بیوگرافی و عکسهای جدید شهلا میربختیار بازیگر

1

بیوگرافی و عکسهای جدید شهلا میربختیار بازیگر

شهلا میربختیار بازیگر دهه شصت متولد ۱۳۳۱ است که در سریال پاییز صحرا ایفای نقش است‌. او سالهاست که از ایران مهاجرت کرده و با پخش این سریال قدیمی ما قصد داریم در مجله اینترنتی حرف تازه ، بیوگرافی کامل شخصی و هنری خانم میربختیار و همسرش جمشید ملکپور و فرزندان و آخرین خبرها از زندگی شخصی و هنری وی را منتشر کنیم.

بیوگرافی و عکسهای جدید شهلا میربختیار بازیگر نقش صحرا در پاییز صحرا

بیوگرافی شهلا میربختیار

شهلا میربختیار متولد سال ۱۳۳۱ در تهران، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و مدرس بازیگری و کارگردانی است، تبار او از چهارمحال و بختیاری است و دارای لیسانس تئاتر است.
او هم اکنون ساکن پرت استرالیا است.

شروع بازیگری

بازیگری را از قبل از انقلاب و از دهه پنجاه با تئاتر آغاز کرده و در آثاری چون طنز آوران و افسانه های کهن ایرانی و سریال پر مخاطب و بیاد ماندنی طلاق در سال ۵۶ بازی کرده است

وی بعد از انقلاب نیز فعالیت خود را از سر گرفت و از سال ۱۳۶۳ وارد عرصه بازیگری شده و کار خود را با بازی در سینما در فیلم هیولای درون در همان سال آغاز کرد و یک سال بعد در سریال پاییز صحرا سریالی جنجالی و پر مخاطب بازی کرد که این سریال در آن دوران حواشی زیادی را به همراه داشت. از دیگر آثارش بیاد ماندنیش، بازی در سریال هزاردستان در نقش قمر بانو همسر رضا خوشنویس است.
ایشان علاوه بر سینما و تلویزیون در تئاتر نیز نمایش هایی چون آنتیگونه به کارگردانی علی رفیعی و ادیپوس شهریار، آهای اونوری ها به کارگردانی جمشید ملک‌پور بازی کرده و چند نمایش را نیز کارگردانی کرده است که از جمله حکم دادگاه، پرده داری و … می باشد

زندگینامه شهلا میربختیار بازیگر

همسر شهلا میربختیار

ایشان سالها پیش با جمشید ملکپور کارگردان تئاتر ازدواج کرد و یک فرزند به نام مینیاتور ملکپور دارد و خود این بانوی هنرمند نیز علاوه بر بازیگری در فعالیت جدید به نویسندگی مشغول است و کتابهای شکوه علفزار و کلامپن را به چاپ رسانده

عکس جدید شهلا میربختیار

عکسهای جدید شهلا میربختیار بازیگر نقش صحرا در پاییز صحرا

مهاجرت از ایران

این بازیگر قدیمی در سال ۱۳۷۰ ایران را ترک کرد اما در خارج از ایران همچنان به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه داد و چندین نمایش را در کارگردانی کرده است

شهلا میربختیاری بازیگر نقش صحرا کجاست؟

شهلا میربختیار بازیگر نقش اصلی سریال «پاییز صحرا» در سال ۱۳۷۰ ایران را ترک کرد، اما در خارج از مرزهای ایران همچنان به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه داد. مخاطبان آن روزهای این سریال پربیننده اما از «صحرا» خبر نداشتند، اما بعد از سی سال مصاحبه ای جدید با او انجام شده است که درباره ایفای نقش در سریال پاییز صحرا و اخبار جدید منتشر شده است

اینستاگرام شهلا میربختیار بازیگر

نحوه انتخاب برای نقش صحرا

با آقای نیک نژاد از قبل هیچ‌گونه آشنایی نداشتم. ایشان با من تماس گرفتند و متن را در اختیارم گذاشتند. خواندم؛ خوشم آمد و تصمیم به همکاری گرفتم. آقای نیک نژاد به گفته خودشان به بازیگری من علاقه‌مند بودند، به‌همین دلیل نقش «صحرا» را به‌من پیشنهاد کردند. و بعد هم با جواب مثبت من بود که «صحرا» جان گرفت.

اولین نقش جدی

پاییز صحرا نخستین تجربه جدی من در کار بازیگری محسوب نمی‌شود. پیش از آن تجربه‌های جدی و جدی‌تری هم داشته‌ام چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون.
برای مثال سریال هزار دستان به‌کارگردانی مرحوم علی حاتمی که متاسفانه نقشی که من آن را ایفا می‌کردم دچار بی‌مهری سانسور قرار گرفت و چند سکانس کوتاهی بیشتر از آن به‌نمایش در نیامد. سریال افسانه‌های کهن ایرانی به کارگردانی خانم ملک جهان ‌خزاعی که در آن سریال من چهار نقش متفاوت را بازی می‌کردم. این سریال هرگز در ایران پخش نشد

فیلمهای شهلا میر بختیار

پاییز صحرا نقطه شروع من نبود

من بازیگر حرفه‌یی بوده و هستم و پاییز صحرا نقطه شروع حرفه من نبوده است. بازیگری یک بخش از هنر من است. دیگر بخش‌ها شامل کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی است که من همچنان به آنها ادامه می‌دهم.

فعالیت هنری در استرالیا

من بعد از مهاجرت نیز فعالیت هنری داشتم از جمله اشک‌های بودا، روح نیلوفر آبی، خاکسترهای کانبرا، شکوه علفزار و… که اکثر آنها در فستیوال‌های تئاتر در استرالیا شرکت داده شده‌اند.در سال ۲۰۰۶ هم کتابی از من درباره سینمای ایران توسط انتشارات «مک فارلند» در امریکا به چاپ رسیده است.

شهلا میربختیار در نقش قمر بانو همسر رضا خوشنویس در هزاردستان

بازیگر نقش قمر بانو همسر رضا خوشنویس در سریال هزاردستان

شهلا میربختیاری الان کجاست؟

در حال حاضر در استرالیا مشغول تدریس بازیگری و کارگردانی در دانشگاه هستم. این مجموع اتفاقاتی است که بعد از ترک ایران برای من افتاده است. مواردی که گفتم به نوعی کارنامه هنری من در خارج از ایران بود. من همچنان به کارم ادامه خواهم داد. من و زندگی و حرفه‌ام هر سه یکی هستیم.

استقبال مردم از نقش صحرا

خاطره‌ای که نقش صحرا دارم از سفرم به میناب برای فیلمبرداری فیلم باد سرخ به ‌کارگردانی جمشید ملک‌پور است. در این سفر برادر من با اتومبیل تصادفی داشت و او را به بیمارستان برده بودند. وقتی به‌ من اطلاع دادند و من به بیمارستان رسیدم جمعیت انبوهی را در بیمارستان دیدم. من نمی‌دانستم دلیل آن ازدحام چیست. اما وقتی دکتر دلیل آن را به‌ من گفت بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفتم. مردم شنیده بودند که برادر «صحرا» تصادف کرده است و چون بانک خون بیمارستان هیچ خونی ذخیره نداشت آنها آمده بودند که به برادر صحرا خون اهدا کنند.

اینستاگرام شهلا میر بختیار

حواشی سریال پاییز صحرا و فتوای امام

پاییز صحرا سریالی است به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد که در سال۱۳۶۴ تولید و از تلویزیون ایران پخش شد. این سریال یکی از سریال‌های مشهور دهه شصت بود که در آن بازیگرانی چون جمیله شیخی، شهلا میربختیار، جمشید مشایخی ، اسماعیل داورفر و مهری ودادیان و آزیتا لاچینی به ایفای نقش پرداخته‌اند. جمیله شیخی در این سریال نقش منفی ماندگاری را بازی کرد و شهلا میربختیار با نقش صحرا در یادها ماند.

پاییز صحرا» جزو نخستین سریال‌های ملودرام و جدی بود که بعد از انقلاب از تلویزیون ایران پخش شد. به دلیل شرایط آن‌روزهای کشور که جامعه روحیه انقلابی داشت و زمان جنگ بود اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مراکز دینی، حوزه‌ها و گروه‌های اسلامی‌مطرح شد.

عده‌ا‌ی این سریال را نماد فحشا می‌دانستند و گروه دیگری به شکل حجاب زنان در این سریال معترض بودند. اعتراض‌ها تا آنجا ادامه داشت که رییس‌وقت صدا و سیما، محمد هاشمی ناچار جویای نظر حضرت امام در این زمینه شد. شورای سرپرستی صدا و سیما نامه‌یی خدمت حضرت امام نوشتند و کسب تکلیف کردند.

حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این مضمون مرقوم فرمودند: «نظر نمودن به این قبیل فیلم‌ها هیچ اشکال شرعی ندارد و حتی بسیاری از آنها آموزنده است لکن دو نکته را باید تذکر داد اول آنکه اجنبی گریم نکند، دیگر آنکه بینندگان از روی شهوت نظر نکنند.

این پاسخ امام(ره) به من و مرحوم آقای فردوسی‌پور رییس شورای سرپرستی آن زمان بود که در حقیقت آبی بود بر آتش بسیاری از نقدهایی که بی‌جا صورت می‌گرفت

شهلا میربختیار الان کجاست؟

فیلم شناسی شهلا میربختیار

راز کوکب (۱۳۶۸)
باد سرخ (۱۳۶۷)
سلام سرزمین من (۱۳۶۷)
سایه‌های غم (۱۳۶۶)
زنجیرهای ابریشمی (۱۳۶۴)
هیولای درون (۱۳۶۲)

سریال تلویزیونی و تله تئاتر شهلا میربختیاری

۱۳۷۶ تله‌تئاتر «قطار
۱۳۷۶ تله‌تئاتر «جان گابریل
۱۳۶۶–۱۳۶۸ با سلسله حکمت
۱۳۵۸–۱۳۶۶ هزاردستان «قمربانو» (همسر رضا خوشنویس) علی حاتمی
۱۳۶۴–۱۳۶۵ پاییز صحرا
۱۳۶۴ طنزآوران جهان
۱۳۵۶–۱۳۵۷ افسانه‌های کهن ایرانی
۱۳۵۶ طلاق بازیگر مسعود اسداللهی اپیزود «فاصله»
۱۳۵۳ تله‌تئاتر «عشاق و بقیه

1 دیدگاه در “بیوگرافی و عکسهای جدید شهلا میربختیار بازیگر

  1. سینا ولیزاد گفت:

    واقعا بهترین بازیگر دهه شصت بانوان بود.من چندتا از فیلماشو دیدم حیف شد_درغسترالیا هم درچندجشنواره جایزه گرفت.قطعا اگر در ایران میموند جوایز زیادی می‌گرفت منتها دراون مقطع جشنواره فجرو….نبود

نظرات