موارد مصرف و عوارض پیروکسیکام

0

“پیروکسیکام” چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با پیروکسیکام پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

پیروکسیکام

 

پیروکسیکام چیست؟

پیروکسیکام یک داروی ضد التهاب و ضد درد بوده و در موارد درد های مفصلی، استخوانی و عضلانی مصرف می‌شود. پیروکسیکام جزو دسته ای از داروها است که به آنها داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی میگویند. خصوصیت همه این داروها اینست که موجب مهار هورمون‌هایی می‌شود که در بدن موجب بروز التهاب می‌شوند.

پیروکسیکام

 

موارد مصرف پیروکسیکام

این دارو برای تسکین درد و التهاب موضعی در موارد مشکلات مربوط به عضلات، مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌های مختلف مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

  • آرتروز (آرتروز زانو) در مفاصلی مانند زانو، مچ دست یا مچ پا
  • التهاب بافت‌های اطراف مفصل (پری آرتریت) به عنوان مثال برای وضعیت شانه منجمد
  • آرنج تنیس باز (اپی کندیلیت)
  • التهاب تاندون (تاندونیت)
  • التهاب غلاف تاندون (تنوسینوویت)
  • رگ به رگ شدگی و کشش عضلات

پیروکسیکام

نحوه مصرف

پیروکسیکام را دقیقا به همان مقدار و طول مدتی که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف کنید.
ممکن است دو هفته زمان نیاز باشد تا تأثیر پیروکسیکام بر روی بیماری شما به حد مطلوب برسد.
اگر فراموش کرده‌اید پیروکسیکام را در ساعتی که لازم است مصرف کنید هر زمان که یادتان آمد آن‌را مصرف کنید ولی اگر زمان مصرف دوز بعدی دارو است مصرف دارو را دو برابر نکنید. دوز فراموش شده را مصرف نکنید و فقط دوز مربوط به این ساعت را استفاده کنید.
این دارو را بعد از خوردن غذا مصرف کنید و آن را  با یک لیوان پر از آب مصرف کرده و بعد از مصرف حداقل بمدت ده دقیقه دارز نکشید همچنین آن  را از دسترس بچه ها دور نگه دارید . پیروکسیکام را در جای خنک و خشک و دور از معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.

 

عوارض جانبی

اعصاب مرکزی:سردرد، خواب آلودگی ، کسالت، سرگیجه
قلبی-عروقی:ادم محیطی
پوست:خارش، بثورات پوستی،کهیر، حساسیت به نور
چشم و گوش: وزوز گوش،اختلالات شنوایی
دستگاه گوارش: ناراحتی اپی گاستر، تهوع، استفراغ،خونریزی شدید ، اسهال،یبوست، بی اشتهایی، نفخ،سوء هاضمه، خونریزی پنهان،زخم گوارشی ، زخم دهانی
ادراری-تناسلی:مسمومیت کلیوی
خون: کم خونی،آپلاستیک،آگرانولوسیتوز،ائوزینوفیلی،لکوپنی،ترومبوسیتوپنی ، طولانی شدن زمان انعقاد
سایر عوارض:افزایش آنزیمهای کبدی،مسمومیت کبدی

پیروکسیکام

 

تداخلات دارویی

مصرف همزمان با داروهای ضد انعقاد وداروهای ترومبولیتیک (مشتقات کومارین ،هپارین،استرپتوکیناز یا اوروکیناز)ممکن است موجب تشدید اثرات ضد انعقاد خون این داروها شود.
از آنجائیکه پروستاگلاندینها بر متابولیسم گلوکز اثر می گذارند، مصرف همزمان پیروکسیکام یا انسولین با داروی خوراکی کاهنده قند خون ممکن است موجب تشدید اثر کاهنده قند خون این داروها شود.پیروکسیکام ممکن است داروهایی را که پیوند زیادی به پروتئین دارند،از محل های خود جابجا سازند.مصرف همزمان با مشتقات کومارین،فنی توئین،وراپامیل یا نیفیدیپین، ممکن است سبب مسمومیت شود.پیروکسیکام ممکن است اثر بخشی داروهای کاهنده فشار خون و مدر را کاهش دهد.مصرف همزمان با داروهای مدر ممکن است خطر بروز مسمومیت کلیوی را افزایش دهد.

 

نظرات