درگذشت حاج رضا لنکرانی تعزیه خوان + بیوگرافی و علت مرگ

0

حاج رضا لنکرانی پیشکسوت تعزیه و تعزیه خوان در نقش شمر در روز ۱۶ آذر ۱۳۹۹ درگذشت به همین مناسبت بیوگرافی و عکس ها و خانواده و سوابق و آثار تعزیه و همسر و قفرزندانش و مراسم تشییع و بزرگداشت وی را در این ربخش از حرف تازه بخوانید.

درگذشت رضا لنکرانی تعزیه خوان با علت فوت +بیوگرافی رضا لنکرانی و همسرش

بیوگرافی رضا لنکرانی شمر تعزیه

حاج رضا لنکرانی متولد ۱۳۰۹ – درگذشت ۱۶ آذر ۱۳۹۹ به علت کهولت سن، وی سالها تعزیه اجرا میکگرد و یکی از تاثیر گذاران هنر تعزیه بود. تعزیه‌دان بود و هم تعزیه‌خوان و هم تعزیه‌گردان.

سوابق و فعالیت ها

وی یکی از بزرگان تعزیه ایران بود و با وجود اینکه چند سالی به دلیل کهولت سن به اجرای تعزیه نمی‌پرداخت .تسلط ایشان به نسخ تعزیه و شبیه‌خوانی و معین البکایی، موسیقی، وسایل و آکسسوآر او را به دایرةالمعارف آگاهی و معرفت تعزیه ایران تبدیل کرده بود . از این پیشکسوت تعزیه چند سال پیش در مراسمی تجلیل و قدردانی شد

درگذشت حاج رضا لنکرانی تعزیه خوان + بیوگرافی و علت مرگ

علت مرگ حاج رضا لنکرانی

رضا نصرالله لنکرانی از چهره‌های باسابقه و تأثیرگذار تعزیه ایران صبح یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹ به دلیل کهولت سن در منزل خود درگذشت

ابراهیم گله‌دارزاده مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان با تأیید خبر درگذشت وی، گفت: استاد رضا نصرالله لنکرانی یکی از بزرگان تعزیه ایران بود و با وجود اینکه چند سالی به دلیل کهولت سن به اجرای تعزیه نمی‌پرداخت ولی وجودشان برای تمامی تعزیه‌خوانان دلگرمی و برای تعزیه‌خوان‌های مطرح به عنوان یک تکیه‌گاه بود.

نقش شمر در تعزیه

حاج‌رضا سال‌ها در تعزیه‌ها لباس شمر و ابن زیاد و حارث و حکم بن طفیل و تمام آدم‌های قرمزرنگ تعزیه را به تن کرد و علاوه بر آن چندین نسل از نوآموزان جوان تعزیه را پرورش داد.

او در اجرای شبیه شمر آنچنان توانمند بود که مردم او را دشمن امام حسین می انگاشتند . روحش شاد

 

نظرات