حذف نیمسال تحصیلی ۹۸ – ۹۹ برای کدام دانشجویان مجاز است؟ + نحوه درخواست

0

حذف نیمسال تحصیلی ۹۸ – ۹۹ برای کدام دانشجویان مجاز است؟ + نحوه درخواست

حذف نیمسال تحصیلی دانشجویان در ترم تحصیلی ۹۸ – ۹۹ بدون احتساب سنوات مجاز شد و در صورت تقاضا، دانشجویان میتوانند حذف ترم تحصیلی خود را در خواست کنند . جزئیات کامل و شماره درخواست تلفنی و شرایط و قوانین و نحوه درخواست حذف نیمسال تحصیلی، بدون مراجعه به دانشگاه را در مجله اینترنتی حرف تازه بخوانید

حذف نیمسال تحصیلی 98 - 99 برای کدام دانشجویان مجاز است؟ + نحوه درخواست

حذف ترم بدون احتساب سنوات تحصیلی

به گزارش حرف تازه از ایسنا، وزارت علوم با ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وضعیت آموزش این مراکز در نیم سال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ را تعیین تکلیف کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در صورتی که آغاز کلاس‌های حضوری دانشجویان به صلاحدید آن ستاد به تعویق افتد معاونت آموزشی وزارت علوم باید برنامه‌هایی جایگزین داشته باشد که دانشجویان حداقل ضرر را از این تأخیر داشته باشند.

این وزارتخانه با ابلاغ بخشنامه ای ۲۰ بندی به دانشگاه ها خبر داد که در این بخشنامه، حذف نیمسال تحصیلی ۹۹-۹۸ بدون احتساب در سنوات به درخواست دانشجو مجاز شد.

در بخش‌نامه وزارت علوم آمده است: با شیوع کرونا در جهان به دلیل سرعت بالای انتقال آن با بازگشت زمانی کوتاه بسیاری از کشورها سیاست تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی و موسسات آموزشی را در اولویت برنامه‌های مبارزه با شیوع بیماری قرار دادند و براساس سیاست ستاد ملی مبارزه با کرونا نخستین روزهای اسفند ماه ۹۸ تا اطلاع ثانونی در سال ۹۹ تعطیلی سراسری همه آموزش‌های حضوری اعلام شد.

طبق این بخشنامه هر گونه سیاست کلان در مورد تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری در موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها با ستاد ملی مبارزه با کرونا است و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم تابع آن سیاست خواهند بود.

در هر صورت نیم سال دوم تحصیلی ۹۸- ۹۹ جزو دوره تحصیلی فعال دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهر ۹۹ و نیز لزوم دانش آموختگی برخی از دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیم سال تحصیلی خود (در نیم سال جاری) الزام اتمام نیمسال دوم ۹۸-۹۹ امری محرز و قطعی است.

شرایط حذف نیمسال تحصیلی دانشجویان

دکتر علی خاکی‌صدیق با تشریح جزییات سند ۲۰ بندی ابلاغ شده به روسای دانشگاه ها اظهار داشت: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که آموزش حضوری از سر گرفته شود و آموزش‌های الکترونیک هم به طور مطلوب برگزار شده باشد نیازی به استفاده از این بند نیست، اما اگر دانشگاهی نتوانسته باشد این خدمات آموزشی را ارائه دهد و با تصمیم شورای مقابله با کرونا شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند، دانشجویان می‌توانند از این بند استفاده کنند.
وی افزود: استفاده از بندهای این سند به تشخیص دانشگاه‌هاست.

ضرورت آموزش غیر حضوری در دانشگاه‌ها در نیمسال جاری

برسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در دانشگاه‌های پیشرو دنیا آموزش الکترونیکی محوریت اصلی برنامه آموزشی غیر حضوری را داشته و با توجه به زیرساخت‌های مناسب و دانش فنی موجود در زمینه آموزش الکترونیکی در  بسیاری از دانشگاه‌ها این شیوع جایگزین آموزش باید رویه غالب دانشگاه‌ها در تصمیم گیری برای تداوم و اتمام نیم سال جاری باشد.

همچنین در صورت برخورد فعال وزارت علوم و دانشگاه‌ها تهدید کرونا ویروس می‌تواند تبدیل به فرصت بی نظیر  برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیر ساخت‌ها برای ارائه آموزش‌های متنوع غیر حضوری و بالا بردن سطح تاب آوری نظام آموزش عالی کشور در مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده شود.

مقررات آموزشی نیم‌سال جاری در شرایط کرونایی

طبق تاکید وزارت علوم با توجه به احتمال تداوم وضعیت فوق العاده ناشی از همه گیری ویروس کرونا در کشور و با توجه به اصول فوق به منظور کمک به تسهیل آموزش و تداوم آن لازم است تا انعطاف مورد نیاز در مقررات تحصیلی که برای شرایط متعارف وضع شده است در نظر گرفته شود و این موارد به شکل استثنایی ویژه نیم سال دوم تحصیلی ۹۸-۹۹ باشد و تسری آن به نیم سال‌های بعدی مطلقا مجاز نیست.

تداوم فعالیت دانشگاه‌ها در نیم‌سال جاری

وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مبنای به پایان بردن نیم‌سال جاری اتکای حداکثری بر آموزش‌های الکترونیکی قرار دهند و آموزش‌های الکترونیکی در نیم سال جاری برای همه دروس شامل کلیه دروس عمومی و اختصاصی در همه مقاطع تحصیلی بدون محدودیت و با مدیریت دانشگاه مجاز است.

همچنین به منظور ارائه سرفصل‌ها برگزاری همه جلسات دروس نظری به صورت غیر حضوری مجاز است با تشخیص معاون آموزشی دانشگاه‌ها ترکیبی از جلسات حضوری و غیر حضوری مجاز باشد و در صورت ضرورت برگزاری کلاس‌ها به صورت فشرده به شرط حفظ ۱۶ جلسه کلاس برگزار شده در شورای آموزش هر دانشگاه قابل بررسی است.

نحوه درخواست حذف نیمسال تحصیلی توسط دانشجو

اگر دانشجویی به هر دلیل مایل به ادامه دادن نیمسال خود نشود بر اساس نامه اخیر به دانشگاه‌ها، چگونه می‌تواند اقدام کند؟ ” گفت: ممکن است گروهی از دانشجویان به دلایلی مایل به ادامه نیم سال جاری نباشند. آنها باید درخواست خود به همراه دلیل درخواست برای حذف نیمسال را به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه خود تحویل دهند تا پس از بررسی های لازم، نتیجه درخواست وی مشخص شود.

مجاز بودن انتقال یک یا چند واحد درسی به نیم سال تحصیلی

وازرت علوم تاکید کرد در مواردی که به هر دلیلی برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیم سال جاری امکان پذیر نباشد برگزاری کلاس‌ها تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تایید گروه آموزشی اضافه بر سقف واحدهای هر نیم سال به نیم سال بعدی قابل انتقال است. ضمن این که دانشگاه‌ها باید ملاحظه مشکلاتی  که در این صورت در تنظیمات نیم سال بعد ایجاد خواهد شد را در نظر داشته باشند.

مجاز بودن حذف نیمسال تحصیلی دانشجویان

همچنین در این بخشنامه تاکید شده است حذف یک درس یا چند درس بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیم  سال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیم سال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیم سال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود.

وضعیت ترم تابستانی دانشگاهها

وزارت علوم همچنین تاکید کرد به دلیل محدودیت متصور در پوشش کامل امکانات آموزشی ، دانشجویی و فرهنگی همه دانشگاه‌ها در صورت انبساط زمانی نیم سال جاری تا فصل تابستان و نیز ضرورت برگزاری بازه تابستان مستقل از نیم سال جاری، دانشگاه‌ها باید زمان بندی نیم سال جاری با لحاظ دروس عملی و کارورزی به نحوی مدیریت کنند که اولا بازه تابستانی آموزش  به ویژه برای دانشجویانی که با احتساب آن بازه فارغ التحصیل می شوند لطمه نبیند و ثانیا با تداخل برنامه نیم سال با بازه تابستان کیفیت آموزش دانشجویان در دروس نیم سال جاری با آسیب یا اختلال مواجه نشود.

کلاس‌های تابستانی برای دروس حذف شده یا ناتمام

همچنین تاکید شده است که برگزاری بازه تابستانی برای ارائه دروس کارگاهی و آزمایشگاهی، دروس ناتمام و یا حذف شده نیم سال جاری مجاز است. در واقع انبساط زمانی نیم سال جاری باید با لحاظ عوامل اثرگذاری چون آزمون‌های سراسری و تحصیلات تکمیلی و مشکلات پدید آمده در نتیجه گرمای هوا لحاظ شود.

شرایط معافیت جریمه آموزشی دانشجویان

به دلیل بروز مشکلات مالی در اقتصاد خانواده‌ها، در نیمسال جاری، موارد مشمول جریمه دانشجویانی که در شرایط متعارف تحصیل از مقررات آموزشی تخطی کرده اند، با مجوز هیئت امنا معاف در نظر گرفته شود.

افزایش سقف سنوات دانشجویان

وزارت علوم به معاونین آموزشی دانشگاه‌ها اجازه داد در صورت لزوم سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخوداری از کلاس‌های حضوری یا غیر حضوری و برگزار نشدن  جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مواجه شدند یک نیم سال افزایش پیدا کند.

وضعیت غیبت دانشجویان در کلاس حضوری

در این بخش‌نامه در خصوص تعداد غیبت دانشجویان در کلاس‌های مجازی یا حضوری نیز تاکید شد. در این خصوص شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کند تا غیبت بیش از حد مجاز کنونی در مقررات تحصیلی برای جلسات حضوری یا الکترونیکی موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در  جلسه امتحان پایان دوره نشود.

وضعیت حذف نیمسال تحصیلی دانشجویان مهمان

مهمانی دانشجویان به دانشگاه‌های محل زندگی خانواده آنان، به جز درخواست مهمانی به دانشگاه‌های مستقر در شهر تهران، و دربازه زمانی که دانشگاه‌ها تعیین خواهند کرد و اطلاع رسانی می‌کنند، مجازاست. در صورت تأیید درخواست دانشجو توسط دانشگاه مبدأ، دانشگاه مقصد در حد مقدورات با درخواست‌ها موافقت کند.

تکلیف دروس عملی در نیمسال جاری

براساس تصمیم وزارت علوم با تشخیص معاون آموزشی دانشگاه‌ها جلسات دروس عملی می‌تواند به صورت فشرده برگزار شود همچنین برای دروس عملی دانشگاه می‌تواند با اختیار خود کلاس‌ها را در تابستان یا نیم سال اول تحصیلی  ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برگزار کند و نمره به نیم سال جاری انتقال یابد.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی و عکس های

ثبت نمره دانشجویان در بازه تابستان

امکان ثبت و ورود نمره دانشجویان در دروس نیمسال جاری در بازه تابستان و در نیمسال آتی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با موافقت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی امکان پذیر است. موضوع سقف و کف واحدهای مجاز دانشجو برای انتخاب پس از این نیمسال بر اساس معدل نیمسال جاری به نحوی مدیریت شود که دانشجو با کمترین آسیب مواجه شود.

وضعیت امتحانات پایان ترم در صورت تداوم وضعیت کرونایی

در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق کلیه کلاس‌ها به روش الکترونیکی برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام شود در این صورت دانشجو می‌تواند با نظر موافق دانشگاه مبدا  مشروط به موافقت  دانشگاه محل زندگی خود یا دانشگاه مقصد به شکل حضوری امتحان خود را در دانشگاه مقصد بدهد و نمره برای ثبت درکارنامه توسط دانشگاه مقصد به دانشگاه مبدا ارسال شود.

شرایط برگزاری جلسات دفاع

همان طور که در نامه ۳۴۹۶۵۷ تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸ تأکید شده بود، آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پیش از بروز وضعیت فعلی، به تأیید استاد راهنما آمادگی دفاع داشته اند، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری، جلسه دفاع آنها برگزار نشده است، با عنایت به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش آموختگی باید در اسرع وقت به روش الکترونیکی، حضوری یا نیمه حضوری با مراعات همه شروط و ضوابط برگزاری جلسه دفاع، تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، اقدام شود.

نظرات