سقف معافیت مالیاتی کارمندان در سال 1403 | کدام کارمندان از مالیات معاف شدند ۱۴۰۳

رضا بخشایش ۱۰ آذر ۱۴۰۲ 4 دقیقه مطالعه
سقف معافیت مالیاتی کارمندان در سال 1403 | کدام کارمندان از مالیات معاف شدند ۱۴۰۳

سقف معافیت مالیاتی کارمندان در سال 1403

در سال 1403 کدام کارمندان از مالیات معاف هستند؟ + سقف معافیت مالیاتی کارمندان در سال ۱۴۰۳ چقدر است و با چه میزان حقوق از مالیات معاف شدند؟ سوالاتی که اینروزها با تقدیم لایحه بودجه ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۳ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برای کارمندان و حقوق بگیران به دغدغه مهم تبدیل شده است.

کدام کارمندان در سال ۱۴۰۳ از مالیات معاف شدند؟

براساس لایحه بودجه 1403:

🔹افرادی که سالیانه 120میلیون تومان (ماهیانه 10میلیون تومان) حقوق می‌گیرند، از مالیات معاف هستند.

🔹افرادی که بین ماهیانه 10 تا 16میلیون و 800 هزار تومان حقوق می‌گیرند، باید 10درصد مالیات دهند.

🔹افرادی که بین ماهانه 16میلیون و 800 تا 17میلیون و 600 هزار تومان حقوق می‌گیرند، باید 15درصد مالیات بپردازند.

🔹افرادی که بین 27 میلیون و 600 تا 40 میلیون و 800 هزار تومان حقوق می‌گیرند باید 20 درصد مالیات بپردازند.

🔹افرادی که بیش از 48میلیون تومان حقوق می‌گیرند باید 30درصد مالیات بپردازند.

معافیت مالیاتی کارمندان

رئیس سازمان امور مالیاتی از قبول پیشنهاد این سازمان به رئیس جمهور و تأیید افزایش سقف معافیت مالیاتی کارکنان و کارمندان در سال آینده خبر داد.
افزایش 25 درصدی معافیت مالیاتی کارکنان و کارمندان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در نسخه اولیه لایحه بودجه 1403 که بخش اول آن از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، سقف درآمد معاف از مالیات ماهانه کارکنان و کارمندان ماهانه 10 میلیون تومان بود که برخی کارشناسان معتقد بودند، با توجه به نرخ تورم، این سقف باید افزایش یابد.

در این زمینه سید محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور امروز اعلام کرد، با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تأیید رئیس جمهور، قرار است، سقف معافیت مالیاتی کارکنان، کارمندان، اصناف و مشاغل در لایحه بودجه 1403 افزایش یابد.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، شنیده‌ها حاکی از آن است که نحوه مالیات‌ستانی در سال 1403 در حال اصلاح است و سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرده است که سقف مالیاتی کارکنان و کارمندان با افزایش 25 درصدی از 10 میلیون تومان به 12 و 500 هزار تومان در ماه افزایش یابد و نیز سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل با افزایش 110 درصدی از 47 میلیون و 500 هزار تومان در سال به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

به گزارش فارس، این تصمیمات در راستای تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فشار به اقشار کم‌درآمد اتخاذ می‌شود و سیاست دولت در لایحه بودجه تحقق رشد 49.8 درصدی درآمد مالیاتی در سال آینده از محل شناسایی پایه‌های جدید و فراریان مالیاتی گرفته شده است.

متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۳

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کارمندان و حقوق بگیرانی که سالانه ماهانه ۱۰میلیون تومان حقوق می‌گیرند، از مالیات معاف شدند. در متن لایحه بودجه ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۳ آمده: در سال ۱۴۰۳، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه‌کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی از یک یا چند منبع، در بخش دولتی یا غیردولتی تحصیل می‌کنند، چه از کارفرمای اصلی یا غیراصلی (موضوع تبصره «۱» ماده ۸ قانون مالیات‌های مستقیم) باشد، به شرح زیر است:

۱. سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱ در سال ۱۴۰۳ مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

۲. نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر است:

– نسبت به مازاد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال، ۱۰ درصد

– نسبت به مازاد یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال تا دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال، ۱۵ درصد

– نسبت به مازاد دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال تا چهار میلیارد و ۸۰ میلیون ریال، ۲۰ درصد

– نسبت به مازاد چهار میلیارد و ۸۰ میلیون ریال به بالا، ۳۰ درصد

همه افرادی که در قبال ارائه خدمت در دستگاه‌ها تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌الزحمه، حق نظارت، حق‌التألیف و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند، مشمول حکم این بند هستند.

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنی و مشمول ماده ۸۵ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ هستند.

نظر شما برای ما ارزشمند است.
لطفاً دیدگاه خود را محترمانه و مرتبط با موضوع بنویسید.
لطفا از ثبت شماره تماس یا اطلاعات شخصی خود در کامنت ها خودداری کنید.
فقط نظراتی که با حروف فارسی نوشته شوند تایید می شوند.

ثبت دیدگاه