طلای نو بخرم یا دست دوم؟ | طلا برای سرمایه گذاری یا استفاده به عنوان زیور

0

طلای نو بخرم یا دست دوم؟ | طلا برای سرمایه گذاری یا استفاده به عنوان زیور

طلای نو یا دست دوم، مسئله این است. برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بدانیم برای چه کاری قرار است طلا بخریم و چه هدفی داریم؟

هدف از خرید طلا، استفاده به عنوان زیور است یا طلا را برای سرمایه گذاری خریداری می کنیم تا در هنگام نیاز آن را به پول تبدیل کنیم؟ و یا ممکن است هر دو هدف را داشته باشیم.

طلا از زمان گذشته، برای بانوان جنبه ی زینتی و زیبایی داشته است و به همین دلیل زیورآلات طلا به عنوان کالایی که هم زیبا و هم ارزشمند است به بانوان هدیه داده می شود.

اما از سویی دیگر، هم خانم ها و هم آقایان در هنگام خرید طلا، می دانند که همزمان در حال سرمایه گذاری نیز هستند.

حال بسته به اینکه شما دقیقا با چه هدفی طلا را خریداری می کنید، می توانید انتخاب کنید که چه طلایی برای شما بهتر است.

اگر برای خرید طلا بیشتر جنبه ی زینتی آن مورد توجه شماست و می خواهید یک قطعه طلای زیبا را به عنوان زیور استفاده کنید، توصیه ما این است که طلای نو خریداری نمایید، تا زیبایی و جلوه ی کافی برای زینت بخشیدن به شما را داشته باشد.

طلای نو

 

بودجه کافی برای خرید طلای نو نداریم:

به طور معمول طلای دست دوم برای سرمایه گذاری انتخاب می شود.

علت این انتخاب این است که طلای دست دوم نسبت به طلای نو، اجرت ساخت کمتری دارد و یا بدون اجرت است. به همین دلیل هزینه ی خرید آن کمتر از طلای نو است.

افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند این طلا را خریداری می کنند.

اساسا برای خرید طلای نو باید ۷% بابت سود فروشنده، ۹% بابت مالیات و درصدی را به عنوان اجرت ساخت برای هر گرم پرداخت نمایید.

مزیت طلای دست دوم این است که کارمزد پرداخت نمی شود اما ۷% سود فروشنده و ۹% مالیات پرداخت می شود.

اما بسیاری از افراد که بودجه کافی برای خرید طلا ندارند به سراغ طلای دست دوم می روند. اگر می خواهید طلای دست دوم را به عنوان زیور استفاده نمایید، به این نکات توجه کنید:

سعی کنید طلایی را خریداری کنید که در حد نو باشد.

به طور مثال همانطور که برای خرید یک ماشین دست دوم، تماما آن را بررسی می کنید که مشکلی نداشته باشد و از نظر ظاهر هم دارای ظاهری مناسب و بدون خط باشد، برای خرید طلا هم نهایت دقت خود را بکار ببرید تا طلایی در حد نو، بدون خط خوردگی و بدون جای جوش خوردگی خریداری نمایید.

آیا ممکن است طلای دست دوم در حد نو باشد؟

بله ممکن است. بسیاری از افراد هستند که هدایای عروسی، تولد و…را که بعضا نمی پسندند و یا سایز آن برایشان مناسب نیست را بدون اینکه استفاده کنند می فروشند، در این صورت خرید طلای دست دوم بسیار به صرفه است.

سعی کنید اگر قصد خرید طلای دست دوم را دارید تا حد امکان از این نوع باشد.

می خواهم با خرید طلا سرمایه گذاری کنم:

اگر صرفا قصد سرمایه گذاری دارید، طلای دست دوم گزینه ی مناسبی برای شماست.

البته در این حالت حتما باید از فروشنده ای معتبر که مورد اعتماد شماست خرید نمایید. هرگز طلای دست دوم را از هر طلافروشی نخرید.

البته سرمایه گذاری در طلا فقط محدود به خرید طلای نو و دست دوم نیست، شما می توانید سکه و یا طلای آبشده نیز خریداری نمایید.

طلای آبشده اگر از مراکز مطمئن فروش آبشده صورت بگیرد، یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در طلاست.

طلای آبشده در واقع همان طلایی است که مشتریان به طلافروشان فروخته اند، طلا فروش آن را در کارگاه ذوب طلا، ذوب کرده، آن را عیار سنجی می کند.

مزیت طلای آبشده این است که شما نه دستمزدی به طلا فروش بابت اجرت کار می دهید، و نه سودی به فروشنده پرداخت می کنید و نه مالیاتی به آن تعلق می گیرد.

در واقع ۷% سود، ۹% مالیات و درصدی از اجرت، نسبت به طلای نو از آن کم می شود. شما صرفا بابت هر گرم طلا هزینه پرداخت می کنید.

البته باید حتما به این نکته توجه کنید که خرید آبشده باید از مراکز مطمئن انجام بگیرد.

نظرات