عوارض خودارضایی و راههای ترک آن

5

عوارض خودارضایی و راههای ترک آن

خودارضایی در میان دختران و پسران و متأسفانه حتی در میان زنان و مردان آمار تلخی دارد. افرادی که خود ارضایی را تجربه می کنند فقط برای مدت کوتاهی احساس رضایت و آسودگی دارند و بعد همه چیز برعکس می شود مثبت ها منفی و خوب ها بد می شوند.همان طور که می دانید خود ارضایی یک گناه است ولی باید بدانید که این مسئله تنها در میان مسلمانان     مطرح نمی شود و کشورهایی با ادیان غیر از اسلام هم به شدت از لحاظ علمی با این رفتار مخالف هستند. این گناه مستقیماً با جسم شما رابطه دارد و به همین دلیل روح شما را مورد حمله قرار می دهد.

در مورد خودارضایی نیز اسلام صراحتاً این عمل را منع نموده ، خودراضایی را یکی از گناهان کبیره قلمداد کرده و انسان را از مضرات آن آگاه ساخته است.

در زمان امام علی (ع)، یک مرد جوان، مرتکب خودارضایی شده بود. وقتی امیر مومنان علی علیه السلام متوجه این کار او شد، دستور داد تا آنقدر بر دست او ضربه بزنند تا دست وی قرمز شد. سپس او را بخشید و دستور داد شرایط ازدواج را برای او مهیا کنند.

خودارضایی

خود ارضایی در پسران و مردان، با تحریک جنسی و سپس تماس با آلت تناسلی آن‌ها انجام می‌شود و درنهایت به برون‌ریزی اسپرم (منی) منجر می‌شود.نوع دیگری از خود ارضایی در پسران، خود ارضایی دمر (Prone Masturbation) است که فرد روی تخت قرارگرفته و با برقراری تماس آلت خویش با شیء خارجی مثل بالش،‌تشک و … باعث ایجاد انزال در خویش می‌شود. این نوع خود ارضایی به‌مراتب خطرات و مضرات بیشتری نسبت به خود ارضایی با دست دارد.

خودارضایی در مردان

با تکرار و مداومت بر انجام این عمل، مرد دچار اعتیاد و وابستگی شدید به این عمل می‌شود و فرد مبتلابه این عمل، حال‌ و روز غم‌انگیزی را تجربه می‌کند. دلیل این امر این است که مرد، مظهر توانایی و قدرت و اقتدار است؛ چه ازنظر فیزیکی و چه ازنظر روحی. ولی انجام عمل استمنا، به‌تدریج نه‌تنها باعث تحلیل رفتن قوای فیزیکی مرد می‌شود ، بلکه ازنظر روحی نیز وی را تضعیف کرده و اعتمادبه‌نفس مرد را به‌شدت کاهش می‌دهد.

خودارضایی

خودارضایی در زنان

عمل خودارضایی در دختران نیز مانند پسران ، بسیار مضر و اعتیادآور است. ازآنجایی‌که زن‌ها ساختار جنسی و روحی بسیار پیچیده‌ای دارند، مبتلا شدن به خود ارضایی در آن‌ها بسیار پیچیده است و دارای عوارض مختلفی است. خود ارضایی در دختران و زنان این‌گونه انجام می‌شود که در ابتدا فرد خود را توسط عوامل تحریک‌آمیز مختلف برانگیخته می‌کند. این عوامل می‌تواند دیدن عکس‌ها یا فیلم‌های مستهجن، خواندن مطالب و داستان‌های تحریک‌کننده، گوش دادن به مطالب محرک جنسی، لمس کردن قسمت‌های حساس بدن و یا ترکیبی از این عوامل باشد. پس از تحریک کامل، فرد با تماس برقرار کردن بااندام تناسلی خویش با استفاده از دست یا ابزارهای خارجی، باعث رساندن خود به ارگاسم می‌شود.

انجام خود ارضایی در بارداری ، علاوه برداشتن مضرات این عمل در دوران غیر بارداری، عوارض بیشتری را می‌تواند داشته باشد. با انجام خود ارضایی، هنگام رسیدن به لذت جنسی، انقباضات رحمی می‌تواند برای نوزاد مضر باشد و خصوصاً در مواردی باعث زایمان زودرس و یا حتی سقط‌جنین شود.

علاوه بر عوارض فیزیکی و جسمی خود ارضایی در بارداری، عوارض روحی آن و اثراتی که بر جنین می‌گذارد نیز نباید نادیده گرفته شود.

خودارضایی

عوارض خود ارضایی در مردان

۱٫زودانزالی در مرد

یکی از مهم‌ترین عوارض خودارضایی در مردان، ایجاد عارضه زودانزالی در آن‌ها است. در یک رابطه زناشویی موفق ،‌‌بهتر است که مرد تا همسرش به ارگاسم نرسیده است، خود را کنترل کند. و بهترین حالت این است که مرد و زن هم‌زمان باهم به ارگاسم برسند و در لحظه ارگاسم، علاوه بر لذت ارگاسم،‌حس و حال معنوی بسیار خوبی را نیز تجربه کنند.
حال اگر مرد به هر دلیلی ازجمله خود ارضایی ، زودتر از همسرش به انزال برسد، نه‌تنها همسرش را از رسیدن ارگاسم محروم کرده، بلکه خود نیز در درون احساس شرم و خجالت زیادی خواهد کرد. به ارگاسم نرسیدن زن، بسته به شرایط روحی و فیزیکی وی، آسیب‌های زیادی به وی می‌رساند. احساس دلسردی،‌عصبی شدن، کلافه شدن، و بدتر از همه ایجاد زمینه‌های ابتلا به خود ارضایی یا حتی خیانت.

۲٫مشکل عدم انزال

در برخی موارد، برخلاف زودانزالی، انجام بیش‌ازحدخود ارضایی باعث می‌شود که مرد در رابطه جنسی با همسرش هیچ‌گاه ارضا نشود و به حد انزال نرسد.این عارضه نیز در بین مردانی که به خود ارضایی مبتلا هستند گزارش‌شده است و باعث شده که این افراد نتوانند از رابطه زناشویی لذت ببرند.علت این امر در آن است که سیستم عصبی، جنسی و روحی در این افراد آن‌چنان به انزال از طریق خود ارضایی عادت کرده است که فقط و فقط این کار باعث رسیدن به انزال می‌شود.

۳٫مشکل نعوظ مردان

از عوارض دیگر استمنا این است که باگذشت زمان،‌ توانایی مرد در نگه‌داری نعوظ کمتر می‌شود و باعث عدم موفقیت وی در برقراری یک رابطه صحیح جنسی می‌شود. این مشکل معمولاً به همراه مشکل زودانزالی است و بعدازاینکه مرد به انزال رسید، در رساندن آلت خود به حالت نعوظ مجدد، با مشکل مواجه می‌شود

خودارضایی

عوارض خود ارضایی در زنان

۱٫خطر از دست دادن بکارت در دختران

طبیعتا، اولین عوارض خودارضایی در دختران از دست دادن بکارت است. این موضوع خصوصا در کشور ما ایران بسیار حائز اهمیت است و هنوز طیف بسیار بزرگی از جامعه ایران، هنگام ازدواج، مساله بکارت را در نظر داشته و آن را جدی میگیرند. هنگام انجام خودارضایی، مخصوصا هنگام نزدیک شدن به ارگاسم، احتمال اینکه خانم، بکارت خویش را ناخواسته از دست بدهد بسیار زیاد است.

۲٫عدم ارضای زنان در رابطه زناشویی

با ادامه عمل خودارضایی،‌ خانمها به ارضا شدن از طریق این عمل اعتیاد پیدا میکنند و به مرور زمان، سیستم عصبی و جنسی آنها طوری برنامه ریزی میشود که فقط تحت شرایط خودارضایی،‌ میتوانند به ارگاسم برسند. دلیل این امر آن است: با تکرار عمل خودارضایی، مخصوصا هنگامی که خودارضایی با تحریک و لمس کردن کلیتوریس انجام میشود، عصبهای بسیار حساسی که در این ناحیه قرار دارند، به علت تحریک مداوم توسط دست یا دیگر ابزار خودارضایی مانند لرزاننده ( ویبراتورها) حساسیت خود را از دست میدهند. هنگام رابطه زناشویی، دخول به هیچ عنوان آن اثر تحریک کنندگی را روی کلیتوریس ندارد ( در مقایسه با تحریک مستقیم توسط دست یا ویبراتور). به همین علت است که هنگام رابطه زناشویی، خانم با داشتن این رابطه با همسرش ارضا نمیشود.

خودارضایی

راههای ترک خودارضایی

# برای ترک خود ارضایی قاطعانه برای ترک خودارضایی تصمیم بگیرید.

# تلقین به شخص کمک می‌کند تا اراده‌ی خود را تقویت کند و به خود بگوید که می‌تواند خودارضایی را کنار بگذارد.

# منحرف کردن فکر بسوی دیگری در صورتی که تحریکی برای استمناء(خودارضایی) اتفاق افتاد.

# تنهایی، کلید اقدام به خودارضایی است، لذا برای ترک خود ارضایی تنها نمانید.

# برای ترک خود ارضایی هر وقت به فکر خودارضایی افتادید به خود بگوئید که آلان خدا من را می بیند.

# سعی کنید دائما وضو داشته باشید.

# برای ترک خود ارضایی از ذکر خدا ولو در دل غافل نشوید.

# شبها تنها نخوابید و یا در جایی بخوابید که فرصت انجام این عمل نباشد.

# بیاد داشته باشید که تصمیم دارید عمل خودارضایی را ترک کنید.

# بعد از تصمیم حتی یک بار هم سراغ عمل خودارضایی نروید زیرا اراده شما را سست خواهد کرد.

# یاد مرگ انسان ساز است .

# پشیمانی بعد از عمل را بیاد داشته باش.

# برای ترک خود ارضایی از رفت و آمد با کسانی که شما را مستقیم و غیر مستقیم به خودارضایی دعوت می کنند، دوری کنید و رابطه خود را با دوستان جلقی تان تا حد ممکن کم کنید.

# برای ترک خودارضایی از صحبت کردن در مورد مسایل شهوت انگیز دوری کنید.

# از بودن در مکان های تنها خودداری کنید و وقتی به حمام و دستشویی می روید، در را قفل نکنید. بعد از شستشو حمام را سریع ترک کنید.

# برای ترک خود ارضایی از نگاه کردن به بدن عریان خود نیز اجتناب کنید.

# سعی کنید تماس بدنی با دیگران و لو در شوخیهای دستی پرهیز کنید.

# برای ترک خودارضایی بهتر است روزه بگیرید ،روزه گرفتن دو روز در هفته برای کم کردن حس شهوت جویی شما بسیار مفید است. اگر نمی توانید روزه بگیرید حداقل غذای خود را کم کرده و اجازه ندهید شکم تان پر باشد.

# برای ترک خود ارضایی قبل از خواب مثانه تخلیه شود.

# از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود.

# برای ترک خود ارضایی باید از دست ‏ورزی با اندام جنسی،اجتناب نمود و در هیچ شرایطی، نباید دست‏ ورزی کرد.

# هرگز نباید به رو خوابید.

# سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.

# برای ترک خود ارضایی بهتر است از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان اجتناب گردد.

# یرای ترک خودارضایی بهتر است از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک کننده، خودداری شود.

# از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‏های تحریک‏ کننده و فکر کردن در این امور، دوری شود.

# از خوردن مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، مرچ، تخم‏ مرغ، گوشت سرخی، و غذاهای چرب – اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.

# به منظور تخلیه انرژی – زاید بدن، به طور منظم و زیاد باید ورزش کرد.

# برای ترک خودارضایی بهتر است برای اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، عبادت و … پر کند.

# برای ترک خودارضایی بهتر است سعی کنید کمتر در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران باشید.

# هرگاه مورد هجوم افکار جنسی واقع شدید، باید بلافاصله از مکان خلوت و دور از نظر دیگران خارج شوید و خود را به کاری سرگرم کنید.

# در این زمینه گفت و گو با دوستان، مشارکت در برنامه های جمعی بسیار مفید است.

# هر وقت به فکر این کار افتادید به خود بگوئید که می خواهید در مقابل چه کسی گناه کنید.

# هر کاری که شما را به فکر خودارضایی بیندازد آن کار را سریع ترک کنید.

# هر صحنه ای که شما را تحریک می کند آن صحنه را ترک کنید.

# برای ترک خودارضایی بهتر است، شبها قبل از خواب مطالعه کنید و با لباس کامل بخوابید و بعد از بیدار شدن سریع رختخواب را ترک نمایید. همچنین هرگز به رو نخوابید.

# نماندن در حمام و زیر دوش

# تماشا کردن فیلم های شاد و طنز به جای فیلم های محرک

# از پرخوری بپرهیزید و معده تان هیچگاه کاملاً پر نباشد.

# استفاده از غذاهای محرک و پرانرژی را ترک و یا محدود کنید.

# سعی کنید هیچگاه تنها نباشید و با خود خلوت نکنید .

# تا کاملاً خواب آلوده نشده اید به رختخواب نروید و در اتاق جداگانه نخوابید.

# عنان افکار خود را در اختیار بگیرید و نگذارید به هر کجا که می خواهد برود.

# از دیدن صحنه های تحریک آمیز و از خواندن و شنیدن این گونه مطالب شدیداً بپرهیزید.

# روزه گرفتن روش بسیار مناسبی برای تسلط بر نفس و در نتیجه تقویت اراده جهت ترک اعمال ناشایست است.

# علاوه بر خواندن نماز های واجب، خواندن قرآن و ادعیه و نماز شب در ترک اعمال و عادات بد موثر است.

# نذر کنید تا در صورت ارتکاب این عمل کار سنگینی را انجام دهید.

# ورزش را جزء برنامه های لاینفک زندگی روزمره خود قرار دهید.

راه‌های سریع و موقت ترک خود ارضایی

۱- ورزش بسیار سنگین تا سرحد خستگی

۲- روزه گرفتن

۳- عدم مصرف غذاهای محرک مثل شکلات و موز و …

۴- عدم مشاهده صحنه‌ها و عکس‌ها و تصاویر محرک

۵- پرهیز از تنهایی

۶- پر کردن کامل وقت خود تا جایی که وقت بیکاری برای خیال پردازی نماند

۷- عدم معاشرت با دوستان ناباب

بررسی خود ارضایی از نظر علمی

√ افراط در هر چیز نتیجه ای جز ضرر ندارد.موردیکه اشکال خود ارضایی میباشد این است که شما صرفاً از نظر جنسی ارضا میشوید و سایر حواس شما مثل لامسه و غیره همچنان تشنه میباشند.به همین دلیل خود ارضایی شما را مانند یک رابطه واقعی ارضا نمیکند و حالت آرامش روحی بعد از رابطه واقعی را به شما القا نمیکند.پس افراط در آن می تواند باعث بهم ریختگی توازن شما گردد.

√ در زمان حالت جنسی شما برای انزال کالری زیادی میسوزانید . پس سعی کنید که حتماً بعد از آن مواد مقوی و همچنین غذای گرم بخورید.

√ قبل از خواب سعی کنید برای عدم تحریک جهاز جنسی خود را با آب سرد بشویید.

√ هیچگاه در حالت ایستاده مبادرت به انجام این کار نکنید.

√ مواد شوینده از قبیل شامپو و صابون باعث خشکی پوست و سائیدگی میشوند و همچنین ایجاد سوزش مینمایند.از اینها استفاده نکنید.

√ خود را تحریک به انجام این کار نکنید و سعی کنید تا زمانیکه غدد شما ترشح طبیعی نکرده و امکان برون ریزی طبیعی بوجود نیامده دست به این کار نزنید.

√ غذاهای سرد در کم کردن التهاب شما موثرند.

√ بعد از انزال سعی کنید حتماً ادرار کنید.

پیامدهای خودارضایی که بصورت اعتیاد و بیش از حد باشد:

√ مرحله مشکل ساز (Problematic)

در افرادی که مدتی است گرفتار خودارضایی بیمارگونه و به شکل اعتیاد شده اند(روزانه بیش از ۱تا ۲بار) ، زودرس ترین عوارض ناشی‏از خودارضایی بسیار زیاد عبارت است از:

• خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،

• عدم تمرکز حواس (Lack of concentration)،

• ضعف حافظه (Poor memory)،

• استرس و اضطراب (Stress/Anxiety).

√ مرحله گرفتاری شدید (Severe)

بروز علایم زیر در فرد گرفتارخود ارضایی ، نشان دهنده آن است که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله اول است و فرد حتی در روز ۳ تا ۴ بار استمناء می کند و در نتیجه عوارض شدیدتری ظاهر شده است:

• خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،

• نوسان خلق یا تغییرات سریع خلقی (Mood swings)،

• حساسیت بیش از حد و زودرنجی ( Irritability)،

• کمردرد (Lower back pain)،

• نازک شدن موها (Thinning hair)،

• ناتوانی جنسی زودرس در جوانی (Youth impotence)،

• بی‏خوابی یا بدخوابی و مشکلات مشابه (Insomnia/Sleep problem).

√ مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد (Addictive)

بروز علایم زیر در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله دوم است و فرد حتی در روز ۵ بار استمناء می کند و در نتیجه عوارض بسیار شدیدتری ظاهر شده است:

• خستگی و کوفتگی (Fatigues/Tiredness)،

• ریزش شدید موها (Severe hair loss)،

• تارشدن دید چشم‏ها (Blurred vision)،

• وز وز گوش (Buzzing in the ears)،

• انزال زودرس و غیرارادی یا خروج منی به صورت قطره قطره ( prematurelyEjaculation)،

• درد کشاله ران و ناحیه تناسلی (Groin/Testicular pain)،

• دردهای قولنجی در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه ( the pelvic cavity or tail bonePain or cramps in).

5 دیدگاه در “عوارض خودارضایی و راههای ترک آن

  1. ابراهیم گفت:

    سلام
    کتاب راز کنترل شهوت داداش رضا رو بخونین
    تا الان ۱۰۰ هزار نفر خوندن و جواب گرفتن

  2. alireza گفت:

    سلام
    هیچ وقت نگین ، نمیشه و به خودتون این افکار منفی رو تلقین نکنین ؛ باور داشته باشین که میتونین این اشتباه رو برای همیشه کنار بذارین
    وقتی به این باور و یقین رسیدین ، میتونین توی خودتون این باور و یقین رو ایجاد کنین که ترک کردین.

    ترک کردن شما به تعداد روزی که این اشتباه رو انجام ندادین ، بستگی نداره
    به این بستگی داره که یقین داشته باشین که کار اشتباتون رو ترک کردین،
    از اون روز به بعد میبینین که چقدر احساس سرزندگی و شادی میکنین
    و رفتار و اخلاقتون و ذهنتون هم به گونه تغییر میکنه که شما رو به تحریک شدن ، وادار نمی کنه
    مثلااا تا میخوایین یه کاری انجام بدین که تحریک کنندست ، سریع با خودتون میگین این کار منو تحریک میکنه و منم کار اشتباهم رو ترک کردم

    من خودم خیلی کارا واسه ترک کردم ، از نمیدونم ورزش گرفته ، مشغول شدن به کارا ، یا دعا و ….
    اینااا مفیدن برای کنار گذاشتن
    اما همیشه در پس گراند ذهنیم با خودم میگفتم من نمیتونم ترک کنم یا از این میترسیدم که دوباره این کار رو انجام بدم

    اما از زمانی که به این باور رسیدم که میتونم ترک کنم،
    به این یقین هم رسیدم که الان ترک کرده ام
    و توانستم ذهن ناخودآگاهم را با ذهن خودآگاهم هم جهت کنم
    و الان خداروشکر ترک کردم.

    با خودم گفته بودم که اگ کنارش گذاشتم ، بیام و توی خیلی از پست هایی که درباره خودارضایین
    این مطلب رو بگم
    چون که زیر این پست هااا که قبلااا اونا رو میخوندم افراد زیادی رو میدیدم که کامنت گذاشتن که “اصلااا نمیشه این کار رو کنار گذاشت!”
    و قصد داشتن از این طریق ناتوانی خودشون رو به دیگران خم تلقین کنن!
    پیروز و سربلند باشین

  3. محمد گفت:

    من هم ۳۱ سالمه و از ۱۵ سالگی زدم چون راه دیگه ای نداشتم. مبتلا به انزال زودرس شدم که هیچ درمانی ندارن. در آستانه آلزایمر هم هستم تو این سن کم. الانم انقدر خونوادم فقیرن که توان ازدواج ندارم. مثل یه تیکه گوشت افتادم کنار خونه. الان دیگه خیلی کم خودارضایی میکنم چون حتی نیاز جنسیمم دیگه ارضا نمیشه با خودارضایی. فوق لیسانس برق دانشگاه امیرکبیر هستم. سال ۲ دکترا انصراف دادم بخاطر فشار جنسی شدید و بی پولی والان بعد ۲ سال دنبال کار گشتن بیکارم. جالبه که پیش متخصص اعصاب و روان رفتم گفتم از نیاز جنسی خودزنی کردم بهم توصیه خودارضایی کرد!!! گفت برای آدمی که پول نداره هیچ راهی برای ارضا شدن غیر خودارضایی نمیشناسم!!! ولی من چون تا تهش رفته بودم میدونستم خودارضایی تا یه مدت کوتاهی فشارتو کنترل میکنه بعدش میشی مثل آدمی که همش داره آب شور میخوره. نه توان ازدواج دارم نه پولی.

  4. سایه گفت:

    خودارضایی برای اونایی که متاهل هستن اشکال نداره؟نت توی خودارضایی فیلیا توی قسمت کامنتاش خوندم که نوشته بود برای اونایی که متاهلن ایراد نداره

  5. مهرناز گفت:

    وای یعنی این موضوع توی جامعه فاجعست و تقریبا مطلب هم دربارش کمه!توی مقاله خودارضایی فیلیا نوشته بود تقریبا همه مردان و ۷۵ درصد از خانم ها ی زمانی توی عمرشون رو خود ارضایی داشتن که اگر چنین اماری درست باشه خیلی جای تاسف داره بنظرم باید به بچه هامون از نوجوانی آموزش بدیم حس میکنم خیلیا هم نمیدونن که اینکار ممکنه چه عواقب خطرناکی داشته باشه

نظرات