏۲- این دارو باید پس از غذا مصرف شود.

عوارض قرص سیپروترون استات :‏

ادراری- تناسلی: کاهش تعداد اسپرمها و حجم مایع منی، ناباروری، بی‌اسپرمی، آتروفی خفیف لوله‌های تولید کننده منی، ‏ایجاد اسپرمهای غیرطبیعی.
سایر عوارض: احساس خستگی و سستی (معمولاً این عوارض بعد از گذشت سه ماه از شروع درمان برطرف می‌شوند )، ‏بزرگ شدن گذرای پستان، تغییر وزن بدن (به ویژه افزایش وزن)، کاهش سبوم، کاهش رشد موهای بدن، افزایش رشد ‏موهای سر و روشن شدن رنگ مو، بهبود همزمان آکنه ولگاریس و کاهش گذرای لکه‌های پوست. ‏

این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

نظرات