MCH در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده MCH

0

MCH، در آزمایش خون به معنی وزن متوسط هموگلوبین خون می باشد. MCH در آزمایش خون چیست؟ تفسیر و نتیجه آزمایش وزن متوسط هموگلوبین چیست؟ در ادامه به توضیح کامل تر آزمایش MCH، علل افزایش و کاهش آن و نتیحه و تفسیر آن به زبان ساده می پردازیم. برای مشاهده نتیجه و تفسیر MCH در خون با مجله اینترنتی حرف تازه در این بخش همراه باشید.

MCH در آزمایش خون چیست؟ تفسیر ساده MCH

 

MCH در آزمایش خون چیست؟

MCH مخفف عبارت Mean Corpuscular Hemoglobin و به معنی وزن متوسط هموگلوبین های خون است. توجه داشته باشید سطح MCH نباید با سطح MCHC اشتباه شود. سطح MCH میانگین میزان هموگلوبینی است که در هر سلول گلبول قرمز وجود دارد. MCHC میانگین وزن هموگلوبینی است که بر اساس حجم سلول گلبول قرمز اندازه‌گیری شده است. هر دو نمایانگر سلامتی هموگلوبین در سلول می‌باشند.

 

هموگلوبین خون چیست؟

هموگلوبین (Hemoglobin) (که به اختصار Hb نامیده می‌شود) یک متالوپروتئین یا پروتئین فلزی، حاوی اکسیژن در سلول‌های قرمز خون است که در پستانداران و تقریباً سایر مهره‌داران یافت می‌شود. برخی بی‌مهرگان نیز در حمل و نقل اکسیژن از هموگلوبین استفاده می‌کنند، مانند کرم‌های آنلیدی که هموگلوبین را در خون خود حل می کنند.

هموگلوبین خون چیست؟

علاوه بر این، Hb به عنوان حامل برای انتقال اکسیژن در مراحل آبی زندگی لاروی برخی حشرات نیز مشاهده شده است. تنها تعداد معدودی از مهره‌داران، مانند لارو مارماهی و برخی از گونه‌های یخ ماهیان قطب جنوب، فاقد هموگلوبین هستند. هموگلوبین کارآمدترین حامل اکسیژن به شمار می‌آید که تاکنون شناخته شده است.

 

تفسیر روان MCH در آزمایش خون

یکی از کاربرد‌های آزمایش CBC آگاهی از سطح MCH می‌باشد. سطح نرمال MCH حدود ۲۷ تا ۳۳ پیکوگرم در هر سلول در بزرگسالان می‌باشد. این ارقام می‌تواند بر اساس دستگاهی که برای اندازه گیری تست استفاده شده است متغیر باشد. این رقم در کودکان خردسال متفاوت است. یک فرد با سطح MCH پایین چیزی حدود ۲۶ پیکوگرم در هر سلول را نشان می‌دهد. فرد با سطح MCH بالا حدود ۳۴ پیکوگرم در هر سلول را نشان می‌دهند، که همگی میانگین غلظت را مشخص می‌کنند.

تفسیر MCH در آزمایش خون

اگر عدد به دست آمده در جواب آزمایش، کمتر از ۸۰ فمتو لیتر باشد باید بدانید MCV شما از نوع میکروسیت است. علت MCV پایین را باید کاهش هموگلوبین در خون بدانیم. اگر عدد به دست آمده در جواب آزمایش بیشتر از ۹۶ باشد، میزان MCV خون بالا رفته است و علت آن افزایش هموگلوبین در خون است که به این حالت ماکروسیت می‌گویند. در ماکروسیت میزان پلاکت خون افزایش می‌یابد و سبب بالا رفتن MCV می‌شود.

 

علل افزایش MCH

  • اختلاات تیروئیدی
  • کمبود ویتامین د
  • فشار خون بالا
  • مصرف مشروبات الکلی

 

علل کاهش MCH

  • کمبود فقر آهن
  • کمبود ویتامین اسیدفولیک و ب ۱۲
  • نخوردن گوشت قرمز و پختن بیش از حد سبزیجات
  • قرار گرفتن فرد در معرض سرب
  • خونریزی

نظرات