بواسیر چیست و راههای درمان خانگی بواسیر (هموروئید)

0

بواسیر چیست و راههای درمان خانگی بواسیر(هموروئید)

بواسیر شایعترین بیماری مقعد است. بواسیر یا هموروئید (به انگلیسی: Hemorrhoid) به گشاد شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی می‌گویند که به کنترل مدفوع کمک می‌کنند. آن‌ها زمانی‌که متورم یا ملتهب می‌شوند «بیمارگونه» یا همان بواسیر می‌شوند. آن‌ها در حالت فیزیولوژیک خود مانند بالشتکی مرکب از مجرای سرخرگی- سیاهرگی و بافت همبند عمل می‌کنند.

بواسیر

انواع هموروئیدها یا بواسیرها

۱-بواسیر یا هموروئید داخلی : بواسیر داخلی معمولاً همراه با خون قرمز روشن خون‌ریزی مقعدی بی‌درد حین یا پس از کار کردن مزاج است. معمولاً خون سطح مدفوع را می‌پوشاند، که به این شرایط مدفوع خونی می‌گویند، یا روی کاغذ توالت دیده می‌شود، یا در کاسه توالت چکه می‌کند. معمولاً رنگ خود مدفوع طبیعی است. بواسیر داخلی معمولاً زمانی دردناک می‌شود که ترومبوز یا نکروز شود.

۲-بواسیریا هموروئید خارجی : بواسیر خارجی آن‌هایی هستند که زیر خط شانه‌ای یا خط دندانه‌دار رخ می‌دهند. آن‌ها در سوی نزدیک توسط مقعد و در سوی دور توسط پوست پوشانده شده‌اند، که هردو به درد و دما حساس می‌باشند.

۳-بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

علائم بواسیر

۱- بروز درد در ناحیه مقعد در موقع دفع مدفوع
۲- ظاهر شدن ترشح مخاطی (بلغمی) پس از اجابت مزاج
۳- دفع ناقص مدفوع (موقعی که حس می کنید روده شما بعد از دفع مدفوع هنوز به صورت کامل خالی نشده است)
۴- به وجود آمدن برآمدگی در ناحیه مقعد
۵- به وجود آمدن درد و خونریزی در ناحیه مقعد در زنان باردار
۶- بی اختیاری مدفوع
۷- به وجود آمدن التهاب و تورم ناحیه مقعد
۸- خارج شدن بالشتکهای عروقی از مقعد
۹- خونریزی از مقعد
۱۰- مشاهده رگه های خونی بر روی مدفوع یا خون در مدفوع
۱۱- خارش در ناحیه مقعد.

بواسیر

اقدامات پیشگیرانه از بواسیر :

پرهیز از فشار آوردن به‌هنگام دفع، پرهیز از یبوست و اسهال چه با داشتن رژیم غذایی دارای فیبر فراوان و نوشیدن مایعات زیاد یا دریافت مکمل‌های فیبردار، و انجام تمرینات ورزشی کافی. گذاشتن زمان کمتر برای تلاش برای دفع مدفوع، پرهیز از مطالعه در دستشویی، به‌همراه کم کردن وزن برای افراد دارای اضافه وزن و پرهیز از برداشتن اشیای سنگین نیز توصیه شده است.

علل بواسیر

۱- رژیم غذایی بدون فیبر

۲- فشار زیاد و مکرر به سیاهرگ های مقعد یا راست روده

۳- نشستن یا ایستادن به مدت طولانی

۴- چاقی

۵- یبوست

۶- کم شدن توان عضلانی در سنین بالا

۷- جراحی راست روده یا پارگی مجرای تناسلی به هنگام زایمان و دوختن آن

۸- بیماری کبدی

۹- سرطان روده بزرگ

۱۰- سکس مقعدی

۱۱- بالا بردن فشار خون در سیستم سیاهرگی دستگاه گوارش

۱۲- سرفهٔ مزمن و نقص در عملکرد لگن

بواسیر

راههای درمان بواسیر

۱- درمان اسهال مزمن به عنوان مهم ترین دلیل بروز هموروئید

۲- استفاده از آب گرم هنگام استفاده از توالت

۳- نشستن در وان صندلی دار که حدود ۷ تا ۱۰ سانتی متر از بدن در آب گرم قرار گیرد یا استفاده از کمپرس آب گرم

۴- پرهیز از نشستن زیاد دردستشویی (استفاده از توالت فرنگی بهتر است)

۵-فعالیت بدنی

۶- ماساژ سطح شکم برای عبور بهتر جریان خون از روده ها در صورت وجود یبوست

۷- یخ به کاهش رگ های خونی کمک می کند، تورم را کاهش می دهد و فورا باعث آرامش و کاهش درد می شود.

یک پک یخ یا یک قطعه ذوب شده را به مدت ۱۰ دقیقه در یک پارچه در منطقه آسیب دیده قرار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا خونریزی کاهش یابد.
شما حتی می توانید از یک بسته کوچک از سبزیجات یخ زده مانند نخود فرنگی یا ذرت استفاده کنید. بسته را در یک حوله قرار دهید و سپس آنرا روی بواسیر قرار دهید. این کار را برای ۲۰ دقیقه، سه بار در روز انجام دهید.

درمان بواسیر با رژیم غذایی

۱) استفاده ازغذاهای پر فیبر یا به عبارت دیگر سبزی جات و میوه جات،که هم در جلوگیری از بروز این بیماری و هم در درمان این بیماری مؤثرند. برخی از انواع غذاهای پرفیبرعبارتند از:

* انواع حبوبات به خصوص نخود ، لوبیا و باقلا

* دانه های کامل و سبوس دارمانند سبوس جو و شلتوک برنج و ذرت، برنج قهوه ای، ارزن، چاودار و گندم سیاه.

* انواع میوه جات

* سبزی جات مانند کاهو، هویج و کلم .

۲) مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب

بواسیر

۳) استفاده از روغن زیتون به جای سس های سالاد

۴) پرهیز از مصرف ادویه جات تند و تحریک کننده مانند کاری، پودر فلفل و…

درمان بواسیر با داروهای گیاهی

۱-  آلوئه ورا : آلوئه ورا یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان بواسیر است. خواص ضد التهابی و درمانی آلوئه ورا باعث کاهش تحریک بواسیر می شود. آلوئه ورا می تواند برای بواسیر داخلی و خارجی استفاده شود.

برای درمان بواسیر خارجی، کمی از ژل آلوئه ورا را بر روی مقعد قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. این روش ساده، درد را تسکین می دهد و احساس سوزش را کم می کند.
برای درمان بواسیر داخلی، برگ آلوئه ورا را برش بزنید. اطمینان حاصل کنید که بخش هایی از خار مانند گیاه را قطع کنید. نوارها را در ظرف قرار دهید و آنها را فریز کنید. برای از بین بردن درد، سوزش، و احساس خارش آلوئه ورای سرد را بر روی بواسیر قرار دهید.

بواسیر

۲-روغن بادام : روغن بادام که مخصوص خواص جذب کننده و نرم کننده است، عمدتا برای درمان بواسیر خارجی استفاده می شود. پنبه را در روغن بادام خالص قرار دهید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. این کار باعث کاهش التهاب و کاهش احساس سوزش و خارش می شود. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

۳- آب لیمو : آب لیمو حاوی مواد مغذی مختلف است که می تواند با تقویت مویرگ ها و دیواره های رگ های خونی بواسیر را تسکین دهد.

مقداری پنبه را به آب لیمو تازه آغشته کرده و آنرا روی بواسیر قرار دهید. در ابتدا، سوزش خفیفی خواهید داشت، اما به زودی درد کاهش می یابد.
نصف لیمو را به یک فنجان شیر گرم بیفزایید و آن را بنوشید. این کار را هر سه ساعت برای نتیجه بهتر انجام دهید.
نصف قاشق چای خوری از آب لیمو، آب زنجبیل، آب نعناع و عسل را با هم مخلوط کنید. مخلوط را یکبار در روز مصرف کنید.

بواسیر

۴- روغن زیتون : روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است و برای درمان بواسیرهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به افزایش الاستیسیته عروق خونی کمک کرده و باعث کاهش التهاب و کاهش اندازه عروق خونی در کانال مقعد می شود.

روزانه یک قاشق چایخوری روغن زیتون مصرف کنید. این ماده به کاهش التهاب کمک کرده و عملکرد سیستم دفع ادرار را بهبود می بخشد.
آب برگ آلو را خارج کرده و آن را به روغن زیتون اضافه کنید. این مخلوط را روی بواسیر خود اعمال کنید. این کار باعث کاهش درد و تورم می شود.

۵- هلیله کابلی : گیاه هلیله کابلی برای درمان بواسیر و به عنوان ماده ای ملین وگس معروف است. این میوه باید در روغن سرخ شود تا به رنگ قهوه ای درآید؛ سپس آنرا پودرکرده و نگهداری نمایید. نصف قاشق چایخوری از این پودر هنگام خواب باعث حرکت معمولی مدفوع هنگام صبح میشود. گس بودن میوه باعث از بین رفتن سفتی مدفوع می شود. ترکیب خمیرمیوه در روغن برای استعمال خارجی مفید میباشد.

بواسیر

۶- سرکه سیب : با توجه به خواص ضد قارچ سرکه سیب (سرکه سیب | خواص سرکه سیب و طریقه مصرف آن)، آن را می توان برای انقباض عروق خونی و کاهش تورم و تحریک بواسیر داخلی و خارجی استفاده کرد.

در مورد بواسیر خارجی، به آرامی یک توپ پنبه خیس خورده در سرکه سیب را در برابر ناحیه التهابی فشار دهید. در ابتدا احساس سوزش خواهید کرد، اما به زودی از خارش و سوزش کم خواهد شد. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا تورم کاهش یابد.
در مورد بواسیر داخلی، یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و حداقل دو بار در روز آن را بنوشید. می توانید عسل به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

۷- عنبر نسا : خواص رطوبت دهنده و مرطوب کننده عنبر سائل باعث کاهش ناراحتی های مربوط به بواسیر می شود. امولسیون رطوبت می تواند به کاهش رگ های خونی ملتهب، کاهش درد، خارش و تورم کمک کند.

یک توپ پنبه را در عنبر سائل قرار دهید و آن را روی بواسیر قرار دهید. این کار را حداقل سه بار در روز انجام دهید.
می توانید از پدهای پزشکی که حاوی عنبر سائل هستند استفاده کنید. این پدهای پاک کننده مرطوب می تواند به جای یا همراه با کاغذ توالت استفاده شود. این یک راه خوب برای محافظت مقعد از تحریک و میکروارگانیسم ها است.

بواسیر

۸- چای کیسه ای سیاه : اسید تانن موجود در چای نوعی رطوبت طبیعی است که به کاهش تورم و درد ناشی از بواسیر کمک می کند.

یک کیسه چای سیاه را در آب گرم مرطوب کنید. آن را از آب خارج کنید و آن را کمی سرد کنید. کیسه چای گرم و مرطوب را بر روی رگ های متورم حدود ۱۰ دقیقه قرار دهید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید.
می توانید از کیسه های سرد استفاده شده برای بواسیر استفاده کنید. کیسه های سرد را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی محل قرار دهید.

۹- انجیر خشک : چند انجیر خشک را با آب گرم بشویید و شب آن را خیس نمایید. صبح انجیر و آبی که انجیر در آن خیس خورده را میل نمایید.خوردن انجیر هنگام عصر نیز مفید میباشد.

خوردن انجیر زمانی اثر گذار است که چندین هفته خوردن آن را ادامه دهید. دانه های ریز انجیر باعث تحریک روده وحرکت مدفوع میشود .

درمانهای خانگی باعث کاهش فشار درقسمت مقعد و کاهش میزان بواسیر میشود. برای رهایی یافتن از این بیماری باید از مبتلاشدن به یبوست جلوگیری نمایید .

بواسیر

۱۰- تربچه : مخلوط صد میلی گرم از تربچه رنده شده ویک قاشق عسل ویا نوشیدن آب این سبزی دو بار درروز درحدود ۶۰ الی ۹۰ میلی گرم دردرمان بیماری مفید میباشد. این روش درمانی میتواند به شکل داروی خارجی نیز استعمال شود . تربچه سفید را باشیر ترکیب نمایید تابه شکل خمیر درآید استفاده آن درمحل درد باعث کاهش یافتن ورم ودرد میشود.
۱۱- شلغم : آب برگ آن باید گرفته شود و ۱۵۰ میلی گرم باید به بیمارداده شود و زمانیکه آب آنرا مصرف میکنیدخوردن میوه های خام و سبزیجات ضروری میباشد. برای بدست آوردن نتیجه بهتر، آب برگ شلغم را به اندازه یکسان با آب شاهی واسفناج و هویج مخلوط نمایید.

بواسیر
۱۲- خوردن کدو : سه قاشق چایخوری آب برگ کدو را با یک لیوان شیر بدون چربی مخلوط نموده و هرروز صبح مصرف نمایید و خمیر ریشه گیاه را نیز برای بدست آوردن نتیجه بهتر میتوانید استفاده کنید.
۱۳- زنجبیل : نصف قاشق چایخوری از آب زنجبیل تازه را بایک قاشق چایخوری آبلیموی تازه ونعنا و یک قاشق عسل ترکیب کنید .

بواسیر

۱۴- پیاز : در بواسیر خونی مصرف پیاز مفید میباشد.تقریبا ۳۰ گرم آن را درآب رنده کنید. شش گرم شکر را به آن اضافه نمایید و دوباردرروز مصرف کنید بعد ازچند روز عوارض این بیماری کاهش مییابد . همچنین پیاز دردرمان بواسیر خشک مؤثر میباشد.
۱۵- علف : تنقیه آب علف دیواره روده را از مدفوع پاک میکند مرحله عادی تنقیه با آب ولرم میباشد . بعد از ۲۰ دقیقه صبر کردن می توان ۹۰ الی ۱۲۰ میلی گرم از این ماده را استعمال کرد.

بواسیر
۱۶- دانه کنجد : بیست گرم دانه کنجد را در پانصد میلی گرم آب بجوشانید تا آب آن یک سوم میزان اصلی شود یا به شکل یک شیرینی دربیاید. آن را با آب به شکل خمیر در بیاورید و برای درمان بواسیر می توانید آن را با کره استفاده نمائید.
نکته : در صورتی که با این روشها بیماری بواسیر درمان یا بهبود نیابد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

نظرات