فضائل قرائت سوره زمر و آثار و برکات این سوره

0

فضائل قرائت سوره زمر و آثار و برکات این سوره

سوره زمر ۳۹ امین سوره قرآن و از جمله سوره های مکی می باشد که مشتمل بر ۷۵ آیه، ۴۸۷۱ حرف و ۱۱۸۰ کلمه می باشد و در ترتیب نزول ۵۹ امین سوره زمر است که بر خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و سلم نازل شده است. علت نام گذاری این سوره به دلیل وجود این نام در آیه ۷۱ و همچنین آیه ۷۳ این سوره می باشد. در این سوره مبارکه از دو گروه اهل بهشت و اهل دوزخ سخن به میان آمده است و احوال و اوصاف این دو گروه را بیان می کند. خواندن این سوره همچون سوره صافات و سوره مریم با فضائلی همراه است که در اینجا با خواص سـوره زمـر آشنا می شوید..

فضائل قرائت سوره زمر

خواص سوره زمر و محتوای این سوره مبارکه

محتوای سـوره زمـر درباره توحید،خلوص در عبادت، معاد، تنزیه و پاکی خدواند می باشد و همچنین بیانگر این مساله است که انسان به هنگام درماندگی و اضطرار به سوی خدواند پناه می برد و به محض فارغ شدن و رهایی از مشکلات و ایجاد گشایش از خالق خویش روی گردان می شود.در پنجاه و سومین آیه سـوره زمـر به بندگان تاکید می شود که نباید به هیچ وجه از رحمت و لطف خدواند ناامید شوند و به همین خاطر در بیان خواص سـوره زمـر به این مسئله اشاره شده است و ثواب تلاوت این سوره را بر خوانندگان آن، دستگیری خدواند در روز قیامت بر می شمارند.

دستگیری خداوند در روز قیامت

نا امید نشدن در روز قیامت یکی از فضائل و خواص تلاوت سـوره زمـر می باشد که پیامبر اکرم (ص) در روایتی در این رابطه می فرمایند: هر کس سـوره زمـر را قرائت نماید در روز قیامت امیدش قطع نشده و خداوند ثواب خائفان از خدا که از او بیم دارند را به قاری این سوره عطا می کند.

 

عزت و شرف دنیا و آخرت

هارون بن خارجه در رابطه با خواص سـوره زمـر به نقل از امام جعفر صادق علیه السلام روایت می کند که: هر کس سـوره زمـر را بخواند و کلماتش را به آسانی و به آرامی بر زبان جاری سازد خداوند آبرو، و سربلندی دنیا و آخرت به او ارزانی دارد و او را بدون ثروت خویشان و فامیل عزیز گرداند، بدانسان که هر کس او را ببیند بزرگ شمارد و حشمتش وی را بگیرد و جسمش را بر آتش دوزخ حرام سازد و هزار شهر در بهشت برایش بسازند که هر شهری دارای هزار کاخ باشد و در هر کاخی صد حوریه و بعلاوه او را دو چشمه آب است که روانند و هر چشمه زلال که جوشانند و دو چشمه سار که از سرسبزی و خرمی به سیاهی زنند و حورانی پرده نشین که در سراپرده ها مستورند و باغهایی که دارای انواع میوه هاست و از هر میوه دو صنف.

فضائل قرائت سوره زمر

درمان درد کف پا با سوره زمر

صفوان بن مهران ملقب به جمال از اصحاب امام جعفر صادق (ع) در روایتی به نقل از ایشان که از پدران بزرگوارشان حضرت محمدباقر (ع) و حضرت سجاد (ع) نقل فرمده اند در مورد آثار و برکات خواندن سـوره زمـر و خواص این سوره بیان می دارد که: مردی نزد امام حسین علیه السلام آمد و از درد کف پا شکایت کرد. به طوری که نمی توانست در هنگام نماز روی پایش بایستد امام حسین علیه السلام به او فرمودند: چرا تعویذ نمی خوانی؟ مرد گفت : نمی دانم. امام فرمودند: وقتی احساس درد کردی دستت را بر موضع درد بگذار و بگو: «بسم الله و بالله والسلام علی رسول الله» سپس بخوان بر آن موضع درد، آیه ۶۷ سوره «زمر»را.

محبت و دوستی با سوره زمر

نوشتن وبه همراه داشتن سـوره زمـر و همچنین قرائت آن به لطف پروردگار سبب ایجاد دوستی و محبت می گردد و در مورد خواص این سوره، روایتی در دیگر آمده است که:هر کس این سوره را بنویسد و به همراه خود داشته باشد یا آن را در رختخواب خود یا اتاق خواب خود قرار دهد هر گاه کسی بر او وارد شود یا از نزدش خارج شود او را ستوده و او را سپاس می گوید و این بر اثر مهربانی و لطف خداوند است. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس سـوره زمـر را بنویسد و به بازویش ببندد یا در رختخوابش بگذارد هر کس که با او ارتباطی دارد از او به نیکی یاد کرده و سپاسگزار او خواهد بود و هیچ کس با او دیدار نمی کند مگر اینکه او را دوستش دارد و هیچ کسی غیبت او را نخواهد کرد.

آیات مشهور این سوره

علاوه بر خواص و فضائلی که برای قرائت سـوره زمـر بیان گردیده است خواندن آیات ۶، ۷، ۱۸، ۳۰ و ۵۳ سـوره زمـر که از جمله آیات مشهور این سوره مبارکه می باشند آثار و برکاتی به همراه دارد و هر یک از این آیه ها مختص به مبحثی متفاوت می باشند و پیرامون مباحثی همچون آفرینش انسان، عدل الهی، آزاد اندیشی مسلمانان، مسئله مرگ و عمومیت دادن آن به همه انسان ها، همچنین بخشندگی خداوند صحبت شده است.

آیه ۶ سـوره زمـر:
«خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِیَهَ أَزْوَاجٍ ۚ یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِّن بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ۚ ذَٰلِکُمُ اللَّـهُ رَ‌بُّکُمْ لَهُ الْمُلْکُ ۖ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَ‌فُونَ﴿۶﴾»

شما را از نفسى واحد آفرید، سپس جفتش را از آن قرار داد، و براى شما از دامها هشت قسم پدید آورد. شما را در شکم‌هاى مادرانتان آفرینشى پس از آفرینشى [دیگر] در تاریکیهاى سه گانه: [مَشیمه و رحم و شکم‌] خلق کرد. این است خدا، پروردگار شما، فرمانروایى [و حکومت مطلق‌] از آنِ اوست. خدایى جز او نیست، پس چگونه [و کجا از حق‌] برگردانیده مى‌شوید؟

فضائل قرائت سوره زمر

محتوای سـوره زمـر

  • آیه ۷ سـوره زمـر:

«إِن تَکْفُرُ‌وا فَإِنَّ اللَّـهَ غَنِیٌّ عَنکُمْ ۖ وَلَا یَرْ‌ضَىٰ لِعِبَادِهِ الْکُفْرَ‌ ۖ وَإِن تَشْکُرُ‌وا یَرْ‌ضَهُ لَکُمْ ۗ وَلَا تَزِرُ‌ وَازِرَ‌هٌ وِزْرَ‌ أُخْرَ‌ىٰ ۗ ثُمَّ إِلَىٰ رَ‌بِّکُم مَّرْ‌جِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ۚ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ‌﴿٧﴾»

اگر کفر ورزید، خدا از شما سخت بى‌نیاز است و براى بندگانش کفران را خوش نمى‌ دارد، و اگر سپاس دارید آن را براى شما مى‌پسندد، و هیچ بردارنده‌اى بار [گناه‌] دیگرى را بر نمى‌دارد، آنگاه بازگشت شما به سوى پروردگارتان است، و شما را به آنچه مى‌ کردید خبر خواهد داد، که او به راز دلها داناست.

  • آیه ۱۸ سـوره زمـر:

«الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚأُولَٰئِک الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِک هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿۱۸﴾»

به سخن گوش فرا می‌دهند و بهترین آن را پیروی می‌کنند؛ اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان.

  • آیه سوره ۳۰ زمر:

«إِنَّک مَیتٌ وَ إِنَّهُم مَّیتُونَ ﴿۳۰﴾»

قطعاً تو خواهی مُرد و آنان [نیز] خواهند مُرد.

  • آیه سوره ۵۳ زمر:

«قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَ‌فُوا عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّ‌حْمَهِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ‌ الذُّنُوبَ جَمِیعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ‌ الرَّ‌حِیمُ ﴿۵۳﴾»

بگو: «ای بندگان من -که بر خویشتن زیاده‌روی روا داشته‌اید- از رحمت خدا نومید مشوید. در حقیقت، خدا همه گناهان را می‌آمرزد، که او خود آمرزنده مهربان است.

فضائل قرائت سوره زمر

فضائل خواندن سـوره زمـر

همان گونه که با ثواب و خواص سـوره زمـر در این مقاله آشنا شدید، با کلیک بر روی دانستنی های مذهبی خواهید توانست اطلاعات کافی در رابطه با دیگر سوره های قرآن و کرامات و برکات حاصل از تلاوت آن ها را بدست آورید.

نظرات