هانتا ویروس چیست و چگونه به انسان منتقل میشود + علائم ویروس هانتا

0

هانتا ویروس چیست و چگونه به انسان منتقل میشود؟ + علائم ویروس هانتا

ویروس هانتا از رود هانتان در کرهٔ جنوبی گرفته شده‌است جایی که نخستین بار بیماری آن منتشر شد و توسط هو وانگ لی در سال ۱۹۷۶، منطقه قرنطینه شد.
بر اساس پایگاه خبری “first post” طبق بررسی‌های “مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری” در آمریکا(CDC)، هانتا ویروسی است که عمدتا توسط جوندگان گسترش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث بیماری‌های مختلفی در افراد شود.

این بیماری می‌تواند باعث سندرم ریوی هانتی ویروس و سندرم کلیوی هانتی ویروس شود.

هانتا ویروس چیست و چگونه به انسان منتقل میشود + علائم ویروس هانتا

هانتا ویروس چیست؟

آلودگی انسان از ویروس‌های هانتا معمولاً به دلیل تماس مستقیم انسان با ادرار و مدفوع و آب دهان جوندگان (یا ذرات معلق در هوا از جوندگان آلوده) پدید می‌آمد در حالی که در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۹ انتقال انسان به انسان هم در آمریکای جنوبی از ویروس آند گزارش شد.

تاریخچه ویروسهای هانتا

این ویروس‌ها پدیده ای نسبتاً جدیدند؛ تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی در جریان جنگ کره در میان سربازان آمریکایی و کره ای (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) دیده شد. این بیماری ناشی از آلودگی به این ویروس بود که باعث بیماری بیش از ۳۰۰۰ سرباز شد و نشانه‌هایی شبیه نارسایی کلیه، خونریزی عمومی و شوک داشت.

hantavirus

راه انتقال ویروس هانتا

این بیماری از طریق هوا قابل انتقال نیست و فقط در صورت تماس با ادرار، مدفوع و بزاق جوندگان گسترش پیدا می‌کند.
از طریق تماس با موش یا ادرار موش، بزاق یا مدفوع موش، انسان را آلوده می کند و باعث بیماری به نام ” ویروس هانتا سندرم ریه” (HPS) می شود و از شخص به شخص دیگر منتقل نمی شود، خطر بیماری همه گیر را به همراه نمی آورد.

علائم ویروس هانتا

ویروس هانتا چقدر خطرناک است؟

آمار مرگ ناشی از این ویروس بیش از ۱۰ درصد بود. نام این ویروس از نام رود هانتان گرفته شده‌است.هو وانگ لی ویروس‌شناس کره ای توانست در سال ۱۹۷۶ این ویروس را از شُش یک موش چمنی بدست آورد.

هانتا ویروس چگونه به انسان منتقل میشود

علائم ویروس هانتا

علائم اولیه این ویروس و بیماری HPS خستگی، تب و درد عضلات به همراه علائم سردرد ، سرگیجه ، لرز و مشکلات شکمی است؛ طبق گفته CDC اگر درمان نشود منجر به تنگی نفس و یا حتی مرگ می‌شود.

آیا شیوع ویروس دیگر صحت دارد؟

مرگ یک فرد از ویروس هانتا در چین باعث نگرانی شیوع شده ،بر اساس خبر گلوبال تایمز خبرگزاری رسمی چین، فردی كه در استان یوننان در غرب این كشور تثبیت شده بود، هنگام مسافرت به استان شاندونگ برای كار در اتوبوس درگذشت و در این گزارش آمده که ۳۱ نفر مسافر اتوبوس تست شده اند.
تثبیت مرگ شخصی در چین از این ویروس که از موشها به انسان سرایت می کند، باعث بروز شیوع نگرانی های جدید در این کشور شده است که نوع جدیدی از بیماری اپیدمی ویروس کرونا (Kovid-19) در آن رخ داده است.
در پی اخبار روزنامه گلوبال تایمز، اظهار نظرهایی مبنی بر وقوع شیوع جدید در رسانه های اجتماعی صورت گرفت و برچسب hantavirus در توییتر به یک روند جهانی تبدیل شد.

نظرات