HBA1C در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده HBA1C

0

HBA1C، در آزمایش خون به معنای هموگلوبین گلیکوزیله می باشد. هموگلوبین گلیکوزیله در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش HBA1C چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر بیلی روبین در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

HBA1C در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده HBA1C

 

HBA1C در آزمایش خون چیست؟

HBA1C مخفف عبارت Glycated Hemoglobin و به معنای هموگلوبین گلیکوزیله می باشد. HbA1C تست آزمایشگاهی ساده ای است که میانگین میزان قند موجود در خون فرد را در ۳ ماه گذشته نشان می دهد. آزمایش هموگلوبین ای وان سی (HbA1C ) نشان می دهد که قند خون فرد مبتلا به دیابت در طول این مدت به میزان نرمال نزدیک بوده یا از میزان نرمال بسیار بالاتر است. با این روش پزشک معالج ، قادر به بررسی کیفیت کنترل قند خون بیماران می باشد.

 

HBA1C چیست؟

در گلبولهای سرخ انواع مختلفی از هموگلوبین ها وجود دارد که بیشترین غلظت را در افراد بالغ هموگلوبین نوع A تشکیل میدهد اما مقدار کمی از این نوع توسط کربوهیدراتها گلیکوزیله می شود که به آن HBA۱C میگویند این نوع از هموگلوبین در افراد دیابتیک غلظت بیشتری دارد و در واقع نشان دهنده میزان قند خون این افراد طی دو سه ماه گذشته می باشد.

 

تفسیر روان HBA1C در آزمایش خون

برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲، مقدار HbA1c باید زیر ۷% بماند، یعنی به صورت ایدئال کمتر از ۷درصد گلبول های قرمز باید گلیکوزیله شده باشند (یعنی به قند خون چسبیده باشند). HbA1c بالاتر از ۸% نشان می دهد که باید احتیاط کرد و بیشتر مراقب قند خون بود. در افراد بزرگسالی که دیابت ندارند، HbA1c معمولا بین ۴ تا ۶% است.

تفسیر HBA1C در آزمایش خون

هر چه مقدار HbA1c در مبتلایان به دیابت پایین تر باشد، خطر هیپوگلیسمی (افت قند خون) بالاتر است. بنابراین برای تفسیر نتایج آزمایش، این عامل و عوامل دیگری مثل بارداری، مد نظر قرار می گیرند.

 

رنج نرمال HbA1C چقدر است؟

برای کسی که دیابت ندارد، سطح آزمایش هموگلوبین a1c نرمال زیر ۵/۷ درصد است. کسی که دیابت کنترل نشده برای یک مدت طولانی داشته ممکن است سطح آزمایش هموگلوبین A1C بیشتر از ۸ درصد داشته باشد. زمانی که تست آزمایش هموگلوبین a1c برای تشخیص دیابت استفاده می شود، یک سطح A1C از ۶/۵ درصد و یا بالاتر در دو نوبت جداگانه نشان می دهد که شما مبتلا به دیابت هستید. نتیجه بین ۵/۷ و ۶/۴ درصد پیش دیابت در نظر گرفته می شود، که نشان می دهد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید.

رنج نرمال HbA1C

برای بسیاری از مردم که قبلا دیابتشان تشخیص داده شده، سطح A1C از ۷ درصد و یا کمتر از این مقدار، معمولا هدف درمانی هستند. هدف های بالاتر تا ۸ درصد ممکن است برای برخی از افراد مناسب باشد. اگر سطح A1C شما بالاتر از هدف است، پزشک شما ممکن است یک تغییر در برنامه درمانی دیابت به شما توصیه کند. به یاد داشته باشید در سطح بالاتر، احتمال ابتلا به عوارض دیابت بالاتر است.

 

علل افزایش HbA1C

  • هایپرگلایسمی غیر دیابتیک (مانند سندرم کوشینگ، پاسخ استرسی حاد، گلوکاگونوما، آکرومگالی، درمان با کورتیکواستروئیدها، فئوکروموسیتوما)
  • بیمار دیابتیک
  • بارداری
  • اسپلنکتومی

 

علل کاهش HbA1C

  • خون ریزی مزمن
  • نارسایی مزمن کلیوی
  • آنمی همولیتیک

نظرات