موارد مصرف و عوارض داروی بتامتازون

0

بتامتزون چه نوع دارویی است؟ قبل از مصرف آن چه نکاتی لازم است؟ در چه مواردی مصرف می شود و عوارض آن چیست؟ شاید شما بخواهید از این نوع دارو استفاده کنید. در ادامه این مطلب به تمام سئوالات شما در رابطه با بتامتازون پاسخ داده می شود. با ما همراه باشید.

موارد مصرف و عوارض داروی بتامتازون

 

بتامتازون چیست؟

تامتازون از دسته داروهای کورتیکواستروئیدی (در اصطلاح عامیانه کورتون) می باشد. این داروی استروئیدی در اشکال متنوع دارویی خوراکی، تزریقی و موضعی تولید می شود و در موقعیت های مختلفی تجویز می گردد.
‎فرم خوراکی و تزریقی بتامتازون به علت اثرات کاهش دهنده ایمنی که دارد، در درمان برخی بیماری های خود ایمنی تجویز می گردد.

بتامتازون چیست؟
‎این دارو همچنین در درمان برخی سرطان ها به عنوان داروی کمکی استفاده می شود و همچنین  برای افرادی که مبتلا به اختلالات غده ی فوق کلیوی هستند و در بدن آن ها کورتیکواستروئید ها (کورتون) به مقدارکافی تولید نمی شود، به عنوان درمان جایگزین استفاده می شود.

 

نکات لازم پیش از مصرف بتامتازون

قبل از مصرف این نوع دارو حتما این نکات را با پزشک خود درمیان بگذارید:

  • اگر شما نسبت به بتامتازون و یا هر بخش دیگری از بتامتازون (سیستمیک) آلرژی دارید.
  • اگر به داروهایی مثل این, داروهای دیگر, مواد غذایی و یا مواد دیگر حساسیت دارید.
  • به پزشک خود در مورد آلرژی و نشانه هایی که دارید, مانند جوش, کهیر, تنگی نفس, سرفه, ورم صورت, لب ها, زبان, گلو و یا هر علامت دیگر بگویید.
  • اگر عفونت تب خال چشم دارید.
  • اگر یکی از این مشکلات سلامتی را دارید:عفونت قارچی و یا عفونت مالاریا در مغز.

آمپول بتامتازون

  • تزریق (اگر به ماهیچه داده شود) و اگر بیماری ترومبوتیک دارید. به پزشک خود و داروسازتان درباره همه داروها (داروهای تجویزی یا otc, محصولات طبیعی, ویتامین ها) و مشکلات سلامتی بگویید.
  • باید چک کنید تا مطمئن شوید که برای شما ایمن است.
  • بدون چک کردن با پزشک خود دارو را شروع نکنید, متوقف نکنید و یا مقدار دارو را تغییر ندهید.

 

موارد مصرف

بتامتازون براي درمان جايگزيني در نارسايي غده فوق كليوي استفاده مي شود. اين دارو همچنين در درمان علامتي اختلالات التهابي و آلرژيك در جهت سركوب كردن سيستم ايمني، هيپرپلازي مادرزادي غده فوق كليوي و تحريك بلوغ ريوي جنين در زايمانهاي زودرس و ادم مغزي نيز مؤثر است.

 

نحوه مصرف

نحوه ی صحیح مصرف این دارو را از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. بتامتازون با توجه به شرایط و نوع بیماری شما در مقدار و نوبت های متفاوتی تجویز می شود. در صورت مصرف قرص خوراکی به عنوان ضد التهاب، بهتر است آن را صبح ها بعد از صبحانه مصرف نمایید و اگر جهت نقص غده ی فوق کلیوی و کمبود استروئید در بدن این دارو برایتان تجویز شده باشد، بهترین زمان مصرف آن شب ها می باشد.

قرص

  • ‎قرص های بتامتازون به راحتی در آب قابل حل می باشند با این وجود بهتر است قرص را به صورت کامل همراه با یک وعده غذای اصلی یا میان وعده مصرف نمایید.
  • در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید اما در صورتی که به اندازه ی یک روز کامل مصرف دارو را فراموش کرده‌ اید، نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت بعدی را طبق زمان بندی سابق مصرف نمایید و از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.
  • ممکن است با توجه به نوع بیماری، این دارو بصورت روزانه برای یک دوره کوتاه درمانی برایتان تجویز شود. در این صورت مصرف منظم دارو در روند بهبودی شما بسیار موثر می باشد.
  • در صورت مصرف بتامتازون بیشتر از ۳ هفته، قطع دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک صورت گیرد زیرا قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارضی ایجاد نماید به همین دلیل پزشک برای قطع مصرف، مقدار داروی شما را به مرور کم خواهد کرد.

 

عوارض پس از مصرف

عوارض نامطلوب جدی فقط در صورتی بوجود می آید که مقدار بسیار زیاد به مدت طولانی خورده شود. کرم ها و پمادها معمولاً بی خطرند مگر آنکه بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرند.

  •  سوء هاضمه، شیوع شایع، موارد مشورت با پزشک همه موارد.
  •  افزایش وزن، شیوع بندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد
  •  آکنه، شیوع بندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد.
  • تغییر رفتار، شیوع بندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد.
  • مدفوع سیاه خونی، شیوع بندرت، موارد مشورت با پزشک همه موارد، شرائط ترک دارو، مراجعه به پزشک.

عوارض پس از مصرف

 

تداخلات

همیشه مهم است که با پزشک و داروساز خود درباره تمام داروهایی را که مصرف می کنید صحبت کنید.

این شامل داروهای تجویزی، داروهای غیر تجویزی (OTC)، ویتامین ها و مکمل های مواد مغذی، پودر پروتئین، و غیره، درمان های گیاهی و هر گونه مواد غیر قانونی یا تفریحی می باشد.

تزریقی

بتامتازون موضعی با داروهای دیگر تداخل ندارد. با این حال، اگر از محصول دیگری استفاده می کنید که پوست شما را آزار می دهد و یا حساس می کند، پوست شما حتی بیشتر حساس تر هم می شود.

 

نظرات