MCV در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده MCV

0

MCV، در آزمایش خون به معنی حجم متوسط گلبول قرمز خون می باشد. MCV در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش حجم متوسط گلبول قرمز خون چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش MCV، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر MCV در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

MCV در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده MCV

 

MCV در آزمایش خون چیست؟

MCV مخفف عبارت MEAN CORPOSCULAR VOLUME و به معنی حجم متوسط گلبول های قرمز خون است. میزان MCV در دوره‌های مختلف زندگی فرد متفاوت است و با رشد فرد میزان آن کاهش می‌یابد. واحد اندازه‌گیری MCV فمتو لیتر است. رنج نرمال MCV بین ۸۰ تا ۹۶ فمتو لیتر است. اگر عدد به دست آمده پایین‌تر از رنج معمولی باشد به آن میکروسیت و اگر عدد به دست آمده بالاتر از حد معمولی باشد به آن ماکروسیت میگویند.

 

گلبول قرمز چیست؟

گلبول قرمز خون یا «اریتروسیت‌» (Erythrocyte) یکی از سلول‌های خونی و دارای هموگلوبین است. این سلول‌ها، در مهره‌داران وظیفه انتقال اکسیژن و دریافت دی اکسید کربن را در میان بافت‌های مختلف بر عهده دارد.

 

تفسیر روان MCV در آزمایش خون

با استفاده از MCV می توانیم گلبول های قرمز را از نظر حجم در سه گروه Normocyte ، Microcyte و Macrocyte قرار دهیم. RBC های محـدوده fl 96-80 = Normocyte هستند، بالای ۱۰۰ ماکروسیت و زیر ۸۰ میکروسیت هستند.

برای اینکه بتوانیم MCV را درست تفسیر کنیم باید تغییرات آن را در دوره های مختلف زندگی بدانیم:

در بدو تولد MCV معادل fl 118-103 است، سپس به موازات رشد کودک MCV کاهش می یابد
در یک سالگی به کمترین حد خود می رسد و میزان آن به fl 8 ± ۷۸ می رسد.
نکته: باید بدانیم که ایندکس های خونی در هر شخصی ثابت است و تغییراتش نباید از ۱ ± تجاوز کند مثلاً اگر MCV فردی fl 85 است، با آزمایش های متعدد باید بین fl 86-84 باشد و اگر فرضاً میزان آن ۷۵ شود باید همه چیز مجدداً بررسی شود، با استفاده از فرمول DF 1 و Mentzen index در مطب می توان از MCV برای تشخیص فقر آهن از تالاسمی استفاده کرد.

تفسیر MCV در آزمایش خون

اگر DF منفی بود تالاسمی و اگر مثبت بود فقر آهن است.
DF=MCV-RBC-(5 × Hb)-3.4
MI= MCV/RBC
اگر MI زیر عدد ۱۳ باشد تالاسمی و اگر بالای عدد ۱۳ باشد فقر آهن است.
MCV معدل اندازه RBC را به ما نشان می دهد؛ یعنی ممکن است اگر MCV فردی مثلاً fl 80 باشد، RBC کوچک، بزرگ، یا نرمال داشته باشیم ؛حال چه فاکتوری می تواند به ما نشان بدهد که چه میزان RBC های کوچک یا بزرگ داریم، این فاکتور RDW نام دارد.

 

علل افزایش MCV

  • کم کاری تیروئید
  • کمبود ویتامین د
  • فشار خون بالا

 

علل کاهش MCV

  • کمبود و فقر آهن
  • کمبود ویتامین اسیدفولیک و ب ۱۲
  • نخوردن گوشت قرمز و پختن بیش از حد سبزیجات
  • قرار گرفتن فرد در معرض سرب

 

چطور گلبول های قرمز خون را افزایش دهیم ؟

  • مصرف غذاهای حاوی آهن مانند عدس، لوبیا، سبزیجات، آجیل، گوشت، جگر و…
  • مصرف اسید فولیک مانند غلات سبوس دار، سبزیجات برگ سبز ( اسفناج،)، حبوبات، آجیل و…

 

نظرات