معرفی کامل و نقد فیلم آبادان یازده ۶۰

0

فیلم آبادان یازده ۶۰، به کارگردانی و نویسندگی مهرداد خوشبخت، محصول سال ۹۸ است. آبادان یازده ۶۰ توانست در بخش جایزه ویژه سردار سلیمانی برنده سیمرغ بلورین در  سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شود. در ادامه این بخش به معرفی کامل این فیلم، از جمله: خلاصه داستان، لیست کامل اسامی بازیگران و نقد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی کامل و نقد فیلم آبادان یازده 60

 

خلاصه داستان

در خلاصه‌‌‌‌‌ این فیلم آمده است مردم غیور آبادان … شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است! آبادان یازده ۶۰ روایت مجاهدت گروهی از کارکنان رادیو نفت آبادان برای حفظ رادیو و مخابره اخبار به منظور مقاومت مردم در برابر دشمن بعثی است.

خلاصه داستان

داستان فیلم در موقعیت اداره رادیوی ملی نفت آبادان در روزهای منتهی به حصر آبادان شروع می شود و اما در ادامه مشخص می گردد و اتفاقاتی پیرامون حصر آبادان و سقوط خرمشهر رخ می دهد.

با آغاز جنگ و سقوط خرمشهر، آبادان به محاصره کامل در می آید و رادیو مورد حمله قرار می گیرد و شخصیت های داستان درگیر اتفاقات در فضایی محدود به نام رادیو می شوند.

 

نقد فیلم آبادان یارده ۶۰

«آبادان یازده ۶۰» بر اساس نوع ژانر (سینمای جنگ) حادثه محور است و حوادث رخ داده در متن در سه قسم و سه پرده تقسیم بندی و به تصویر کشیده شده: پرده اول باور (لمس خطر)، پرده دوم ناامیدی (سقوط خرمشهر) و پرده سوم شور (حماسه مقاومت).

نقد فیلم

داستان «آبادان یازده ۶۰» آرام، روان و بدون حاشیه روایت می‌شود. درست مثل جوی آبی که جاری است. آب در بزنگاه‌های سخت به چاله می‌افتد و بعد با تلاش، ضمن جابجایی قلوه سنگ‌ها، آنها را با خود همراه می‌کند تا قدرتش را بیشتر کند. قلوه سنگ‌ها، همان قهرمان‌های فیلم هستند. فیلمنامه یک قهرمان ندارد.

نقد فیلم

در این روایت همه در نوع خود یک قهرمان محسوب می‌شوند. جنس همه سنگ‌ها و نگاهشان به زندگی یکی نیست (بهمن، نبی، ادوین، مسعود، مریم و حتی نرگس همسر بهمن که در آخر به گروه اضافه می‌شود) اما همه آنها، با آبِ در جریان هم سو می‌شوند. چرا که هدف برای همه یکی است (مقاومت در برابر تجاوز) و تفاوت‌ها در قوت بخشی به جریان آب است که موثر واقع می‌شود تا حصول به مقصد. (نجات شهر از سقوط)

نقد

فیلمساز دوربینش را در خدمت سوژه برای بالا بردن پتانسیل و دینامیک صحنه پویا و در حرکت نگاه داشته است. بازی‌ها کنترل شده، به دور از اغراق و در راستای دستیابی به هدف اصلی (مستندسازی واقعیت) تعریف و اجرا شده‌اند. و نکته آخر اینکه تاریخ هشت ساله دفاع مقدس حماسه‌های مختلف و متفاوت را به چشم خود دیده و ثبت کرده است که شمار بالایی از آنها در فُرمت و مدیوم‌های مختلفی بازسازی و مستندسازی شده‌اند. «آبادان یازده ۶۰» برگی است از تاریخ حماسه مقاومت، که این بار به نام شهدای حماسه ساز رسانه در تاریخ ثبت می‌شود. فریبا اشوئی/ نمانامه

 

اسامی بازیگران فیلم آبادان یازده ۶۰

عوامل

 

دیگر عوامل

نویسنده و کارگردان : مهرداد خوشبخت، تهیه‌کننده : حسن کلامی، مدیر فیلمبرداری : مهدی جعفری، مدیر هنری : عبدالحمید قدیریان، مدیر تولید : رحمت عبدالله‌زاده، مدیر صدابرداری : جهانگیر میرشکاری، چهره‌پرداز : محمود دهقانی، مدیر برنامه‌ریزی و  و سرپرست گروه کارگردانی : امیرشهاب اسماعیلی، طراح صحنه : جعفر محمدشاهی، طراح لباس : زهرا صمدی، تدوین : سهراب خسروی، جلوه‌های ویژه بصری : جواد مطوری، جلوه‌های ویژه میدانی : محسن روزبهانی، آهنگساز : بهزاد عبدی.

جوایز و افتخارات

 

جوایز و افتخارات

این فیلم توانست برنده سیمرغ بلورین در بخش ویژه سردار سلیمانی برای حسن کلامی و نامزد بهترین جلوه های ویژه میدانی برای محسن روزبهانی و همچنین بهترین جلوه‌های ویژه بصری برای جواد مطوری در سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شود.

نظرات