بیوگرافی و افتخارات محمدرضا نوایی مربی و گزارشگر کشتی + درگذشت و علت مرگ

0

بیوگرافی و افتخارات محمدرضا نوایی مربی و گزارشگر کشتی + درگذشت و علت مرگ

محمدرضا نوایی کشتی گیر پیشکسوت زاده ۹ آذر ۱۳۲۷ در تهران ،درگذشت ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ بر اثر کرونا. مروری داریم بر بیوگرافی و عکس های جوانی تا درگذشت و تصاویر ورزشی و افتخارات و مدال ها و همسر و فرزندانش و مراسم تشییع وی را در این بخش از مجله حرف تازه میخوانید.

بیوگرافی و افتخارات محمدرضا نوایی مربی و گزارشگر کشتی + درگذشت و علت مرگ

بیوگرافی محمدرضا نوایی

محمدرضا نوایی زادهٔ ۹ آذر ۱۳۲۷ در تهران، ایران – درگذشته ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، دارای قد ۱٫۶۹ متر که در ورزش کشتی فعالیت می کرد از پیشکسوتان کشتی آزاد و مربی کشتی بود و دارنده مقام قهرمانی جهان و ملی پوش کشتی آزاد ( وزن ۶۲ کیلوگرم ) در سالهای دور بود

وی مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جهان ۱۹۷۳ و بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ در تهران و همچنین شرکت در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶ را در کارنامه داشت.

درگذشت و علت مرگ محمدرضا نوایی

مرحوم نوایی در ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ درگذشت .

فعالیت های مربی‌گری

او به عنوان سرمربی تیم ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۸ و کمک مربی این تیم در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۲، مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۹۰، ۱۹۹۱، ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ فعالیت کرد. نوایی همچنین سرمربی تیم اندونزی در رقابت‌های قهرمانی جهان ۱۹۷۸ بود.

مرحورم نوایی همواره یکی از چهره های خوشنام کشتی ایران بشمار می آمد .

افتخارات محمدرضا نوایی مربی کشتی

خانواده و زندگی شخصی

استاد محمدرضا نوایی متولد ۹ آذر ۱۳۲۷ در تهران دارای سه خواهر به دنیا امد، پدرش فوتبالیست و عضو تیم فوتبال باشگاه شرق در نیمه اول دهه ۴۰ بود که همیشه نوایی را حمایت میکرد.

همسر محمدرضا نوایی کیست

ایشان سالها پیش ازدواج کرده و آرش نوایی فرزند این کشتی گیر پر افتخار است

از فوتبال تا کشتی

از ۵ سالگی پدرم مرا به امجدیه میبرد با اینکه از فوتبال چیزی نمیدانستم ولی از تماشای آن خوشم می آمد ولی نه آنقدر که خود بخواهم فوتبالیست شوم اما چون پدرم فوتبالیست بود , یکسره در خانه و اجتماعات خانوادگی از فوتبال و صجنه های رقابتهای مختلف صحبت میکرد و بدین صورت خواسته یا نا خواسته در جمع ورزشها , من زودتر از همه با فوتبال آشنا شدم  و نخستین بار که یادمه سال ۳۸ – ۱۳۳۷ بود که پدرم مرا به مسابقه کشتی برد

درگذشت و علت مرگ محمدرضا نوایی آزادکار کشتی

سوابق کشتی

در دبیرستان دکتر قریب با یکی از همشاگردی ها ( عبدالله انتظاری ) به تمرینات کشتی می رفت و در شهریور ماه ۱۳۴۳ در یک دوره مسابقه که میان نفرات مبتدی باشگاه برگذار میشد عنوان چهارم را کسب کرد

پدر با رفتن من به باشگاه مخالفت کرد آنگونه که نزدیک به ۱۰ ماه توی خونه حرفی از کشتی نزدم چرا که والدینم معتقد بودند که کشتی مرا از تحصیل دور خواهد کرد و با فرارسیدن ماه مهر بار دیگر از رفتن به کشتی منع شدم ،اما با وساطت غفوریان به کشتی برگشتم

گزارشگر کشتی

نوایی اطلاعات بسیار زیادی از کشتی ایران داشت و از او به عنوان دایره المعارف کشتی ایران یاد می کردند.نوایی همچنین در کار گزارشگری کشتی سالها با صدا و سیما همکاری می کرد.

گزارش های خاطره انگیز او برای دهه متولدین پنجاه و قبل از آن هیچ گاه از یاد نمی رود. شاید اوج گزارش های مرحوم نوایی را بتوان در فینال کشتی سنگین وزن جهان بین علیرضا سلیمانی از ایران و بوم گارتنر آمریکایی دانست.

جایی که سلیمانی توانست پس از سالها مدال وزن ۱۳۰ کیلوگرم آن سالهای کشتی جهان را برای کشورمان به دست آورد.

صدای محمدرضا نوایی بر روی کشتی های خاطره انگیز امیر و رسول خادم، عباس جدیدی، رضا سیم خواه و… نیز یادآور خاطرات شیرینی برای علاقمندان به کشتی است.

یکی از پیشکسوتان دوبله کشورمان سالها پیش صدای مرحوم نوایی را آن قدر توانمند می دانست که معتقد بود او می تواند در دوبله هم موفق باشد.

سوابق محمدرضانوایی کشتی گیر پیشکسوت

افتخارات

برنز تهران ۱۹۷۳ ۶۲ ک‌گ
بازی‌های آسیایی
برنز تهران ۱۹۷۴ ۶۲ ک‌گ

افتخارات مربیگری

۳ مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۷۳، تهران
۳ بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴، تهران
۲ بازی‌های دانشجویان جهان ۱۹۷۳، مسکو

نظرات