نحوه نگهداری از عروس هلندی در خانه + لیست غذا و مضرات و درمان بیماری

1

نحوه نگهداری از عروس هلندی در خانه + لیست غذا و مضرات و درمان بیماری

هر آنچه که باید درباره نگهداری عروس هلندی در خانه بدانید از آموزش جوجه کشی زمان تخم گذاری تا نحوه تشخیص نره و ماده بودن و آموزش حرف زدن به عروس هلندی و لیست اسامی و مضرات و درمان انواع بیماری و پاسخ به سوالات مهم درباره روش نگهداری علت قهر کردن این پرنده را در مجله حرف تازه مشاهده کنید

نحوه نگهداری از عروس هلندی در خانه + لیست غذا و مضرات و درمان بیماری

آشنایی با عروس هلندی

عروس هلندی، یا کوکاتیل عضوی از خانواده طوطی های کاکل سفید است که اصالت اصلی آن به کشور استرالیا بر می گردد. این پرنده زیبا، از محبوب ترین پرندگان زینتی است که به رنگهای مختلفی مانند خاکستری، سفید، ابلق، زرد، صورتی، زرد مایل به سبز، نارنجی و… دیده می شود.
روی سر عروس هلندی، کاکلی بلند و زیبا قرار دارد و پرنده ای خون گرم است

شرایط نگهداری عروس هلندی در خانه

مکان نگهداری عروس هلندی تقریبا شبیه به محیط نگهداری قناری ها می باشد که به نکات زیر توجه داشته باشید:

• خرید یک قفس مناسب برای پرنده و بهتر است قبل از آوردن به خانه خود، محل زندگی او را مشخص کنید تا بعد از آمدن عروس هلندی، مجبور به جا به جایی متعدد او نشوید؛ زیرا در این صورت، عروس هلندی ممکن است استرس بگیرد.

• در هنگام انتخاب قفس توجه داشته باشید که قفس پرنده باید به اندازه ای بزرگ باشد تا او بتواند به راحتی در آن بال بزند و آزادی عمل داشته باشد.

• مکان نگهداری عروس ها نباید تاریک باشد. یعنی بهتر است کمی روشنایی به داخل قفس پرنده تابیده شود؛ زیرا اگر محیط تاریک باشد، پرنده با کوچکترین صدایی می ترسد و خود را به اطراف قفس می کوبد.
• باید به دور از باد کولر و باد پنکه باشد. در نتیجه اگر قفس پرنده در کنار پنجره است، بهتر است درب پنجره را ببندید.

• قفس پرنده نباید در معرض نور شدید خورشید قرار داشته باشد؛ زیرا نور و گرمای آفتاب، عروس هلندی را تلف می کند.

• حداقل ارتفاع قفس این پرنده از زمین، یک متر است.

• محل قفس عروس هلندی را در هال یا پذیرایی خانه و جاهای شلوغ منزل خود قرار دهید تا ترس پرنده از انسانها بریزد.

• بدترین مکان برای نگهداری، آشپزخانه است؛ زیرا در این مکان، گازها و بوهای مختلف پخش می شود و ممکن است باعث ناراحتی پرنده ها شود

• پاسیو، یکی از مکانهای عالی برای نگهداری از عروس هلندی است.

همه چیز درباره شرایط نگهداری از عروس هلندی در خانه

دمای محیط

عروس هلندی، در هوای سرد و هم در هوای گرم می توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند. بهترین بازه دما برای نگهداری از عروس هلندی، بین ۲۷ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. در تابستان و برای خنک نگه داشتن بدن پرنده، می توانید آنها را هر روز یا یک روز در میان استحمام کنید.
برای رطوبت محیط نیز میتوانید گاهی دستمال نمدار روی قفس بیندازید.

قیمت عروس هلندی چند است

انواع مختلف عروس هلندی در بازار موجود است که از نظر سن، جثه و رنگ با یکدیگر فرق دارند. پرنده های بالغ بین ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارند

آموزش حرف زدن به عروس هلندی

این پرنده های زیبا در صورت آموزش و تمرین ،میتوانند حرف بزنند و قدرت تکلم و یادگیری دارند، اما نه به اندازه کاسکو ها! آنها می توانند کلماتی را یاد بگیرند و با وضوح ۶۰ الی ۷۰ درصد تکرار کنند.

برای داشتن یک عروس هلندی سخنگو، باید او را از زمان جوجه گی پرورش دهید و حتما باید تنها باشد.
دقت کنید که آموزش عروس هلندی های بالغ و آنهایی که به صورت جفت نگه داری میشود فایده ندارد.

تشخیص نر و ماده عروس هلندی

جنس نر این پرنده ها پر سر و صداتر و با استعدادتر هستند و قدرت یادگیری بالایی دارند و اگر اموزششان بدهید می توانند برقصند. اما در مقابل عروس ماده آرام تر هستند و خرابکاری کمتری دارند

کوکاتیل خاکستری ماده روی پرهای زیر دمشون علامتهایی به شکل راه راه دورنگ دارن.
در عروس های لوتینو که زرد یا سفید هستن این علامتها زرد کمرنگه و زیر بال و دمشون قرار داره.
از طرفی لکه‌ها و رنگ‌های سر و بدن پرنده نر همیشه پررنگ تر و مشخص‌تر از پرنده ماده است.

لیست غذای عروس هلندی و نحوه غذا دادن

آیا نگهداری کوکاتیل در خانه باعث آسم می شود؟

پرندگان در مواقعی از سال دچار پر ریزی می شوند و گرده های ریزی نیز در هنگام تکاندن خود در محیط پراکنده می کنند. در صورت رعایت موارد بهداشتی و تهویه هوای محیط، امکان نفوذ این گرده ها به داخل ریه ها از بین خواهد رفت، اما کسانی که بیماری آسم دارند، احتیاط کنند.

‌نیازی به زدن واکسن نیست

زدن واکسن هیچ کارایی در واکسیناسیون طوطی سانان نخواهد داشت. بنابراین از واکسن زدن عروس هلندی خود جدا خودداری کنید و به جای این کار ضمن رعایت بهداشتی محیطی و تغذیه ای از تماس او با سایر موجودات و پرنده ها خودداری کنید و همواره هوای اتاق پرنده را تهویه کنید.

شپش عروس هلندی

این پرنده ها نیز دارای شپش های مخصوص به خود را دارند که در صورت عدم رعایت بهداشت محیطی احتمال مبتلا شدن عروس هلندی ها به شپشک بسیار بالاست.
بنابراین در صورت مشاهده موجودات ریز متحرک روی بال های پرنده و خارش شدید پرها توسط او سریعا به دامپزشک مراجعه شود.

نگهداری عروس هلندی برای زن باردار خطرناک است؟

با توجه به اینکه پرنده ها حامل باکتری ها و ویروس های خاص خود هستند، بنابراین در صورت تماس زن باردار با پرنده امکان سرایت این باکتری ها وجود دارد. پس در این دوران پرنده را به کس دیگری بسپارید.

تخم گذاری و بارداری عروس هلندی

پس از اولین جفت گیری، دو هفته طول خواهد کشید تا عروس ماده اولین تخم خود را بگذارد. از نشانه های باردار بودن عروس هلندی می توان به ورم زیر شکم و پاهای با فاصله آنها اشاره کرد. هم چنین پرنده ماده به کرّات به داخل لانه می رود و پرنده نر او را در داخل لانه تغذیه می کند.

عروس ها در سن ۱۸ ماهگی به سن بلوغ می رسند و قادر به جفت گیری و تولید مثل خواهند بود. اگر چه که در سن ۵ الی ۶ ماهگی نیز می توان نشانه هایی از بلوغ جنسی را در آنها یافت، ولی برای تولید تخم هایی نطفه دار و جوجه کشی از آنها باید عروس هلندی هایی به سن ۱۸ ماهگی برسند.

غذای عروس هلندی چیست

این پرنده در طبیعت از انواع میوه ها و دانه های وحشی، حشرات و موجودات ریز زنده مانند کرم ها و … تغذیه می کنند. اما از انواع میوه ها و سبزیجات، تخم مرغ و سینه مرغ آب پز شده و غذای مخصوص و از تخم کتان، ارزن، شاهدانه، تخمه آفتابگردان، حبوبات پخته، میوه، انواع سبزیجات و ذرت بو داده برای غذا دادن به آنها استفاده کنید.

انواع جوانه ها
اسفناج
سیب زمینی آب پز
کلم بروکلی
گوجه فرنگی
لبو آب پز
کدو تنبل
هویج رنده شده
سیب
گلابی
گیلاس
توت فرنگی
کلم کیل
ریحان
خیار
موز

نحوه نگهداری از جوجه عروس هلندی دز خانه

نگهداری از جوجه عروس هلندی

اگر خود کوکاتیل اقدام به جوجه کشی از تخم ها کرده باشد، بنابراین هنگام بیرون آمدن جوجه ها احساس مادری به او دست خواهد داد و با استفاده از غذای موجود در چینه دان خود جوجه ها را تغذیه می کند، در این دوره بهتر است مادر جوجه ها را با استفاده از تخم مرغ آب پز، دانه ها و غلات پودر شده و پلت های مخصوص دوره رشد تغذیه کنید.

اما اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه نموده اید، با استفاده از سرلاک های مخصوص عروس هلندی و سرنگ، آنها را تغذیه کنید

علت لرزش و لرزیدن کوکاتیل

این حالت در اکثر عروس ها اتفاق می افتد و علت های مختلفی می تواند داشته باشد. ترس، تغذیه نامناسب، بیماری و افزایش سن و تغییرات شدید دما از علت های این عارضه می باشد.

علت گاز گرفتن

زمانی که عروس هلندی تان را تازه خریده باشید و هنوز به شما عادت نکرده باشد، ممکن است برای دفاع از خود و دور کردن شما، انگشت تان را گاز بگیرید و در برخی مواقع اگر به قسمت هایی حساس از بدنش دست بزنید، برای مانع شدن شما، انگشت تان را گاز خواهد گرفت.

آموزش حرف زدن به کوکاتیل

درمان بیماری عروس هلندی

اگر به تازگی پرنده را خریداری کرده اید، ممکن است هنوز به محیط عادت نکرده باشد و استرس و ترس مانع از غذا خوردن او شود، بنابراین بهتر است انواع دانه ها، سبزی ها و میوه را در اختیارش قرار دهید تا به غذا خوردن ترغیب شود. در برخی مواقع بیماری پرنده مانع از غذا خوردن او می شود.

چرا عروس هلندی جوجه خود را میکشد؟

در برخی از مواقع عروس هلندی شما از تغذیه کافی برخوردار نیست و برای تغذیه خود جوجه ها را می خورد
در برخی مواقع نیز عروس های جوان که تاکنون تجربه بزرگ کردن جوجه ندارند، جوجه های خود را می خورند
عامل سوم نیز باکتری ها و ویروس ها می باشد، بیمار بودن عروس مادر نیز در خورده شدن جوجه ها توسط او دخالت دارد.

زمان خواب عروسهای هلندی

عروسهای هلندی وزانه نیاز به ۱۴ ساعت استراحت دارند، چراغ اتاق آنها باید از ساعت ۱۰ شب خاموش شده و ساعت ۸ صبح باید از خواب بیدار شوند. در صورتی که خواب آلودگی مدام دارند، می توان به خستگی و کم خوابی او شک کرد.

هم چنین وقتی که عروس هلندی ها به محیط جدیدی وارد می شوند و به آن محیط عادت ندارند، ترجیح می دهند در اوقات استراحت بخوابند. اگر پرنده شما از اشتهای کاملی برخوردار است و مدفوع آبکی ندارد و اثری از لرزش و عطسه نیست، این خواب آلودگی مشکلی ایجاد نمی کند و طبیعی است.

اسم پرنده‌مون رو چی بگذاریم؟

اسامی پیشنهادی زیر برای عروسها را مشاهده کنید

اسامی مناسب برای عروسهای کوکاتیل

عمر عروس هلندی

طول عمر این پرنده ها بین ۱۶ الی ۲۵ سال می باشد و حتی گزارش هایی از عروسی هلندی هایی ۳۲ ساله نیز به ثبت رسیده است، طول عمر این پرنده ها بستگی به شرایط زندگی و تغذیه ای، نحوه رسیدگی و کیفیت محیط متفاوت خواهد بود.

مضرات عروس هلندی

عروس ها نمی توانند لبنیات را هضم کنند، بنابراین از دادن پنیر، ماست، کره و هر ماده لبنیاتی دیگری به پرنده خودداری کنید. هم چنین مواد شیرین و بسیار شور و یا بسیار چرب مانند شکلات، چیپس و پفک برای آنها بسیار مضر است و می تواند باعث مسمومیت آنها شود.

آووکادو، پیاز ، سیر، قارچ، شکلات برای همه پرنده ها از جمله کوکاتیل سمی هستن.

نحوه تخم گذاری و جوجه کشی از کوکاتیل

دستی کردن عروس هلندی وحشی

اگر قصد اهلی کردن یک عروس هلندی وحشی را دارید باید آنها را به صورت جوان تهیه کنید چون که عروس هلندی های جوان توانایی بالایی در اهلی شدن و آموزش دارند

نحوه شستن و تمیز کردن عروس هلندی

برای تمیز کردن عروس هلندی کافیست با استفاده از اسپری آب ولرم اقدام به شستن پرهای او بکنید. هرگز سعی نکنید با استفاده از مواد شوینده و آب و صابون بدن پرنده را بشویید چون برای او به شدت مضر می باشد.

وقتی عروس هلندی بالهایش نیمه باز کرده وبه زمین نوک میزند علامت چیست؟

به احتمال زیاد، گرسنه است و یا غذایی که مورد پسند اوست را نتوانسته اید تهیه کنید.

بهترین سرلاک برای جوجه عروس

از بهترین سرلاک برای جوجه ها می توان به سرلاک اگزکت (exact) اشاره کرد. این سرلاک به عنوان غذای بچه عروس هلندی نیز شناخته می شود.

طرز درست کردن سرلاک خانگی برای جوجه عروس ها

اگر خودتان می خواهید سرلاک مناسب برای جوجه ها تهیه کنید می توانید از ترکیب زرده تخم مرغ، بیسکویت مادر و کمی آرد استفاده کنید، دقت کنید که به ترکیب ساخته شده اصلا شکر یا نمک اضافه نکنید که برای پرنده مضر است

1 دیدگاه در “نحوه نگهداری از عروس هلندی در خانه + لیست غذا و مضرات و درمان بیماری

  1. golbarg گفت:

    سلام عروس رو میتوان در تراس بزرگی که کاملا پوشش از نظر گرمایی و…دارد نگهداری کرد؟
    ولی قفس هم دارد

نظرات