چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟

1

چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟

خشکی چشم و علت و علائم و راه های جلوگیری از خشک شدن چشمها و درمان خانگی و سنتی قطعی خشکی چشم را در بخش پزشکی و سلامت سایت حرف تازه با ساده ترین شیوه و بیان مطالعه کنید.

خشکی چشمها معمولا بر اثر تولید نشدن اشک در چشم ایجاد می شود و بدون میزان اشک کافی، ممکن است خطر ابتلا به عفونت چشم افزایش یابد.

در صورت عدم درمان خشکی چشم عوارض چون التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات بینایی بوجود می آید.

خشکی چشم چیست

خشکی چشم سندرمی است در صورت تولید نشدن اشک در چشم ایجاد می شود که در موقعیت های خاص مانند حضور در هواپیما، در یک اتاق که مجهز به کولر است، در هنگام دوچرخه سواری یا پس از اینکه برای چندین ساعت به صفحه رایانه نگاه کردید و باد، دود یا هوای خشک ،پلک زدن کم، که غالباً زمانی که در حال تمرکز هستید رخ میدهد، به عنوان مثال در حال خواندن، رانندگی یا کار با رایانه، ایجاد شود.

خشکی چشم

علائم و نشانه های خشکی چشم

علائم و نشانه هایی که معمولاً بر هر دو چشم تاثیر میگذارند، شامل موارد زیر میشوند:

احساس خارش، سوزش، یا خراشیده شدن در چشمان که حس ناخوشایندی برای فرد ایجاد می کند و عذاب آور است.

اگر شما دارای نشانه ها و علائم طولانی مدت از خشکی چشم هستید، از جمله قرمزی، سوزش، خستگی یا دردناک بودن چشمان، به پزشک مراجعه نمایید.

علل خشکی چشم

خشکی چشم به خاطر فقدان اشک کافی، به وجود می آید که اصطلاح پزشکی این حالت کراتوکنژکتیویت سیکااست.

اشک های شما یک ترکیب پیچیده از آب، روغن های چرب و مخاط هستند ؛ این ترکیب به نرم و تمیز بودن سطح چشمان و حفاظت از چشمان شما در برابر عفونت نیز کمک میکند. برای برخی از افراد، دلیل خشکی چشم تولید کم اشک است. برای سایر افراد، بخار اشک افزایش یافته و یک عدم تعادل در جبران اشک های آنهاست.

خشکی چشم

دلایل شایع کاهش اشک

از جمله علل تولید کم اشک چشم می توان به موراد زیر اشاره کرد.:

۱- سالخوردگی و داشتن سن بالای ۵۰ سال
۲- شرایط خاص پزشکی، از جمله دیابت، روماتوئید آرتریت ، لوپوس ، اسکلرودرما ، سندروم شوگرن
۳- اختلالات تیروئیدی
۴- کمبود ویتامین A
۵- داروهای خاص شامل آنتی هیستامین ها، دکونژستان ها،
۶- درمان جایگزینی هورمون،
۷- ضد افسردگی ها و داروهای فشار خون
۸- آکنه
۹- پیشگیری از بارداری
۱۰- بیماری پارکینسون
۱۱- جراحی چشم لیزری

۱۲- زن بودن : فقدان اشک در زنان شایعتر است، به خصوص اگر آن ها تغییرات هورمونی را به دلیل بارداری تجربه کرده باشند و قرص های جلوگیری از بارداری مصرف کرده باشند، یا یائسه باشند.

عوارض و خطرات خشکی چشم

افرادی که دچار این عارضه هستند، ممکن است این عوارض را داشته باشند :

۱- عفونت های چشمی

اشک های شما از سطح چشم های شما در برابر عفونت محافظت میکنند. بدون اشک کافی، ممکن است دچار یک ریسک افزایش یافته از عفونت چشمی شوید.

۲- آسیب به سطح چشمان

اگر بدون درمان رها شود، خشکی چشم شدید ممکن است منجر به التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات دید شود.

۳- کاهش کیفیت فعالیت های روزنه

خشکی چشم میتواند انجام فعالیت های روزانه، مانند خواندن را مختل کند.

خشکی چشم

راههای پیشگیری از خشکی چشم

راه هایی برای جلوگیری از علائم خشکی چشم وجود دارد برای مثال:

  • از مجاورت و ورورد باد و یا دمیدن مستقی و یا غیر مستقیم هوای بسیار گرم و خشک کننده در چشم خود اجتناب کنید.
  •  سشوار، بخاری ماشین، داکت اسپیلت یا هر جریان هوایی را به سمت چشمان خود هدایت نکنید.
    رطوبت به هوا اضافه کنید و در زمستان، یک دستگاه بخور می تواند برای تامین و حفظ رطوبت هوا داخل منزل شما موثر باشد.
  • استفاده از عینک آفتابی و دیگر عینک های محافظ
  • استراحت دادن به چشم
  • آگاهی از محیط اطراف :هوای محیط در ارتفاعات زیاد، در مناطق بیابانی و در هواپیما می تواند بسیار خشک باشد. هنگام گذراندن وقت در چنین محیطی، ممکن است مفید باشد که اغلب چشم ها را به مدت چند دقیقه در یک زمان برای کاهش میزان تبخیر اشک های خود بسته نگه دارید.
  • قرار دادن صفحه کامپیوتر پایین تر از سطح چشم
  • دوری از سیگار کشیدن و دود
  • استفاده از اشک مصنوعی :اگر چشم های شما خشکی خفیف مزمن دارد، حتی اگر چشمانتان خوب و سالم به نظر برسد، آنها را به خوبی شستشو دهید.
  • به علت خاصیت اسیدی، مصرف قهوه بیش از حد می تواند خشکی چشم ها را در بسیاری موارد تشدید کند. بنابراین، مصرف قهوه خود را محدود کنید.
  • غذاهای اسیدی می توانند علائم را تشدید کنند، پس از خوردن چنین غذاهایی، تا زمانیکه نشانه های شما کاملا از بین رفته باشند
  • استفاده از لنزهای تماسی را قطع کرده یا کاهش دهید. حتی می توانید طب سوزنی استفاده کنید تا علائم خشکی چشم را درمان کنید.
  • در پایان روز، فراموش نکنید که تمام آثار آرایش چشم را از چشمان و مژه های خود پاک کنید.

روش تشخیص خشکی چشم

تست ها و روش هایی تشخیص خشکی و کمبود اشک چشم وجود دارد که عبارتند از:

  1. معاینه جامع چشم که شامل سابقه کامل سلامت کلی شما و سلامت چشم شما می شود می تواند به تشخیص علل خشکی چشم کمک کند.
  2. اندازه گیری حجم اشک، دکتر ممکن است تولید اشک را با استفاده از آزمون Schirmer اندازه گیری کند. در این آزمون، نوارهای بلاستی کاغذ زیر پلکهای زیرین قرار می گیرند. بعد از پنج دقیقه، پزشک مقداری از نوار را که توسط اشک شما خیس شده اندازه گیری می کند.
  3. تعیین کیفیت اشک، آزمایش های دیگر با استفاده از رنگ های مخصوص در چشم ها برای تعیین وضعیت سطح چشم انجام می شود.
  4. پزشک به دنبال الگوهای روی قرنیه است و این امر که چقدر طول می کشد اینکه اشک شما تبخیر شود را اندازه گیری می کند.

راههای درمان خشکی چشم

با این روش ها از خشکی چشمها خلاصی پیدا می کنید:

شستشوی مکرر چشم

توصیه می شود که پلک های خود را چند بار در روز شستشو دهید. چند قطره شامپو بچه را روی نوک انگشتان پاک خود قرار دهید با چشمان بسته، به آرامی با انگشتان خود نزدیکی پایه مژه ها را ماساژ دهید. صابون را به طور کامل و با استفاده از آب گرم از پلکهای خود بشوید ؛ این عمل را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

کمپرس گرم برای پیشگیری از خشکی چشم

یک پارچه پاک و بدون آهار را در آب گرم بشویید و آب اضافی آن را بگیرید.این پارچه گرم و مرطوب را بر روی پلک های بسته خود نگه داشته تا ۱۰ دقیقه (نه بیشتر از آن). اطمینان حاصل کنید که پارچه را با آب گرم دوباره مرطوب و استفاده کنید. در نهایت، چشم های خود را با آب معمولی تمیز خوب شستشو دهید.از این درمان حداقل دو بار در روز استفاده کنید

استفاده از روغن کرچک

روغن خالص، ارگانیک، روغن کرچک آزاد بدون هگزا را با استفاده از قطره چشمی، یک قطره از آن را در هر پلک چشم دو بار در روز برای حفظ رطوبت چشم و کاهش قرمزی استفاده کنید.

درمان خشکی چشم با مواد غذایی و گیاهی

مصرف مواد غذایی مفید برای تقویت چشم :این گروه شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی هستند، منابع خوب این مواد مغذی عبارتند از:ماهی های چرب و روغن ماهی، روغن دانه کتان و روغن کتان، دانه کنجد، بادام و گردو.

روغن نارگیل

پنبه ای را در روغن نارگیل خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بطور مستقیم بر روی پلک های بسته قرار دهید. از این روش در فواصل منظم در طول روز استفاده کنید ، همچنین روغن نارگیل را بعنوان روغن، صبح ها در معده خالی برای حذف سموم از بدن خود استفاده کنید که می تواند باعث برطرف شدن خشکی چشم شود.

تمرین چشمک زدن و ورزش ساده

چشمک زدن منظم می تواند جریان اشکی را بهبود بخشد، چشم ها را مرطوب کند و همچنین اشک را به اطراف چشم ها پخش کند.

گردش خون در چشم ها را تنظیم و سرخی چشم را کاهش می دهد. تمرین چشمک زدن را ۵ بار حداقل هر ساعت به مدت چند هفته انجام دهید.

مصرف آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را کاملا شسته و ژل آن را استخراج کنید. ژل روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی در خارج از پلک خود مالش دهید.اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک بماند.و سپس با آب تمیز شستشو دهید. از این درمان ۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید.

توجه:ژل آلوئه ورا را مستقیما در چشم خود قرار ندهید.

درمان خشکی چشم با گلاب

یک قطعه پارچه پنبه ای یا یک توپ پنبه ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک های بسته خود قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و در روز ۲ یا ۳ بار این عمل را تکرار کنید.

یا چشم های خود را با آب خالص رز شستشو کنید یا از گلاب خالص به عنوان اشک مصنوعی استفاده کنید و این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

ماساژ درمانی

چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی انگشتان خود قرار دهید. به آرامی روغن را بر روی پلک های بسته قرار دهید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس کف دست خود را بر روی پلک خود بگذارید و آنها را به طور کامل برای چند دقیقه دیگر بپوشانید. باید روغن را از پلک ها شستشو دهید و پاک کنید زیرا جذب می شود.

این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

بخور برای خشکی چشمها

با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده، به خصوص در ماه های زمستان، می توانید از از خشکی چشم جلوگیری کنید. مرطوب کننده هوا یا دستگاه را روشن نگه دارید و به جای جایگزینی مناسب برای یک رطوبت ساز تجاری از بخور طبیعی استفاده کنید.

1 دیدگاه در “چگونه خشکی چشم را درمان کنیم؟

  1. عاطفه گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون

نظرات