راهنمای خرید مداد رنگی | انواع مداد رنگی و بهترین مارک مداد رنگی

0

راهنمای خرید مداد رنگی | انواع مداد رنگی و بهترین مارک مداد رنگی

مداد رنگی : حتی اگر به نقاشی علاقمند نباشید، اما نمی توانید انکار کنید که از دیدن رنگ های شاد و متنوع یک جعبه مداد رنگی به وجد نیامده اید و چند دقیقه ای به تماشای این همه رنگ و زیبایی نایستاده اید، و نقاشی های دوران کودکی تان را مرور نکرده اید.

شاید در نگاه خیلی از ما، مدادهای رنگی صرفا وسیله ای برای آموزش و سرگرمی کودکان بنظر برسد ولی وقتی به آثاری از هنرمندان بزرگی چون میکل آنژ و داوینچی و… بر می خوریم که با گچ و مداد خلق شده اند، می فهمیم که این ابزار نقاشی، نقش مهمی در دنیای هنر داشته است.

مداد رنگی

اولین مداد رنگی جهان

نخستین نمونه مداد رنگی توسط باستان شناسان در حوالی دریاچه ای باستانی واقع در “اسکاربروگ یورگ شایر” کشف شده است.

این مداد از رنگدانه های معدنی قرمز به نام “اکر” ساخته شده است. که ده هزار سال قبل از آن برای رنگ آمیزی پوست حیوانات استفاده می شده است. طول این مداد ۲ ۲ میلی متر و عرض آن ۷ میلی متر بوده است.

انواع مداد رنگی

این مدادها بر خلاف مداد گرافیتی درجات سختی و نرمی ندارند، و تنها از طریق برند از یکدیگر متفاوت می شوند.

در حال حاضر انواع مختلفی از مدادهای رنگی از اماتور تا سطح حرفه ای در سراس. جهان تولید شده است، اما دو برند “فابر کاستل” ساخت کشور آلمان و “پریسما کالر” یا پریزما کالر ساخت کشور آمریکا جزو مطرح ترین برندها هستند.

محصولات پریزما کالر در حال حاضر در کشور مکزیک تولید می شوند و در بازار ایران بسختی پیدا می شوند.

مداد رنگی

میزان محو شوندگی از مسایلی است که برای برخی هنرمندان از فاکتور های مهم انتخاب یک نوع مداد رنگی بشمار می رود و از آنجا که مداد های رنگی بر خلاف مداد های گزافیتی براحتی محو نمی شوند، پریزما کالر تولید مغز قلم های خود را بر پایه موم قرار داده و محو شوندگی را تسهیل کرده ولی مداد های فابر کاستل روغنی هستند.

اما از سوی دیگرمحصولات فابر کاستل دارای رنگدانه های شاد و لطیف تری هستند و می توانند لایه های زیبایی از رنگ بوجود بیاورند بدون اینکه خرد شوند.

“اوزارک”، “پالومینو”، “چیکو”و… نیز از دیگر برندهای مطرح در تولید مداد می باشند، که بخاطر کیفیت و البته قیمت مناسب شان شناخته شده هستند.

سبک های رایج در نقاشی با مداد رنگی

برای کار با مداد رنگی سبک های مختلفی وجود دارد که شیوه خطی و سایه پردازی در میان نقاشان رایج تر است:

شیوه خطی

در این روش نقاش با استفاده از خط ها و رسم انها در جهت های مختلف اثر خویش را شکل می دهد و با تنظیم این خط ها در کنار هم یا روی هم، به خلق سایه روشن ها و درجات تیرگی ها و روشنایی و کنتراست ها می پردازد.

شیوه سایه پردازی

در این شیوه خط هایی که با قلم بوجود می آید محو می شوند تا رنگ آمیزی اثر، شکل پیوسته به خود بگیرد و سایه روشن ها و حجم ها از طریق محو شدن شکل می گیرند.

همچنین روش های دیگری چون ترکیب مداد رنگی با وسایل دیگر چون آبرنگ و ایربراش و… نیز وجود دارد.

راهنمای خرید مداد رنگی

با اینکه مدادها از ساده ترین ابزار های طراحی و نقاشی هستند، اما وقتی به فروشگاه لوازم التحریر مراجعه می کنید تنوع مدل های مداد رنگی شما را غافلگیر می کند.

توصیه ما به شما این است که اگر به تازگی به طراحی و نقاشی رو آورده اید، سراغ مدادهای ارزان قیمت بروید، مداد رنگی معمولا بسته هایی چند رنگ با بسته بندی های مختلف دارد که به صورت استاندارد به تعداد ۶ رنگ، ۱۲ رنگ، ۲۴ رنگ و همین طور به ۱۲۰ یا ۲۰۰ رنگ هم می رسد. و حتی می توانید مداد ها را تکی و فقط چند رنگ را تهیه نمایید.

اما اگر جزو کسانی هستید که حرفه ای نقاشی می کشید و به دنبال کیفیت بی نظیری در بین مداد رنگی ها می گردید مدادهای “پلی کروم” فابر کاستل بهترین گزینه برای انتخاب است.

این مدادها در بهترین و بالاترین سطح استاندارد تهیه شده اند.

مداد رنگی

ضخامت مغزی ۳٫۸ میلیمتری، کیفیت رنگ دهی و پر کردن بی نظیر، ثبات رنگ فوق العاده، مقاومت نوک بسیار بالا و ضد آب بودن و عدم لکه پذیری این نوع مداد ویژگی هایی است که انتخاب این گزینه را نمایان می کند.

مداد رنگی پلی کروم هم به صورت تک رنگ در ۱۲۰ رنگ و هم به صورت بسته بندی، در بسته بندی های ۱۲، ۲۴، ۳۶، ۶۰ و ۱۲۰ عرضه می شود. با این امکان شما دیگر هیچ وقت نگران تمام شدن یک رنگ خاص در جعبه مداد خود نخواهید بود.

زیرا می توانید هر کدام از رنگ ها را که لازم دارید به صورت تکی تهیه نمایید و در جعبه مداد رنگیتان قرار دهید.

کیفیت مداد پلی کروم به دلیل نوع چسبی است که در ساختار مغزی ان برای نگه داشتن رنگدانه ها استفاده می شود.

این چسب بر پایه نفت بوده و در برابر آب و شکنندگی مقاوم است.

سرب موجود در مداد پلی کروم نیز باعث استحکام بیشتر نوک مداد می شود.

برندهای ایرانی مداد رنگی

در بین برندهای ایرانی تولید مداد می توان به “ادمیرال” تولید شرکت مداد دنیای فردا اشاره کرد.

این مدادها در بسته های ۱۲ تایی و با فرم سطح شش ظلعی با درجه سختی نوک HB موجود می باشد.

مداد رنگی پارس مداد نیز اولین محصولات استاندارد در ایران میباشد و کیفیت محصولات آن سالهاست که مورد تایید میباشد.

مداد رنگی لاک پشت پارس مداد دارای مغزی بسیار نرم با پوشش رنگین بالا میباشد.

سطح مقطع چند ضلعی این محصولات، موجب می شود از دست کودک لیز نخورد.

این مدادها نیز در بسته بندی های ۱۲ رنگ و ۲۴ رنگ موجود می باشد.

مدادهای شکرستان آزاده، سی بی اس، آریا و فکتیس از دیگر مدادهای موجود در بازار می باشد.

نظرات