اقدامات فوری و اورژانسی بعد از بلعیدن اشیا توسط کودک

1

اقدامات فوری و اورژانسی بعد از بلعیدن اشیا توسط کودک

بلعیدن اشیا اعم از سکه و پاکن و تکه های لوگو و یا هر جسم کوچک دیگری که در دسترس انها وجود دارد گاهی سلامتی کودکان را به خطر می اندازد و باعث مرگ آنها میشود .

والدین عزیز در ابتدا حتما اجسام و اشیا کوچک و قابل قورت دادن را از دسترس بچه ها و کودکان دور کنند و مخصوصا سنین پایین و نوزادان که هنوز قابلیت تشخیص خوراکی ها را ندارند و دوست دارند هر جسمی را درون دهان خود بکنند.

اجازه ندهید که فرزندتان با اشیا کوچک بازی کند. عروسک ها، ماشین ها، و اسباب بازی هایی که قطعات جدا شدنی دارند، می توانند قورت داده شوند و داخل سیستم گوارش کودک گیر کنند پس بهتر است احتیاط کنید.

بلعیدن اشیا

نشانه های بلعیدن سکه در کودکان

اگر کودک شما به طور تصادفی یک سکه یا شی را قورت دهد، پس باید مراقب باشید و به دقت کودک را مشاهده کنید اگر سکه خورده شده به معده برسد احتمال بسیار زیادی وجود دارد که از بین روده عبور کند و از طریق مدفوع خارج شود با این حال، اگر سکه در مسیر معده به دام بیفتد، وضعیت خطرناکی دارد و باید جدی گرفته شود اگر سکه بلعیده شده در مری گیر کرده باشد، می تواند باعث بروز علائم متمایزی شود.

مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید که در حال خفگی نیستند مشکل تنفس، بلعیدن یا صحبت کردن باعث ترس فوری می شود دقت کنید و مراقب فرزندتان باشید با اورژانس تماس بگیرید.

  1. ترشح زیاد بزاق : آب دهان کودک به طور مداوم از دهان بیرون می ریزد بیرون ریختن آب دهان مداوم نشان دهنده این است که چیزی درون کودک رخ داده است.
  2. سختی در قورت دادن و بلع : هر چیزی ممکن است غذا و نوشیدنی را حتی اگر گرسنه است بالا بیاورد.
  3. استفراغ
  4. درد گردن یا سینه
  5. تب ناگهانی
  6. کاهش هوشیاری کودک

اگر سکه ای در روده گیر کند و دیواره روده را پاره کند علائم مختلف ممکن است مانند خون در مدفوع باشد که به خاطر آن می تواند مدفوع تیره به نظر برسد، صداهای شکم نرمال نیستند، دل درد و استفراغ اتفاق می افتد گاهی اوقات سکه به دام می افتد.

سکه ثابت می تواند باعث التهاب و سوزش بافت های مری شود که می تواند مری را پاره کند و باعث ایجاد موقعیت های خطرناک بالقوه شود.

علائم بلعیدن اشیا توسط کودک

  1. کودک نمی تواند حرف بزند و گریه کند و به سختی نفس بکشد
  2. آب دهان کودک بیرون می ریزد و نمی تواند حتی غذا و آب را قورت دهد
  3. کودک سرفه می کند یا با سر و صدا نفس می کشد.
  4. احساس خفگی می کند.
  5. کودک هوشیاری خود را از دست می دهد و به طور مداوم استفراغ می کند.

سرفه های خروسکی از نشانه های بلعیدن اشیا

لذا در مورد هر کودکی که دچار سرفه های شدید، کبودی لب ها و مشکل شدن تنفس و گاه تهوع و استفراغ می شود، حتما جهت بررسی از نظر وجود جسم خارجی باید با متخصص مربوطه مشورت شود، حتی اگر در ظاهر بدون علامت باشد.

در بعضی موارد هم کودک پس از چند سرفه و برطرف شدن حالت کبودی، خیال والدین را راحت می کند. در صورتی که والدین باید هوشیار باشند و بدانند که ممکن است که جسم خارجی از مجرای حنجره عبور کند و در ریه راست یا چپ یا نای باقی بماند

اگر کودک خوب عمل می کند و هیچ علائمی را نشان نمی دهد، پس صبر کنید تا سکه دفع شود پزشک اطفال توصیه می کند با دادن ملین ها به کودک برای تسریع فرآیند دفع، خود درمانی نکنید چون ممکن است کمکی نکند ، نه این که کودک را مجبور به خوردن غذا کنید اگر بترسید یا احساس درماندگی کنید، بهترین گزینه مراجعه به پزشک است

اقدام لازم بعد از بلعیدن اشیا توسط کودک

اگر علائم قورت دادن یک شی خارجی یا سکه گیر افتاده وجود داشته باشد نباید :

  • کودک را وادار کنید استفراغ کند.
  • به کودک چیزی بدهید که بخورد یا بنوشد.
  • حتما مدفوع او را دوتا سه روز بعد چک کنید. این کار را می توان با قرار دادن مدفوع در یک ظرف در بسته و اسپری کردن آب داغ روی آن انجام داد با انجام این کار، مطمئن خواهید شد که اشیا خارجی بلعیده شده بیرون آمده و دیگر نیازی به نگرانی نیست.
  • غذایی به او دهید که نرم و فیبری است موز گزینه خوبی است زمانی که می خواهید با سرعت بیشتری سیستم بدن کودکتان حرکت کند.
  • دقت کنید و مقدار زیادی آب به کودک بدهید و او را مرطوب نگه دارید یک بدن هیدراته به خوبی عمل می کند و کودک شما هیچ مشکلی در دفع مدفوع با سکه ندارد.
  • بلعیدن اشیا

خوردن اشیا و سکه توسط کودکان

اگر با وجود تمام مراحل ذکر شده در بالا سکه دفع نشود و بیش از ۴۸ ساعت در بدن باقی بماند، وقت آن است که به بیمارستان سر بزنید، حتی اگر کودک هیچ نشانه ای از اضطراب را نشان ندهد به پزشک مراجعه کرده و کمک پزشکی بگیرید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که کمی بیشتر صبر کنید و برخی از داروها را برای کمک به کودک توصیه کند پزشک نیز موقعیت دقیق سکه یا شی دیگر را با کمک اشعه ایکس پیدا می کند با این حال، نیازی به حذف سکه با روش های جراحی وجود ندارد.

با این حال، اگر شی فرو خورده یک سکه نباشد و چیزی تیز باشد مجرای معده و روده می تواند آسیب ببیند و یا سوراخ شود ممکن است پزشک آندوسکوپی را پیشنهاد کند.

خونسردی و نترسیدن

اول مطمئن شوید کودک جسم را بلعیده و زیر پاها، بالش، تشک یا دستش نیست. در بیشتر موارد، بلعیدن یک جسم خارجی هیچ علامتی ندارد و گاهی فقط شاهد توقف کوتاه مدت تنفس یا سخت شدن بلع غذا هستیم که نشان می دهد جسم خارجی در ناحیه ای گیر کرده است.

وقتی کودک جسمی را بلعید، خونسرد باشید. اجسام خارجی به طور طبیعی طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت یا حداکثر پنج روز از طریق دستگاه گوارش دفع می شوند.

می توانید او را به بیمارستان برسانید تا با عکسبرداری، محل جسم خارجی مشخص شود و پزشک تشخیص دهد خودبه خود دفع خواهد شد یا نه.

بلعیدن اشیا

کمک اولیه درباره بلعیدن اشیا سمی

وقتی فرزندتان جسمی خارجی را بلعید و به سرفه افتاد یا دچار مشکلات تنفسی شد، باید خیلی سریع اقدام کنید اما کاری انجام ندهید که یا عواقب خطرناکی دارد یا بی فایده است.

به دنبال راه های خشن برای خارج کردن جسم از حلق کودک نباشید؛ مثلا لازم نیست محکم پشت کمرش بزنید یا او را مجبور کنید استفراغ کند.
اگر جسم بلعیده شده سمی بود، مثل باتری لیتیوم مینیاتوری که در ساعت، ماشین حساب و اسباب بازی ها وجود دارد، از آنجا که می تواند اثر سوزانندگی و مسموم کننده داشته باشد، باید به وسیله متخصص به روش آندوسکوپی خارج شود

اقدام درباره جسم بلعیده شده گرد

حتی اگر کودکتان کمی سرفه می کند، نگران نباشید، زیرا می تواند به صورت طبیعی نفس بکشد. فرزندتان را به اورژانس برسانید تا با رادیوگرافی مشخص شود باید جسم خارجی را خارج کرد یا نه.

در بیشتر موارد، جسم خارجی وارد دستگاه گوارش و با مدفوع دفع می شود. باید کمی توجه تان به دفع فرزندتان بیشتر شود تا مطمئن شوید جسم خارجی دفع شده است.

بلعیدن اشیا

کمک برای تنفس و رفع خفگی کودک

در این شرایط کودک احساس درد شدیدی در گلو خواهد کرد، نه می تواند حرف بزند و نه سرفه کند، چون جسم خارجی راه تنفسش را بسته و ممکن است خفه اش کند.

در این شرایط، فورا به اورژانس زنگ بزنید و در حالی که منتظر هستید، سعی کنید به روش های درست جسم خارجی را درآورید؛ یعنی کودک را جلوی خود به شکلی که پشتش به شماست بنشانید، دستانتان را زیر سینه اش قلاب کنید و معده اش را بگیرید.

بعد آرنج هایتان را از هم باز کنید و سپس با شدت آن را به بدن کودک فشار دهید تا ضربه ناشی از فشار، باعث بیرون راندن جسم خارجی شود (تصویر کناری).

در همین حالت با دو انگشت جسم خارجی را به سمت بیرون بکشید.

بلعیدن اشیا خطرناک و لبه دار

در این شرایط کودک احساس درد شدیدی در گلو خواهد کرد، نه می تواند حرف بزند و نه سرفه کند، چون جسم خارجی راه تنفسش را بسته و ممکن است خفه اش کند.

بلعیدن برخی اجسام خارجی مثل اجسام تیز و برنده یا قرص ها و مواد سمی خطرناک است.

اگر جسم بلعیده شده سمی بود، مثل باتری لیتیوم مینیاتوری که در ساعت، ماشین حساب و اسباب بازی ها وجود دارد، از آنجا که می تواند اثر سوزانندگی و مسموم کننده داشته باشد، اگر طی ۲۴ ساعت دفع نشد، باید به وسیله متخصص به روش آندوسکوپی خارج شود.

در صورتی که جسم بلعیده شده تیز یا برنده باشد، نباید نگران بود، زیرا در تماس با پرزهای دستگاه گوارش ساییده می شود. از سوی دیگر، آنزیم های دستگاه گوارش نیز باعث ساییده شدن این اجسام می شوند و دفع آنها را راحت می کنند.

برخی والدین وقتی کودکشان جسمی تیز می خورد، فورا به او خمیر نان می دهند، اما این کار فقط برای راندن سوزن یا تیغ ماهی که در گلو مانده موثر است.

بلعیدن اشیا

خوردن باتری ریز مینیاتوری

اکثر اسباب بازی هایی که امروزه در اختیار کودکان قرار دارند، برای کار کردن نیاز به باتری هایی دارند که عمدتا کوچک هستند (تصویر روبرو).

این باتری های کوچک مینیاتوری علی رغم ظاهر کوچک و بی خطر خود، مانند یک بمب اسیدی هستند که عوارض آن تا سال های سال، گریبان گیر کودک و خانواده اش می شود.

بعد از قورت دادن این باتری ها، مواد قلیایی موجود در آنها شروع به واکنش شیمیایی می کند و موادی تولید می کند که می تواند به مراتب بدتر از اسید باشد.

باتری های ساعتی به دلیل مواد قلیایی بسیار بالا اگر پس از بلع در مری کودک باقی بمانند، می توانند باعث سوراخ شدن آن و عوارض شدید گوارشی و حتی در یک بازه زمانی ۴ تا ۶ ساعته منجر به فوت کودک شوند.

اگر کودک باتری را در بینی خود فرو کرده باشد، باتری می تواند در عرض چند ساعت باعث نکروز مخاط بینی شود که علت آن، برقراری یک جریان الکتریکی مداوم است.

اقدام لازم بعد از بلعیدن باتری

پزشکان معتقدند در چنین مواردی یا جسم خارجی جابجا می شود یا همچنان در محل باقی می ماند. درباره نوزادان می توان در چنین مواردی آنها را وارونه کرد تا جسم خارجی بیرون بیاید و در صورت ادامه سرفه شدید و احساس خفگی، فورا باید او را به اورژانس رساند.

زمانی که کودک باتری کوچک را می بلعد، اگر تا چهار ساعت به مراکز درمانی منتقل نشود، آسیب های جدی از جمله خوردگی و تخریب استخوان جمجمه و ابتلا به مننژیت، پارگی مری، پارگی تراشه و عفونت قفسه سینه، کودک را تهدید خواهد کرد.

ترمیم مری و درمان آسیب های ناشی از بلع باتری، نیازمند چندین نوبت عمل جراحی و نیازمند اقداماتی همچون برداشتن کامل مری و بالاآوردن معده است و گاهی اوقات کودک تا پایان عمر با این مشکل درگیر است.

در بعضی موارد هم کودک پس از چند سرفه و برطرف شدن حالت کبودی، خیال والدین را راحت می کند. در صورتی که والدین باید هوشیار باشند و بدانند که ممکن است که جسم خارجی از مجرای حنجره عبور کند و در ریه راست یا چپ یا نای باقی بماند.

1 دیدگاه در “اقدامات فوری و اورژانسی بعد از بلعیدن اشیا توسط کودک

  1. امین گفت:
    6
    8

    سلام . برادرزادم حدودا ۵-۶ سالشه و یه روز پیش یه تیله رو اتفاقی قورت داده اما سرفه یا حالت تهوع و علامت خاصی نداره . وقتی ازش میپرسیم که شکم درد داره یا نه میگه نمیدونم و به نظر نمیاد مشکلی داشته باشه . چون تیله گِرده و خیلی محکمه فکر نمیکنم جایی گیر کنه یا هضم بشه و مشکلی ایجاد کنه . باید ببریمش دکتر یا لازم نیست ؟

نظرات