بیوگرافی و عکسهای روح الله زمانی بازیگر نقش علی فیلم خورشید

0

بیوگرافی روح الله زمانی بازیگر نقش علی فیلم خورشید

روح الله زمانی بازیگر است. اولین تجربه بازی او جلوی دوربین در فیلم سینمایی «خورشید» در سال ۱۳۹۸ به کارگردان مجید مجیدی بود. او جایزه جشنواره ونیز ۲۰۲۰ را برای بازی در فیلم خورشید از آن کرد. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و بازی روح الله زمانی نظر مثبت اهالی رسانه و منتقدان را به همراه داشت. هومن بهمنش درباره بازی روح الله زمانی در فیلم «خورشید» می‌گوید: “او با وجود اینکه پایش در بخشی از فیلم شکسته بود اما با تمام قوا کار کرد. روح الله تکنیک بازیگری را می‌فهمد.”

   روح الله زمانی

بیوگرافی روح الله زمانی بازیگر

روح الله زمانی متولد دهه هشتاد و کودک کار و تحصیل کرده مدرسه پویش مخصوص کودکان کار است که مجید مجیدی کارگردان فیلم خورشید روح الله زمانی را از بین بچه های کار برای بازی در این فیلم انتخاب کرده است.

جایزه جشنواره ونیز ۲۰۲۰ برای روح الله زمانی

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: “روح‌الله زمانی بازیگر خورشید” (Sun Children) به کارگردانی مجید مجیدی (ایران)
جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ پس از ۱۱ روز، شنبه‌شب با معرفی برندگان بخش رسمی جشنواره به کار خود پایان داد.

داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست کیت بلانشت بازیگر استرالیایی جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را به فیلم آمریکایی سرزمین آواره‌ها به کارگردانی کلویی ژائو دادند.

خورشید به کارگردانی مجید مجیدی از ایران یکی از ۱۸ فیلم‌ بخش مسابقه بین‌الملل بود و روح‌الله زمانی بازیگر فیلم که به خاطر ابتلا به کرونا نتوانست به لیدو سفر کند، جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره را دریافت کرد. این جایزه را مجیدی و شمیلا شیرزاد یکی دیگر از بازیگران فیلم به نمایندگی از زمانی دریافت کردند

داستان فیلم خورشید

داستان فیلم یک فضای ماجراجویانه جالب دارد که تماشاگران از هر گروه سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گروهی که علی به عنوان شخصیت اصلی همراه با دوستانش دارد یک گنگ بامزه است که به خوبی در آن می‌توان حس شاعرانه زندگی و شور و هیجان دوران کودکی و نوجوانی را دید. در واقع خورشید پر شده از صحنه‌های دلنشینی که روح آدم را نوازش می‌کنند و مخاطب را از لحاظ احساسی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نکته مهم و جالب در مورد چنین اتفاقی در این فیلم این است که مجیدی برخلاف دیگر آثار سینمای ایران در این سال‌ها سعی نکرده که برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب، با قرار دادن صحنه‌های متعدد که از نظر روحی چالش برانگیز هستند، مخاطب را به تماشای ادمه فیلم ترغیب کند. بلکه، تمام شیرینی خورشید به خوبی در روایت فیلم جا گرفته و همسو با قصه اصلی است.

روح الله زمانی

استفاده درست از نمادها و نورپردازی با هویت هم از دیگر نکات مثبت در رابطه با فیلم خورشید است. همان‌طور که از نام فیلم مشخص شده، عنصر نور اهمیت زیادی در فیلم دارد و مجیدی بارها طی این فیلم سعی می‌کند تا با کم و زیاد شدن نور در بخش‌های روشن و تاریک داستان، منظور خود را به صورت غیر مستقیم به تماشاگر برساند.

این نورپردازی‌ها نمایان‌گر شرایط روحی شخصیت علی هستند. هر جایی که شاهد کم شدن نور و حضور رنگ‌های سرد هستیم، حالات روحی علی هم غمگین‌تر شده و هر جا خورشید خودش را نمایان می‌کند یا نور کوچکی روی زمین تابانده می‌شود، امید تازه‌ای در دل شخصیت اصلی شکل می‌گیرد.

روح الله زمانی

بیان دغدغه‌ای اجتماعی

همزمان با ارائه یک داستان هیجان انگیز، مجیدی از بستری که فراهم شده به خوبی برای بیان دغدغه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کند. یک نکته جالب در مورد داستان خورشید و مقایسه آن با سایر فیلم‌های مجیدی این است که این فیلم با زبان صریح‌تری دست به نمایش دغدغه‌های کودکان و به‌خصوص کودکان کار می‌زند و بارها شاهد صحنه‌های متعددی هستیم که علی و دوستانش با چالش‌های سختی روبرو می‌شوند که حسابی آن‌‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و فیلم هم بدون هیچ سانسوری سعی می‌کند که روایتگر این اتفاقات تلخ باشد.

در واقع همزمان که خورشید دارای یک دیدن هیجان انگیز و دوست داشتنی به زندگی است، مشکلات سخت و آزار دهنده کودکان کار، مهاجران افغان و مشکل اعتیاد را به تصویر می‌کشد و به خاطر آن که تماشاگر با این شخصیت‌ها ارتباط برقرار کرده، حسابی تحت تاثیر چالش‌هایی که آن‌ها در زندگی خود دارند هم قرار می‌گیرد.

روح الله زمانی

اتفاقات جالب حضور روح الله زمانی در نشست فیلم خورشید در جشنواره فجر :

روح الله زمانی، بازیگر نوجوان این فیلم در ابتدای صحبت‌هایش، از حمایت‌های مادرش تشکر کرد و اشک ریخت: دم مادرم گرم که حمایتم کرد.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش که خنده‌ی حضار را به همراه داشت، درباره اولین دیدارش با علی نصیریان گفت: وقتی آقای نصیریان رو دیدم، ساچمه‌هام ریخت.

روح الله زمانی

در ادامه این نشست، طناز طباطبایی درباره همکاری‌اش با روح‌الله زمانی که نقش فرزندش را در این فیلم ایفا می‌کند و همچنین از شرم این بازیگر نوجوان گفت: روح‌الله اصلا به من نزدیک نمیشد، میگفتم فکر کن من مامانتم. خیلی خجالت می‌کشید اوایل

روح‌الله زمانی در ادامه صحبت‌های طناز طبایی توضیح داد: من چون برای خودم ناموس خیلی مهم است، به خودم اجازه نمی‌دهم نگاه بد به کسی داشته باشم.

روح الله زمانی

 

روح الله زمانی

نظرات