آخرین اخبار تظاهرات نجف عراق و وضعیت مرزها برای تردد زائران

0

آخرین اخبار تظاهرات نجف عراق و وضعیت مرزها برای تردد زائران

تظاهرات نجف عراق و دیگر استان های عراق از چند روز قبل شروع شده و از جمله مراکز استان های ذی قار، میسان، القادسیه، واسط، بابل، نجف اشرف، کربلای معلی، بصره، المثنی، دیاله و حتی کرکوک شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به وضعیت نامناسب خدمات عمومی، نبود فرصت های شغلی و فساد اداری بودند و در جریان آنها نیز شماری از معترضان کشته و زخمی شدند.

تظاهرات عراق

خبرگزاری رویترز همچنین از قطع اینترنت در چند منطقه عراق از جمله بغداد خبر داد.

تلویزیون رسمی عراق نیز گزارش داد که وزیر دفاع این کشور همه یگان های نظامی را به حالت آماده باش در آورده است.

برخی رسانه ها از شلیک دو فروند راکت به منطقه سبز بغداد خبر می دهند که یکی از آنها در نزدیکی سفارت ترکیه و دیگری به نزدیکی پل “الحارفیه” در اطراف منطقه سبز اصابت کرده است.

شبکه تلویزیونی “اسکای نیوز” عربی بامداد پنجشنبه از انفجار در منطقه سبز بغداد خبر داد.

آخرین وضعیت مرزها برای تردد  زائران اربعین

سخنگوی ستاد اربعین حسینی در مورد خبر مبنی بر بسته شدن مرز خسروی و چذابه توضیحاتی را عنوان کرد.

احمد محمدی فر در توضیح خبری که دقایقی پیش در فضای مجازی مبنی بر بسته شدن مرز خسروی و چذابه منتشر شده بود، اظهار کرد:این خبر صحت ندارد، مرز چذابه باز است و تردد از این مرز انجام می شود.

وی افزود:مرز خسروی از عراق به سمت ایران باز است و همین الان هم تردد انجام می شود ولی به دلیل برخی اتفاقات شهرهای عراق، مسئولان عراقی از ما خواسته اند تا فعلا تردد زائران از ایران به عراق کمی به تاخیر بیندازیم.

سخنگوی ستاد اربعین حسینی در پایان گفت:در نهایت مجدد تاکید می کنم که هر دو مرزها باز هستند و تنها مرز خسروی برای مدت محدودی یک طرفه شده است.
احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت که طرف عراقی خواسته از مرزهای چذابه و خسروی از امروز تردد انجام نشود و به محض فراهم شدن شرایط به حالت عادی در عراق تردد از این مرزها انجام می‌شود.

جعفر همتی رئیس قرارگاه ویژه اربعین مرز خسروی در مورد وضعیت این مرز مشخص شد که بنا به درخواست مسئولان کشور عراق مرز خسروی تا اطلاع ثانوی بسته است.

وی افزود: مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین از شب گذشته و به دلیل درگیری در برخی از شهرهای کشور عراق، به‌ صورت موقت بسته شد زیرا زائران عتبات عالیات پس از عبور از مرز خسروی به بغداد منتقل می‌شوند که به علت درگیری‌ها و اغتشاشات در اکثر شهرهای عراق و بالاخص در بغداد، فعلا زائری در این شهر پذیرش نمی‌شود.

تظاهرات عراق

مرز چزابه باز است

رئیس قرارگاه ویژه اربعین مرز خسروی خاطرنشان کرد: مرز قطعاً به‌‌زودی و پس از برقراری امنیت باز می‌شود.
رئیس قرارگاه ویژه اربعین ‌آخرین وضعیت ‌مرز خسروی را تشریح کرد و گفت: مرز ‌به درخواست مسئولان ‌عراقی تا اطلاع ثانوی بسته شد.

– به دنبال تشدید اعتراض ها در عراق، نخست وزیری این کشور از برقراری ممنوعیت رفت و آمد در بغداد تا اطلاع ثانوی خبر داد.

– درگیرهای در منطقه تا کنون ۹ کشته و ۴۴۰ زخمی برجای گذاشت که که کشته شدگان از بغداد و ناصریه هستند . اکثر زخمی شدگان به دلیل جراحت سطحی سرپایی هستند.
– در نجف دفتر حزب الدعوه (نوری المالکی )، جریان حکمت ملی (عمار حکیم ) و کنگره ملی ( احمد چلبی) به آتش کشیده شده است.

تظاهرات عراق

– اینترنت (خانگی و موبایلی) هم اکنون در کل عراق قطع است و پیشتر نیز واتس آپ ، توییتر و فیسبوک قطع شده بود.

– تمام خیابان های بغداد بسته است و آمد و شد در آن میسر نیست.

– نیروهای نظامی در شهرها بویژه در منطقه سبز و فرودگاه حضور دارند.

– در بغداد اعتراضات فروکش کرده است اما بصورت پراکنده صدای تیراندازی ، انفجار اشیا صوتی و آژیر خوردو های پلیس و اتش نشانی شنیده می شود.

– خبرگزاری رسمی عراق (واع)، “عادل عبدالمهدی” نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور با صدور بیانیه ای در واکنش به تشدید تظاهرات اعتراض آمیز در پایتخت و برخی دیگر از استان های مرکزی و جنوبی عراق اعلام کرد که از ساعت پنج صبح امروز (پنجشنبه) به وقت محلی (۵:۳۰ به وقت تهران) تا اطلاع ثانوی، مقررات منع رفت‌ و آمد در شهر بغداد اعمال می شود.

نظرات