راههای خانگی درمان گلودرد

0

راههای خانگی درمان گلودرد

درمان گلودرد : گلودرد یکی از مشکلات خیلی از افراد در جامعه است. گلودرد زمان و فصل مشخصی ندارد و ممکن است در تمام فصول امکان بروز این مشکل هست. ما در این بخش از از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما مطالبی در مورد درمان گلودرد آماده کردایم با ما همراه باشید.
برخی از گلودردها ممکن است دلایل ویروسی داشته باشند و برخی دیگر ممکن است به علت انتقال باکتری ها باشند.گلو درد بسیار مسری است و این بسیار مهم است که به سرعت پس از مشاهده اولین علائم به دنبال درمان آن باشیم.

گلودرد

گلودرد چیست؟

یک بیماری است که عامل ایجاد آن نوعی باکتری به نام استرپتوکوک است. گلودرد استرپتوکوکی دهان و لوزه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. لوزه‌ها، دو غده هستند که در قسمت گلو و در پشت دهان قرار دارند. گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند بر روی حنجره نیز اثرگذار باشد.

علایم گلودرد

نشانه‌های عادی گلودرد عبارتند از التهاب حلق، تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد ، چرک یا همان خلط گلو روی لوزه‌ها و تورم غدد لنفاوی. سر درد , استفراغ کردن یا بروز حالت تهوع , معده درد , درد عضلانی , خارش پوست بدن یا دهان یا حلق. این نشانه غیرعادی ولی ویژه‌است.
نشانه‌های بیماری در فرد مبتلا به گلودرد سه روز پس از برقراری تماس با فرد بیمار، بروز می‌کنند.

راههای پیشگیری از گلودرد

لیوان آب و یا ظروف خود را با دیگران به اشتراک نگذارید
استفاده از ضد‌عفونی‌کننده دست، هر زمان که آب و صابون در دسترس نیست
کاهش تماس با سطوح و اشیاء
کاهش قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا، از جمله؛ گرد‌و‌غبار، حیوانات و …
اجتناب از دود سیگار
نگه داشتن یک مرطوب‌کننده در خانه برای از بین بردن خشکی
یک رژیم غذایی نامناسب، می‌تواند باعث ایجاد ضعف در بدن شما شده و در پی آن، باعث بروز بیماری‌های عفونی گردد.

درمان خانگی گلودرد

در اولین قدم برای اینکه شدت گلودرد بیشتر نشود بهتر است اجازه ندهید هوای سرد و یا مایعات خنک به آن برسند. این باعث می شود تا زمان درمان کاهش پیدا کند و گلوی شما در شرایط بهتری باشد.

آب نمک

سرم نمکی یا آب نمک به کاهش گلودرد و ترشحات آن کمک می‌کند. یک قاشق چای خوری را در یک لیوان آب گرم بریزید و مخلوط کنید. هر محلول را سه ساعت یک بار غرغره کنید.

گلودرد

مایعات

استفاده از مایعات به خصوص زمانی که بیمار هستید و گلویتان ملتهب یا تحریک شده است، بسیار ضروری ومهم می‌باشد. شما باید به اندازه کافی مایعات بنوشید تا ادرارتان به رنگ شفاف یا زرد در بیاید. همین امر موجب می‌شود غشای مخاطی مرطوب گردد و بدن به آسانی با باکتری‌های موجود مبارزه نماید. بعد از نوشیدن مایعات خواهید دید که حس بهتری دارید. آنچه می‌نوشید به خودتان بستگی دارد. آب همیشه انتخاب بهتری بوده اما شما می‌توانید از آب میوه یا یک نوشیدنی شور همچون آب مرغ نیز استفاده کنید.

سیر

آلیسین یکی از عناصر فعال سیر تازه خرد شده است که دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد. برای اینکه از سیر خام بهره بگیرید آن را در غذا یا سالاد های خود رنده کنید .

لیموترش

لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلو درد یکی از آن‌هاست. لیموترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

گلودرد

جوش شیرین

جوش شیرین به خاطر خواص ضد باکتریایی‌اش به عنوان یکی از بهترین درمان‌های گلو درد به شمار می‌رود. یک فنجان آب را با شعله‌ی کم حرارت دهید. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه نمایید. آن‌ها را خوب به هم بزنید. این محلول را روزی سه مرتبه غرغره کنید.

چای

اگر از آب خوردن خسته شده‌اید، یک لیوان چای سبز گرم هم می‌تواند درمان گلو درد شما باشد. بهتر است به جای چای معمولی، دمنوش های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنید، چون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و عفونت‌ها را از بدن دور نگه می‌دارند. می‌توانید به چای‌تان یک قاشق چای‌خوری عسل هم اضافه کنید تا مزه‌ی چای بهتر شود و زودتر هم خوب شوید.

سوپ مرغ

یکی از درمان‌های قدیمی برای سرماخوردگی استفاده از سوپ مرغ است که می‌تواند گلو درد را تسکین دهد. سدیم موجود در آب مرغ خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند نشانه‌های درد را به سرعت تسکین دهد. زمانی که مریض هستید، سوپ مزیت دیگری نیز دارد. مصرف سایر مواد غذایی که نیاز به جویدن دارند ممکن است برای شما دردآور و سخت باشد، بنابراین خوردن یک غذای آبکی همچون سوپ برای گلودرد بسیار مفید خواهد بود. همچنین مصرف آن مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین خواهد کرد.

گلودرد

ویتامین C

ویتامین C نیز می تواند به شما در رفع گلو درد کمک کند. این ویتامین را می توانید از مرکباتی که در این فصل به میزان زیاد رشد می کند دریافت کنید. دقت داشته باشید که پرتقال و گریپ فروت را حتما در لیست میوه های هر روزه خودتان داشته باشید.

عسل

وقتی دچار گلو درد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. علاوه بر این، عسل تقویت کنندای طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن مناسب است. زمانی که بدن شما قویتر باشد بیماریتان زودتر بهبود می‌یابد.
لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

گلودرد

تذکر مهم : اگر با رعایت این کارها گلودرد شما در عرض چند روز بهتر نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر پزشک از داروهای درمان سریع گلودرد استفاده کنید.

نظرات