ماهواره اینترنت spacex و اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس چیست

0

ماهواره اینترنت اسپیس ایکس spacex به مدار زمین فرستاده شد و اکنون شرکت اسپیس‌ایکس در سایت استارلینک از مردم دعوت می‌کند تا برای آزمایش سرویس بتا اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس ثبت‌نام کنند. در ادامه نحوه ثبت نام در ایران و زمان فعال شدن اینترنت ماهواره ای در ایران را در مجله حرف تازه میخوانید.

آدرس سایت و نحوه ثبت نام ماهواره اینترنت اسپیس ایکس spacex در ایران

 

ماهواره اینترنت اسپیس ایکس spacex چیست

شرکت اسپیس‌ایکس با موفقیت روز شنبه ۲۴ خرداد یک مجموعه ۵۸‌ تایی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را به همراه سه ماهواره کوچک رصد زمین را به مدار کره زمین فرستاد.

یک موشک فالکون ۹ حاوی این ماهواره‌ها از سکوی پرتاب ۴۰ در پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا پرتاب شد و این دومین پرتاب موشک فالکون ۹ در ماه ژوئن است. قبلا یک موشک فالکون ۹ سفینه سرنشین‌دار دراگون را به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده بود.

با اضافه شدن ۵۸ ماهواره اینترنتی استارلینک به ماهواره‌های قبلی شمار کلی این مجموعه در مدار زمین به ۵۴۰ ماهواره می‌رسد. اسپیس‌ایکس قصد دارد شمار این ماهواره‌های کوچک را به هزاران برساند.

پوشش اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس در ایران

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس گفت: شماره ماهواره‌های استارلینک در مدار کره زمین دست کم باید به ۸۰۰ برسد تا امکان پوشش اینترنتی برای مشتریان در آمریکا و کانادا فراهم شود. این سرویس اینترنتی پس از آن به سایر نقاط جهان هم ارائه خواهد شد. تصور می‌رود مجموعه اولیه ماهواره‌های استارلینک شامل ۱۲۰۰۰ ماهواره باشد.

شرکت اسپیس‌ایکس در طول سال گذشته بیش از ۵۰۰ ماهواره را به مدار کره زمین فرستاده است تا مجموعه استارلینک را بسازد که هدفش دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در عملا هر نقطه‌ای از سیاره ما است.

اکنون شرکت اسپیس‌ایکس در سایت استارلینک از مردم دعوت می‌کند تا برای آزمایش سرویس بتا اینترنت ماهواره‌ای ثبت‌نام کنند.

هنگامی که در این سایت ای‌میل و کد پستی‌تان را ثبت می‌کنید، استارلینک پیامی برای شما می‌فرستد به این مضمون: «استارلینک برای عرضه اینترنت پهن‌باند با سرعت بالا به مکان‌هایی که دسترسی به اینترنت در آنها قابل‌اتکا نیست یا گران قیمت است یا اصولا دسترسی به اینترنت ندارند، طراحی شده است. انتظار می‌رود آزمایش خصوصی بتا در این تابستان شروع شود، سپس آزمایش عمومی بتا از عرض‌های جغرافیایی بالاتر شروع می‌شود.»

اگر به عنوان آزمایش‌کننده بتا انتخاب شوید، یک ترمینال کاربری با آنتن دیسک مسطح دریافت می‌کنید که قطری حدود نیم‌متر دارد. آنتن این ترمینال به طور خودکار در جهت بهترین سیگنال ماهواره‌ای قرار می‌گیرد.

هنوز روشن نیست که چه تعداد افراد برای آزمایش بتا انتخاب می‌شوند یا چگونه این افراد به کار گرفته خواهند شد.

ماهواره اینترنت اسپیس ایکس spacex چیست

 

ثبت نام اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس spacex در ایران

پس مدت ها ثبت نام ماهواره اینترنتی در ایران هم امکانپذیر شده و شرکت آمریکایی اسپیس ایکس ارسال درخواست از ایران برای از استفاده از اینترنت ماهواره ای این شرکت را وبسایت این شرکت فعال کرده است.

پیشتر شرکت های آمریکایی به دلیل تحریم این خدمات را به مردم ایران ارائه نمی دادند به طوری که نام ایران در لیست کشورهایی که امکان ارسال درخواست داشتند نبود اما در حال حاضر انکان انتخاب ایران از طریق گوگل مپ وجود دارد.

حالا با مراجعه به سایت استارلینک می‌توان با وارد کردن آدرس محل زندگی از آخرین به‌روزرسانی‌های مرتبط با پروژه ماهواره‌های اینترنتی اسپیس‌ایکس و دسترسی به خدمات اینترنت ماهواره‌ای این شرکت در نواحی مختلف جهان از جمله ایران مطلع شد.

ارسال درخواست ثبت نام

پس از ارسال درخواست، کاربر ایمیلی از طرف اسپیس‌ایکس دریافت می‌کند که در آن به تلاش این شرکت برای ایجاد دسترسی به خدمات اینترنت پرسرعت در سراسر جهان اشاره شده است؛ تلاشی که به‌خصوص برای بهره‌مندی مردم در مناطقی صورت می‌گیرد که دسترسی آن‌ها به اینترنت با مشکل مواجه است و یا استفاده از آن گران تمام می‌شود.

در این پیام خطاب به کاربر آمده که در صورت قرار گرفتن ناحیه سکونت وی در مناطق تحت پوشش نسخه آزمایشی این خدمات، اطلاع‌رسانی در این مورد انجام خواهد شد. همچنین کاربر در مورد پیشرفت‌های پروژه استارلینک در آینده اخباری را دریافت می‌کند. گفتنی است اسپیس‌ایکس قصد دارد اواخر تابستان جاری ارائه اینترنت را به‌صورت آزمایشی به برخی از کاربران منتخب آغاز کند.

بر اساس اطلاعات بیشتری که کاربران وبسایت ردیت (Reddit) به‌دست آورده‌‌اند، این نسخه ابتدا در مناطق شمال ایالات متحده، جنوب کانادا و برخی نواحی روستایی در ایالت واشینگتن در دسترس خواهد بود.

نظرات