شب یلدا در سال ۹۸ چه تاریخی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸

0

شب یلدا در سال ۹۸ چه تاریخی و چند شنبه است؟ + تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸

شب یلدا در سال ۹۸  مصادف با ۳۰ آذر ماه و شب اول دی ماه است که هر سال با مراسم خاصی از سوی خانواده های ایرانی برگزار میشود و بسیار سنت و فرهنگ پسندیده ای است که خانواده ها دور هم جمععه میشوند و به دیدار بزرگترهای خود میروند

شب یلدا در سال 98 چه تاریخی و چند شنبه است؟

تاریخ دقیق شب یلدا ۹۸

امسال در سال جاری در سال ۹۸ شب یلدا مصادف با روز شنبه ۳۰ آذر ماه برابر با ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ می باشد.

البته تاریخ میلادی شب یلدا بین تاریخ های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ دسامبر تغییر می کند.

یعنی روز شنبه شب یلداست و یکشنبه مصادف با اول دی ماه و وردود به فصل زمستان است که برای همه آروزی سلامتی و اوقاتی خوش و زمستانی گرم به گرمی تنور دلهای همه ایرانی های نجیب و غیور و محترم باشد.

خوراکیها و سفره جشن شب یلدا

در شب یلدا سفره یلدا یا چله می‌گویند و با انواع خشکبار، انار دان شده یا هندوانه تزئین می‌شود.

انار و هندوانه جزو مهم‌ترین ملزومات شب یلدا هستند. همچنین خشکبار مانند برگه هلو و زرآلو و آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفدار بسیاری دارد

میوه های های پاییزی، برگه خشک میوه ها و شیرینی جات مختلف نیز معمولا در گوشه و کنار سفره شب یلدا به چشم می خورند.

برای نیاکان ایرانی‌ها که به آئین مهر دلبستگی داشتند، رنگ قرمز (نماد نور خورشید) گرامی بود.

رنگ سرخ انار و هندوانه، و انتخاب سیب قرمز و سنجد در سفره شب یلدا چه بسا اشاره به همین موضوع است

شب یلدا در سال ۹۸

نشستن دور آتش یا زیر کرسی یکی از سنت هایی است که از ایران باستان تاکنون وجود داشته است زیرا آتش مقدس بوده و ایرانی ها اعتقاد داشتند اهریمن و نحسی را از آن ها دور می کند.

رسم جالب دیگر مثل خوانی و قصه گویی است، یکی از ریش سفیدان خانواده شروع به نقل داستان های شیرین قدیمی از شاهنامه و … می کند که به خصوص برای کودکان جذابیت زیادی دارد.

فال حافظ سنت ماندگار دیگر شب یلدا است که در میان زن و مرد و پیر و جوان فوق العاده محبوب می باشد. رسم است اعضای خانواده دور هم جمع شده و بزرگ خانواده به نیت تک تک آن ها دیوان حافظ باز می کند و فال شان را می خواند.

شب یلدا از کجا رسم شد؟

یلدا یک واژه قدیمی است که در زبان سریانی از زبان های باستان مسیحیان به معنای تولد و زایندگی می باشد و به نظر می رسد اولین بار توسط مسیحیان مهاجر از روم به ایران آورده شده است.

از آن جا که از روز اول دی، چله بزرگ زمستان چهل روز ابتدایی زمستان آغاز می شود به شب یلدا، شب چله نیز می گویند.

از تاریخ برگزاری اولین جشن شب یلدا اطلاعی در دست نیست اما برخی معتقدند این جشن به حدود ۷ هزار سال پیش برمی گردد و در دوره داریوش اول در تقویم ایرانی ثبت شده است.

در خراسان به شب یلدا چله نشینی یا شب چراغ نیز می گویند، در این شب مراسم کف زنی برگزار می شود و در سفره هفت سین آن ها خوراکی هایی همچون لبو و شیرینی های مخصوص به نام کف خودنمایی می کند.

مردم همدان در کنار آداب مرسوم شب یلدا فال سوزن می گیرند و در شیراز فال حافظ و فال کلوک مشهورتر هستند.

نقل اندازی در استان گلستان، شب زنده داری در میان کرمانی ها، رسم کاسه بهره در استان کهگیلویه و بویر احمد و فال هندوانه پوس در گیلان همگی از جمله سنت های جالب شب چله در نقاط مختلف ایران می باشد.

نماد شب یلدا

ایرانیان باستان روز، روشنایی، گرما و نور را نماد پروردگار و شب، تاریکی و سرما را نماد اهریمن می دانستند به بهانه پیروزی نور بر تاریکی در اولین شب زمستان دور هم جمع شده و به بهانه کوتاه شدن شب ها به سرور و شادمانی می پرداختند.

برخی نیز معتقدند شب یلدا زمان تولد یا بازگشت میترا (مهر) است که در میان ایرانی ها به عنوان نمادی از عشق و محبت، عهد و پیمان، صداقت و خورشید شناخته شده است.

نظرات