معرفی کامل و نقد فیلم سکو Platform

0

فیلم سکو یا با نام اصلی Platform, فیلمی اسپانیایی به کارگردانی گالدر گازتلو اوروتیا است. این فیلم در ژانر هیجان انگیز، ترسناک و علمی-تخیلی در سال ۲۰۱۹ ساخته و همان سال اکران شد. سکو نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به روی پرده رفت که با استقبال مردم و منتقدان همراه بود و در سال ۲۰۲۰ توسط نتلفیکس منتشر شد. در ادامه این بخش به معرفی کامل این فیلم، از جمله: خلاصه داستان، لیست کامل اسامی بازیگران و نقد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی کامل و نقد فیلم سکو Platform

 

خلاصه داستان

در یک زندان عمودی در هر طبقه یک سلول و در هر سلول دو نفر زندانی هستند. این زندانی‌ها تنها از یک دریچه که فقط دو دقیقه در روز باز می‌شود تغذیه می‌شوند. کابوسی بی‌پایان در یک دخمه به اسم زندان….

 

نقدی بر فیلم سکو Platform

در این فیلم ایوان ماساگه (Ivan Massagué) نقش گورنگ مردی را بازی می‌کند که برای گرفتن یک مدرک معتبر به صورت داوطلبانه قبول می‌کند شش ماه را در یک زندان که به صورت عمودی ساخته شده بگذراند. دو زندانی به مدت ۳۰ روز در یک طبقه نگهداری می‌شوند. سپس گازی در آنجا پخش می‌شود، آن‌ها را بیهوش می‌کند و وقتی بیدار می‌شوند در یک طبقه جدید هستند.

نقد فیلم platform

چرا طبقه‌‌ای که در آن هستند اهمیت دارد؟ چون پلتفرم هر روز فقط یکبار و به مدت چند دقیقه به آن‌ها غذا می‌دهد. این کار از طبقه صفر شروع می‌شود، جایی که پلتفرم با غذاها، نوشیدنی‌ها، مرغ، کیک و … پر شده و طبقه به طبقه پایین می‌رود. در طبقه اول افراد می‌توانند غذایی که دوست دارند را بخورند، و باقیمانده غذای آن‌ها به طبقه دوم، سوم و بعدی می‌رسد.

نقد فیلم سکو 2019

شاید این برای افرادی که در طبقات بالا هستند بد به نظر نیاید، اما چه می‌شود اگر کسی در طبقه ۱۰۰ ساکن باشد؟ وقتی طبقات بالایی در حال خفه کردن خودشان با غذا هستند و حتی برای پیدا کردن چیزی که می‌خواهند بخورند روی میز می‌روند، شاید فقط باقیمانده ناخوشایند غذای آن‌ها به دست طبقات پایینی برسد – البته اگر اصلا غذایی به دست آن‌ها برسد.

 

اسامی بازیگران فیلم سکو Platform

  • Iván Massagué
  • Zorion Eguileor
  • Antonia San Juan
  • Emilio Buale Coka
  • Alexandra Masangkay

 

نقد فیلم سکو

این فیلم از جنبه‌های مختلف یک نوآوری هوشمندانه است. اول اینکه، اگر فقط جنبه سرگرمی را در نظر بگیریم، فیلمنامه کاملا جذاب است. چه یک مشاجره کلامی، دعوای فیزیکی یا فکر کردن درباره این باشد که گورنگ دفعه بعدی کجا به هوش می‌آید، «پلتفرم» از ابتدا تا انتها شما را هیجان‌زده نگه می‌دارد؛ هم برای گورنگ هم به خاطر خودتان، چون نویسندگان داوید دسولا (David Desola) و پدرو ریورو (Pedro Rivero) داستان را طوری طراحی کرده‌اند تا کاملا با شخصیت‌ها همذات‌پنداری کنید.

نقد فیلم platform

اگر شما در طبقه ۱۰۰ به هوش می‌آمدید چکار می‌کردید؟ شما با هم‌سلولی خودتان چطور مذاکره می‌کردید؟ اگر آن‌قدر خوش‌شانس بودید تا در طبقه پنجم بیدار شوید چه کار می‌کردید؟ آیا خودتان را با غذاها خفه می‌کردید یا به افرادی که در طبقات پایینی شما هستند هم توجه می‌کردید؟ می‌توان سوالات بی‌شماری در این باره پرسید و اینجاست که مشخص می‌شود، بله «پلتفرم» یک فیلم است، اما فیلمی که می‌توانیم و باید از آن چیزی یاد بگیریم. منبع: آریا مووی

 

نظرات