خلاصه داستان و بازیگران فیلم در جستجوی فریده

0

در جستجوی فریده یک فیلم مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آزاده موسوی و کوروش عطائی، محصول سال ۱۳۹۷ است. این مستند پر افتخارترین مستند سال ۱۳۹۷ می‌باشد. این فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد. این مستند ۸۸ دقیقه ای به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۰ معرفی شد.

فیلم در جستجوی فریده

آزاده موسوی متولد سال ۱۳۶۹ در تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی کارگردانی سینما از دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر است. کوروش عطائی نیز متولد سال ۱۳۵۹ در بجنورد و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر است.

فیلم در جستجوی فریده

خلاصه داستان فیلم در چستجوی فریده

کوروش عطائی و آزاده موسوی، قصه این فیلم را اینگونه شرح دادند :
قصه‌ «درجستجوی فریده» قصه دختری است که ۴۰ سال پیش در حرم امام‌رضا(ع) رها و به شیرخوارگاه منتقل می‌شود، بعد از مدتی زن و شوهری هلندی که بچه‌دار نمی‌شدند به ایران می‌آیند تا کودکی را از ایران به فرزندی قبول کنند. این دختر را انتخاب کرده و با خود به هلند می‌برند. در اصل فریده اسمی است که در شیرخوارگاه روی دختر این قصه گذاشته بودند. زوج هلندی در همان بچگی به فریده می‌گویند که او را از ایران به فرزندی قبول کرده‌اند و بعد از آن فریده همیشه با این موضوع مواجه بوده که به کجا تعلق دارد. او سال‌ها علاقه‌مند بوده کشوری که در آن به دنیا آمده را ببیند و خانواده واقعی‌اش را پیدا کند. از یک جایی تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش جست‌وجویی را شروع کند؛ بنابراین برای اولین‌بار بعد از ۴۰ سال به ایران سفر می‌کند و چون پدر و مادر هلندی او قبل از انقلاب به ایران آمده بودند و بعد از انقلاب تصور می‌کردند ایران جای خطرناکی برای رفتن است و این ترس از سفر به ایران را همیشه داشتند، فریده به تنهایی به ایران سفر می‌کند.

آزاده موسوی: فریده از حدود ۱۰ سال پیش شروع کرد به جست‌وجو، در وبلاگی که درست کرده بود قصه زندگی‌اش را نوشت تا بتواند با ایرانیان ارتباط برقرار کند. اما در واقع جست‌وجوی فریده از وقتی جدی شد که از طریق ایمیل و تماس تلفنی، وکیلی را در تهران استخدام کرد و توانست به پرونده‌اش در شیرخوارگاه دسترسی پیدا کند. مدتی بعد روزنامه خراسان گزارشی از او به چاپ رساند که آن گزارش شروعی برای ارتباطش با خانواده‌هایی در مشهد بود که مدعی شدند خانواده اصلی فریده هستند. در نهایت قرار شد ۳ خانواده‌ای که داستان و زمان‌ رخدادشان با توجه به تحقیقاتی که انجام شده بود به داستان فریده نزدیکتر بود آزمایش DNA بدهند و ما از طریق این گزارش و پیگیری‌ها با فریده آشنا شدیم. تصمیم گرفتیم داستان زندگی او را فیلم کنیم. وقتی جریان را با فریده در میان گذاشتیم خوشحال شد که فیلمسازان ایرانی می‌خواهند درباره زندگی‌اش فیلم بسازند. از طریق اسکایپ با هم تماس می‌گرفتیم و تقریبا ۲ سال پژوهش کردیم. به هلند سفر کردیم و از نزدیک زندگی فریده را دیدیم تا فیلم را شروع به ساختن کردیم.

فیلم در جستجوی فریده

عوامل سازنده فیلم در جستجوی فریده

عوامل تولید مستند «در جستجوی فریده» عبارتند از: کارگردانان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی؛ صدابردار: حسن شبانکاره؛ تدوینگر: حمید نجفی‌راد؛ صداگذار: انسیه ملکی؛ موسیقی: افشین عزیزی؛ مدیر تولید و عکاس: شاهین دانشفر؛ دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور؛ تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطائی؛ با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

فیلم در جستجوی فریده

جوایز و افتخارات این فیلم

برنده بهترین تدوین در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
برنده بهترین موسیقی در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
برنده جایزه ویژه دبیر جشنواره در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
برنده بهترین فیلم هنر و تجربه در یازدهمین دورهٔ جشنواره سینما حقیقت
برنده بهترین موسیقی جشنواره فیلم رشد
برندهٔ دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشن مستقل سینمای مستند
برندهٔ جایزه بهترین فیلم مستند از آکادمی سینما سینما
برندهٔ (تندیس زرین بهترین صداگذاری) بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران
برنده تندیس بهترین فیلم جشن بزرگ سینمای ایران
برنده تندیس حافظ بهترین فیلم مستند در نوزدهمین دوره جشن دنیای تصویر

عکسهای فیلم در جستجوی فریده

    فیلم در جستجوی فریده

 

فیلم در جستجوی فریده

 

فیلم در جستجوی فریده

 

فیلم در جستجوی فریده

نظرات