G6PD در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده G6PD

0

G6PD، در آزمایش خون به معنای آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز می باشد. آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز محیطی در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش G6PD چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر بیلی روبین در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

G6PD در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده G6PD

 

G6PD در آزمایش خون چیست؟

G6PD مخفف عبارت Glucose ۶ Phosphate Dehydrogenase و به معنای آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز است. این تست برای بررسی کمبود آنزیم G6PD در بیماران دچار همولیز پس از مصرف برخی داروهای و مواد غذایی اکسید کننده کاربرد دارد.

 

آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز چیست؟

این آنزیم یک نوع انزیم درونسلولی است که در گلبولهای سرخ هم یافت می شود این انزیم در گلبولهای سرخ یک انزیم کلیدی جهت حفظ غشای گلبولهای سرخ محسوب می شود چنانچه این انزیم کمبود و یا نایاب باشد همولیز گلبولهای سرخ خود بخود رخ میدهد و فرد دچار انمی ناشی از همولیز خواهد شد.

آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز

G6PD آنزیم مسیر سوخت و ساز گلوکز است. کمبود این آنزیم باعث رسوب هموگلوبین و تغییر غشای گلبول قرمز و بروز بیماری فاویسم می‌شود. فاویسم یا بیماری باقلایی یا G6PD بیماری ارثی خونی است که در اثر نقص آنزیم گلوکز ۶ فسفات دهیدروژناز ایجاد می‌شود.

 

علت بیماری فاویسم چیست؟

کمبود آنزیم گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز نوعی بیماری ارثی می‌باشد که گلبول‌های قرمز را به اکسیدان‌ها حساس می‌سازد. کمبود G6PD در برخی نواحی (آفریقا) ظاهراً به فراوانی قابل توجهی رسیده‌است (همانند بیماری سلول داسی) زیرا افراد هتروزیگوت برای کمبود آنزیم گلوکز ۶- فسفات دهیدروژناز را تا حدودی در برابر مالاریا مقاوم می‌کند.

بیماری فاویسم

ژن مربوط بر روی کروموزوم ایکس قرار دارد و تقریباً تمام بیماران مرد هستند. بیشتر زنان هتروزیگوت علامت بالینی ندارند ولی گاهی به دلیل قانون لیون (غیرفعال شدن اتفاقی کروموزم X) زنان هتروزیگوت نیز علامت‌دار می‌شوند.

 

تفسیر روان G6PD در آزمایش خون

نتیجه آزمایش G6PD کیفی در آزمایشگاه وحید بصورت طبیعی: Sufficient و غیر طبیعی: Insufficient می باشد.

 

علل افزایش G6PD

  • آنمی مگالوبلاستیک درمان نشده
  • ترومبوسایتوپنی پورپورا
  • پرکاری تیروئید
  • هپاتیت های ویروسی

 

علل کاهش G6PD

  • افرادی که کمبود G6PD دارند، پس از مواجهه با باقالا یا مصرف برخی داروها دچار آنمی همولیتیک می شوند
  • آنمی همولیتیک غیر اسفروسیتیک ارثی
  • بیماری همولیتیک غیر ایمونولوژیک در نوزادان (بیشتر در کشورهای آسیایی و مدیترانه)

نظرات